Ini cara Najib salurkan dana pilihanraya untuk Umno Penang? | Cenangau Daunkari

Iklan Top

Sabtu, Oktober 06, 2012

Ini cara Najib salurkan dana pilihanraya untuk Umno Penang?

Kita semua sedia maklum, Umno sangat bergantung kepada cukong untuk dapat dana. Para cukong ni dapat projek dari kerajaan yang dah siap di mark-up cukup-cukup dengan janji ada bahagian untuk tabung Umno.

Malaysiakini melaporkan:
Kerajaan Persekutuan menaikkan peruntukan untuk menggalakkan penyertaan Bumiputera Pulau Pinang dalam ekonomi dan sektor lain ke peringkat tertinggi.

Menurut Anggaran Perbelanjaan Persekutuan 2013 (FEE), sebanyak RM129 juta akan diberikan untuk projek 'Penyertaan Bumiputera Pulau Pinang" bawah peruntukkan Jabatan Perdana Menteri untuk tahun depan.

Ia peningkatan 45.5 peratus daripada tahun lalu dengan peruntukan sebanyak RM82.5 juta dan hampir tiga kali ganda jika dibandingkan dengan 2011 ketika ia mula-mula diperkenalkan. - Mkini.
Kalau tengok secara tersurat, berita ni boleh menunjukkan yang Kerajaan Pusat pimpinan Najib tak pinggirkan Pulau Pinang walaupun ditadbir DAP. Nampak konon depa tak pilih kasih.

Tapi kalau tengok apa yang tersurat aku berani kata ini adalah salah satu cara Najib untuk salurkan peruntukan kepada Umno Penang secara tak langsung.

Kita semua sedia maklum, Umno sangat bergantung kepada cukong untuk dapat dana. Para cukong ni dapat projek dari kerajaan yang dah siap di mark-up cukup-cukup dengan janji ada bahagian untuk tabung Umno.

Kalau sebelum tahun 2008, para cukong ni senang-senang boleh sapu projek kerajaan negeri tapi bila Guan Eng jadi Ketua menteri dan gunakan konsep tender terbuka depa memang payah nak menang tender pasai depa takkan mampu nak lawan harga kontraktor tulin yang memang buat sendiri projek tu tak perlu mark-up untuk buat untung atas angin.

Masa sebelum 2008, para cukong ni tak perlu lawan tender pasai depa dapat projek melalui cara runding terus dan buat untung atas angin dengan cara 'jual' projek tu kepada kontraktor lain untuk buat. Depa tak perlu risau pasai harga pasai harga boleh runding.

Aku penuh yakin, projek peruntukan dari Jabatan Perdana Menteri tu semuanya akan dapat kepada kontraktor cukong Umno. Kontraktor yang bukan Umno jangan harap nak boleh dapat kecuali kalau sanggup berlakon jadi Umno lebih dari Umno dan yang paling penting sekali sanggup bagi rasuah kepada Umno.

Kalau 10% dari 129juta tu maknanya dah ada 12.9juta untuk tabung pilihanraya Umno Penang. Dah dekat-dekat nak pilihanraya tak mustahil mark-up tu boleh naik ke 30%.


Nota kaki makan cekam:  Tanpa memang prejudis

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...