Satu cadangan yang cukup relevan untuk SPRM | Cenangau Daunkari

Iklan Top

Ahad, Oktober 07, 2012

Satu cadangan yang cukup relevan untuk SPRM

"Kalau depa dapat harta kekayaan tu melalui jalan yang halal dan sah dari segi undang-undang tentu depa pun tak takut untuk disiasat SPRM, dan kes depa tu boleh dirujuk kepada LHDN, boleh jugak tambah kantung negara."

Malaysiakini melaporkan:
Patutkah Akta Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) 2009 dipinda supaya pihak yang sangat kaya diminta membuktikan kekayaan mereka?

Perkara ini dicadangkan oleh Ketua Transparency International Malaysia Paul Low bagi menangani kelemahan undang-undang yang menyebabkan SPRM terhalang dalam siasatan rasuah melibatkan pemimpin politik.

"Mungkin apa yang terhadap dalam Seksyen 114A Akta Keterangan patut diguna pakai juga dalam Akta SPRM, yang menyebut pihak berkuasa boleh memaksa pihak yang memiliki jumlah kekayaan tidak dapat dijelaskan menunjukkan bagaimana ia diperoleh," katanya ketika dihubungi. - Mkini.
Cadangan Paul Low ni sangat relevan, terutama sekali ke atas ahli politik di pihak kerajaan sepenuh masa.

Kalau yang pegang jawatan dalam politik, mungkin lebih sesuai diwajibkan pengistiharan harta kepada umum. Contoh macam menteri kabinet, menteri besar dan Exco negeri dan mungkin jugak boleh diluaskan kepada semua ahli parlimen dan Adun.

Untuk yang tak pegang jawatan dalam kerajaan, cadangan Paul Low tu sangat sesuai.

Mana lagi depa nak dapat harta cukup banyak selain dari sumber rasuah atau penyelewangan. Kalau lain dari tu mungkin dari sumber-sumber haram yang lain contohnya macam edar dadah, judi haram, kongsi gelap ataupun pelacuran.

Ataupun mungkin jugak dapat dana dari luar negara, tak kira la atas apa tujuan sekali pun.

Kalau depa dapat harta kekayaan tu melalui jalan yang halal dan sah dari segi undang-undang tentu depa pun tak takut untuk disiasat SPRM, dan kes depa tu boleh dirujuk kepada LHDN, boleh jugak tambah kantung negara.


Nota kaki makan cekam:  Tanpa memang prejudis

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...