Apa perkembangan terbaru Janji Bersih Merdeka? | Cenangau Daunkari

Iklan Top

Selasa, Ogos 28, 2012

Apa perkembangan terbaru Janji Bersih Merdeka?

Malaysiakini melaporkan:  
BERSIH menggesa pihak berkuasa menghormati hak berhimpun dengan membenarkan perhimpunan "Janji Demokrasi" anjuran sekumpulan NGO di Dataran Merdeka pada malam 30 Ogos.

"Janji Demokrasi dianjurkan oleh beberapa NGO yang pernah terlibat dengan BERSIH 2.0, mereka berhak untuk berhimpun.

"Kami menyokong tindakan itu dan gesaan mereka terhadap pembaharuan yang demokratik," kata Pengerusi Bersama BERSIH Ambiga yang membacakan kenyataan gabungan itu.

Dalam sidang media di ibu negara hari ini, Ambiga bagaimanapun berkata, sebarang pertanyaan lanjut berhubung himpunan itu hendaklah dirujuk kepada penganjur kerana BERSIH tidak terlibat. - Mkini.
Semalam KeadilanDaily melaporkan:
KUALA LUMPUR 27 Ogos: Polis hari ini kelu apabila ditanya Pengarah Eksekutif Persatuan Kesedaran Komuniti Selangor (Empower), Maria Chin mengenai status Himpunan Janji Demokrasi yang bakal diraikan Gabungan Janji sempena sambutan ambang kemerdekaan di Dataran Merdeka 30 Ogos ini.

Menurut Maria, polis bersikap lepas tangan sama ada membenarkan atau tidak kumpulan itu meneruskan perhimpunan bagi menyambut perayaan Hari Kebangsaan ke-55.

Beliau yang ditemui pemberita selepas sejam memberi keterangan di Ibu Pejabat Polis Daerah Dang Wangi petang tadi memberitahu, kumpulannya akan tetap mengadakan perhimpunan aman tersebut seperti yang dirancang.

“Tidak ada ya atau tidak daripada pihak polis …Jadi kita rayu (kepada) polis membenarkan. - KD.
Malaysiakini pulak melaporkan:
Tiada "lampu hijau" diberikan kepada penganjur "Himpunan Janji Bersih" yang akan diadakan pada 30 Ogos ini, kata Ketua Polis Daerah Dang Wangi ACP Zainuddin Ahmad.

Katanya, tiada kebenaran diberikan kerana Seksyen 9(1) Akta Perhimpunan Aman 2011 mensyaratkan penganjur memberi notis sepuluh hari sebelum perhimpunan diadakan namun perkara itu gagal dilakukan, lapor Bernama.

"Kalau menurut akta tersebut, penganjur telah melakukan kesalahan kerana tidak memberikan notis kepada kita...jadi dari pihak polis tiada sebarang kebenaran akan diberikan. - Mkini.
Kesimpulannya, kalau ikut maklumat yang aku dapat, himpunan Janji Demokrasi tu memang jadi dan setakat ni memang masih seperti yang dirancangkan jam 10malam 30 Ogos .
Lokasi Himpunan JANJI DEMOKRASI yang akan berlangsung serentak, kemaskini di:-
(1) Kuala Lumpur - Dataran Merdeka.
- https://www.facebook.com/events/374765835930326/
(2) Perak - Dataran MBI, Ipoh.
- https://www.facebook.com/events/349743978440982/
(3) Melaka - Clock Tower Rumah Merah
- https://www.facebook.com/events/456220747745966
(4) Johor - Dataran Bandaraya, Johor Bahru.
(5) Sabah - Padang Merdeka Kota Kinabalu
- https://www.facebook.com/events/128914397254281
(6) Australia - The Grosvenor Hotel, Perth.
- https://www.facebook.com/events/455853691112343
Sumber: FB MediaPerak
Peduli apa polis bagi atau tak bagi. Lagipun himpunan tu bukannya demonstrasi jalanan tapi himpunan nak sambut hari kebangsaan.

Lagupun, takkan la kut polis nak tangkap orang yang buat sambutan Hari Kebangsaan, teruk sangat nanti persepsi untuk Najib. Tambah-tambah la kalau polis sanggup guna gas pemedih mata atau pancutan air kimia, memang gila babi la.

Dua minggu lepas Harakahdaily melaporkan:
KUALA LUMPUR: Timbalan Presiden PAS, Mohamad Sabu (gambar) menyeru semua pihak memakai baju kuning dan keluar bersantai beramai-ramai di Dataran Merdeka pada malam 31 Ogos ini.

"Bukan tunjuk perasaan. NGO akan adakan sambutan ambang merdeka di Dataran Merdeka dengan keluar bersantai sambil pakai baju kuning.

"Kita semua meriahkan sambutan Merdeka dan keluar bersantai pakai baju kuning di Dataran Merdeka.

"Bukan tunjuk perasaan... (tetapi) bersantai pakai baju kuning," katanya dalam ceramahnya di sini malam tadi. - Hrkh.


Nota kaki makan cekam:  Tanpa memang prejudis

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...