Kit Siang dan DAP bantu Salahuddin untuk dilantik MB Johor? | Cenangau Daunkari

Iklan Top

Isnin, April 23, 2012

Kit Siang dan DAP bantu Salahuddin untuk dilantik MB Johor?

Sebelum ni heboh di arena politik negara bila Salahuddin Ayub mengesahkan kemungkinan bertanding di negeri Johor, malah PAS Johor siap masyhurkan nama Salahuddin Ayub sebagai calon bakal Menteri Besar Johor kalau Pakatan Rakyat berjaya rampas Johor dari Umno BN.

Tak cukup dengan Salahuddin, DAP pun mungkin akan bagi Umno BN lebih kecut perut bila dikatakan yang Lim Kit Siang pun berkemungkinan akan bertanding di Johor. Dia katanya mungkin bertanding di Kulai atau Labis.

Selain tu, Khairul Faizi, Setiausaha DPP Malaysia, bekas Ketua Pemuda PAS Johor merangkap YDP PAS Keluang mempelawa Lim Kit Siang bertanding di Parlimen Kluang.
Kalau tengok di Perak, masa PRU12 daripada 24 orang calon DAP yang bertanding cuma sorang saja yang kalah. Yang menag pulak dengan majoriti yang cukup besar.

Antara faktor orang cina terutamanya bagi sokongan yang cukup besar kepada calon dari DAP disebabkan limpahan pengaruh Lim Kit Siang yang bertanding di Ipoh Timur.

Tak cukup dengan Lim Kit Siang, DAP juga katanya mungkin akan hantar Ahli Parlimen Batu Gajah Fong Po Kuan dan Ahli Parlimen Serdang Teo Nie Ching bertanding di Johor.

Aku cukup yakin kalau Lim Kit Siang bertanding di Johor dan diperkuatkan lagi oleh Fong Po Kuan dan Teo Nie Chin, sokongan orang cina kepada Pakatan Rakyat akan meningkat dan mungkin tak mustahil boleh mencapai sampai 90% macam ramalan sesetengah penganalisa politik.

Kalau sokongan orang cina boleh meningkat sampai 90% kemungkinan untuk Pakatan Rakyat merampas Johor memang sangat-sangat besar dan tentunya Salahuddin Ayub akan dilantik sebagai menteri besar Johor yang baru.

Yang lawaknya, PKR pun katanya tak mau ketinggalan, kemungkinan akan hantar juga beberapa orang pemimpin kanan PKR bertanding di Johor selain dari Chua Jui Meng yang memang dah confirm akan bertanding di Johor.

Berkaitan

Nota kaki makan cekam:  Tanpa memang prejudis

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...