Salahuddin Ayub confirm sebagai bakal Menteri Besar Johor | Cenangau Daunkari

Iklan Top

Sabtu, Mac 31, 2012

Salahuddin Ayub confirm sebagai bakal Menteri Besar Johor

Sebelum ni aku ada tulis pasai cadangan Salahuddin sebagai bakal MB Johor ni, tapi masa tu masih dalam peringkat cadangan kut, belum kompom lagi. Tapi kali ni nampaknya memang dah kompom yang Salahuddin Ayub, Naib Presiden PAS yang juga Ahli Parlimen Kubang Kerian akan bertanding di negeri kelahirannya Johor.

Dengar ceritanya, semua komponen Pakatan Rakyat pun dah setuju dengan cadangan Pesuruhjaya PAS Johor, Dr. Mahfodz yang sebelum ni menamakan Salahuddin sebagai calon Menteri Besar Johor kalau Umno BN berjaya ditumbangkan di Johor PRU13 nanti.

Kalau ikut jumlah kerusi bertanding, dari 56 kerusi Dun, calon PAS yang paling ramai. PAS bertanding 32 kerusi, PKR 10 kerusi dan DAP 12 kerusi. Dari pembahagian kerusi tu memang patut sangat calon dari PAS yang diangkat sebagai calon bakal menteri besar.
Ada yang persoal pasai apa pulak Salahuddin? Patutnya Dr. Mahfodz la yang akan jadi MB kalau Pakatan Rakyat menang pasai dia Pesuruhjaya PAS Johor.

Itulah yang dinamakan strategi. Lagi pun, apa kurangnya Salahuddin Ayub? Pasai dia bukan ulama'?

Ada yang kurang setuju dengan pendekatan ni. Depa kata nampak macam juak sangat. Mungkin depa tengok contoh PRU12 yang lepas bila Umno Kelantan namakan Awang Adik sebagai calon menteri besar, sudahnya bukan saja gagal tumbangkan PAS dengan Awang Adik sekali kalah, dua-dua kerusi pulak tu.

Ada juga yang tak setuju strategi hebahkan calon menteri besar macam ni. Depa kata nanti Umno akan pastikan calon yang kita namakan tu kalah dengan apa cara sekali pun.

Memang strategi dan pendakatan ni ada 'pro & kon' malah semua strategi dan pendekatan terutama sekali dalam politik memang macam tu. Ada kelebihan dan kekurangan.

Jadinya kerja jentera Pakatan Rakyat kena pastikan kita maksimakan kesan dari kelebihan strategi tu dan dalam masa yang sama  kekurangan dari strategi tu kita kena tutup seboleh mungkin.

Senang ceritanya, jentera pilihanraya PAS Johor kena buat kerja sampai ke tahap Salahuddin Ayob 'wajib' menang dan juga Umno BN 'wajib' tumbang di Johor.

Akhir sekali, aku salin tampal apa yang aku pernah tulis dalam artikel sebelum ni:
Apa pun, aku harap PAS Johor buat analisa betul-betul. Kalau betul Salahuddin Ayob ditakdirkan bertanding di Johor, PAS Johor kena buat kerja sehabis baik untuk pastikan Salahuddin Ayob menang. Kalau Salahuddin Ayob kalah di Johor, PAS Johor jangan marah kalau ada yang maki PAS Johor nanti.Ibid.
[Sumber: TMI]
Berkaitan


Nota kaki makan cekam:  Tanpa memang prejudis

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...