Isu MB Nizar - Gantung sah ka tak sah | Cenangau Daunkari

Iklan Top

Selasa, Mei 12, 2009

Isu MB Nizar - Gantung sah ka tak sah

بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ
Aku nak ucapkan tahniah dan terima kasih kat Hj Nizar pasai ambik tindakan menggantung dua ekoq barua tu. Aku cukup puas hati pasai keputusan tu adalah keputusan pertama Hj Nizar lepas Mahkamah Tinggi semalam putuskan yang Hj Nizar masih MB Perak.

Pada aku menang patut pun Setiausaha Kerajaan Negeri Perak Abdul Rahman Hashim dan Penasihat Undang-Undang Negeri Ahmad Kamal Shahid digantung Patutnya bukan hari ni digantung tapi dari awai dulu dah, masa mula-mula jadi MB Perak awai tahun lepas lagi dah patut gantung depa-depa ni.

Tak kira la gantung tu sah ka tak sah. Yang penting ada arahan yang kita keluar menggantung dua ekoq barua ni. Tak kisah la kalau betui pun keputusan mengantung tu tak sah macam yang Ketua Setiausaha Negara Mohd Sidek Hassan kata.

Aku tak peduli pun dengan statement dia
Menteri Besar tidak mempunyai kuasa daripada segi undangundang untuk menggantung kerja keduadua pegawai itu kerana kuasa untuk mengantung kerja seseorang pegawai awam adalah terletak pada pihak berkuasa tatatertib yang berkenaan.

"Bagi Penasihat UndangUndang, kuasa itu terletak pada Suruhanjaya Perkhidmatan Kehakiman dan Perundangan manakala bagi Setiausaha Kerajaan Negeri, kuasa tersebut terletak pada Suruhanjaya Perkhidmatan Awam

Tak kisah la kalau takat tampai arahan gantung tu kat pintu masuk pejabat pun, yang penting kita zahirkan pendirian kita. Tak payah la kita nak tunjuk baik dengan jaga hati depa-depa tu, konon nak bagi peluang, peluang depa nak pelingkup kita ada la.

Pada aku bukan takat gantung tapi pecat terus lagi bagus pasai depa dua memang tak layak duduk kat situ. Jenis ular air ni memang tak boleh langsung dagi muka.

Aku nak pinjam ayat yang pernah ADUN Rapat Setia, Hamidah tah apanama, yang pernah kata masa Sidang DUN Perak tahun lepas masa dia tak puas hari bila Sivakumar dilantik sebagai speaker.
Depa ni lagi bahaya dari ular, kalau jumpa depa ni dengan ular, kena katoq depa ni dulu.

Jangan la pulak ada yang bodo ambik pahan yang aku suruh katoq depa dua ni kalau jumpa, tapi kalau betui ada yang katoq kalau jumpa dua ekoq ni aku cuma akan kata
Dia katoq sampai mampuih ka dak? Padan muka!!

Lagi sekali aku nak ulang untuk mungkin ada orang-orang yang bodo termasuk blog aku ni dan baca entry ni, "aku tak pernah suruh katoq dua ekoq ni"







LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...