Komen student luar negara: Pasai apa kami tak daftar | Cenangau Daunkari

Iklan Top

Sabtu, Julai 07, 2012

Komen student luar negara: Pasai apa kami tak daftar

Aku kopipes komen Gorgon Kuning dalam posting aku sebelum ni yang bertajuk "Pengundi luar negara - Sekali lagi SPR mengaku tak reti buat kerja?"
Salam bro,

Aku belajar kt oversea. mmg ada dapat emel dari embassy minta daftar. aku rasa kalo student or rakyat malaysia yg duk oversea akan dpt emel drp embassy (dengan syarat nama mereka ada di embassy melalui pendaftaran dan sebagainya). tu kalau embassy buat kerje la.

Salah satu masalah skang ni kitaorang tak yakin undi tu akan betul2 sampai dan dikira masa hari pengundian. takut diekspoitasi unt UBN. apa jaminan undi kitaorang akan sampai dan dikira betul2? So, kitaorang decide x daftar. Selagi orang x yakin dgn SPR selagi tu lah orang x daftar.

member aku ada jer gi daftar. tapi depa sokong UBN. So, konpem undi depa sampai kot. hehe... - Ibid.
Maknanya aku punya andaian sebelum ni tak berapa nak tepat. Bukan masalah SPR tak reti buat kerja atau tak buat kerja tapi yang sebenarnya depa tak mau mendaftar pasai DEPA LANGSUNG TAK PERCAYA DENGAN UNDI POS.

Macamana nak buat bagi depa percaya? Takdak cara lain melainkan anggota SPR dilantik dikalangan orang yang MENDAPAT KEPERCAYAAN AWAM macam yang digariskan dalam perlembagaan.

Nak percaya macamana kalau Pengerusi dan Timbalan Pengerusi SPR pun ada nombor ahli Umno. Walaupun depa berdua menafikan tapi penafian depa pun nampak fishy.

Ataupun SPR boleh ujudkan kaedah lain untuk depa yang di luar negeri mengundi. Mungkin boleh buat macam Indonesia yang buka pusat mengundi di kedutaan.

Masalahnya dalam laporan MalaysianInsider, pengerusi SPR dilaporkan berkata:
Pilihan raya bagi pengundi luar negara tidak akan dijalankan seperti proses biasa kerana mustahil diadakan dan Wisma Putra tidak sanggup melaksanakannya.

“Di sesetengah tempat di luar negara, hanya ada satu dua orang sahaja rakyat Malaysia dan agak membuang masa untuk membuat proses biasa.

“Oleh itu, SPR mencadangkan agar proses pengundian bagi rakyat Malaysia di luar negara dijalankan secara undi pos,” kata pengerusi SPR itu lagi. - TMI.

Nota kaki makan cekam:  Tanpa memang prejudis

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...