Pengundi luar negara - Ini bukti SPR tak reti buat kerja? | Cenangau Daunkari

Iklan Top

Khamis, Jun 21, 2012

Pengundi luar negara - Ini bukti SPR tak reti buat kerja?

Malaysiakini melaporkan:
Beberapa rakyat Malaysia yang bekerja di luar negara tampil mempertikaikan dakwaan Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) bahawa gesaannya kepada warganegara ini yang tinggal di seberang laut supaya mendaftar sebagai pengundi di kedutaan dan pesuruhjaya tinggi masing-masing, mendapat sambutan dingin.

Sebaliknya, mereka mendakwa, kedutaan dan suruhanjaya tinggi Malaysia tidak perasan mengenai arahan SPR itu.

Berikutan itu, mereka menggesa SPR supaya memberi arahan dan
maklumat yang jelas kepada kedutaan dan suruhanjaya tinggi Malaysia. - Mkini.
Seblum ni Malaysiakini melaporkan:
[Sumber: Mkini]
Aku rasa tak berapa tepat kalau kita kata Pengerusi dan Timbalan Pengerusi SPR tak reti buat kerja. Aku rasa benda ni jadi pasai depa berdua memang 'pandai' buat kerja. Buat kerja dengan maksut beraksi macam 'si anjing Umno.'

Apanya susah sangat kalau takat nak 'wajibkan' pelajar dan penjawat awam bersama pasangan depa di luar negara untuk daftar sebagai pengundi pos. Tara 'aku janji' yang takdak dalam perlembagaan pun kerajaan boleh buat, boleh 'paksa', inikan pulak benda yang jelas tercatat dalam perlembagaan.

Jadinya aku yakin Pengerusi dan Timbalan Pengerusi SPR saja buat benda ni halai balai pasai mungkin depa dah dapat maklumat tindakan 'mewajibkan' semua pelajar dan penjawat awam bersama pasangan di luar negara mendaftar sebagai pengundi pos, terutama sekali pelajar yang ramai tu takkan menguntungkan Umno BN.

Mungkin depa dah dapat maklumat dari SB politik yang memang dihantar khas untuk pantau terutamanya para pelajar di luar negara keadaan sebenar tahap sokongan golongan ni kepada Umno BN.

Dengan teknologi IT dan media baru sekarang ni, aku yakin semua pelajar di luar negara memang dapat maklumat apa sebenarnya yang berlaku dalam negara termasuk perkembangan politik dan aku yakin kalau dibagi peluang mengundi majoritinya akan undi calon dari Pakatan Rakyat.

Berkaitan


Nota kaki makan cekam:  Tanpa memang prejudis

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...