Lagi aksi Khairy Jamaluddin yang bagi Najib bengang? | Cenangau Daunkari

Iklan Top

Sabtu, Jun 23, 2012

Lagi aksi Khairy Jamaluddin yang bagi Najib bengang?

Semalam sekali lagi Khairy Jamaluddin keluarkan kenyataan menentang arus. Sebelum-sebelum ni memang dah banyak kali Ketua Pemuda Umno yang takdak jawatan dalam kerajaan ni bertindak melawan arus. Banyak dah tindakan dan kenyataan dia yang tak sejalan dengan apa yang Najib dan Umno BN buat dan kata.

Contohnya sebelum ni dalam isu pinjaman PTPTN pelajar Unisel, Khairy lantang secara terbuka menentang cadangan membekukan pinjaman PTPTN kepada pelajar Unisel. Dan Khairy dapat untung jangka pendek bila pembekuan tu ditarik balik.

Macam tu jugak kesediaan Khairy berdebat dengan Rafizi juga dalam isu PTPTN sedangkan Najib langsung tak berani sambut cabaran berdebat dengan Anwar. Cumanya Khairy payah nak menang berdebat pasai terpaksa mempetahankan kerajaan pimpinan najib yang memang banyak buat silap.

Semalam Khairy Jamaluddin beraksi sekali lagi, gesa SPR laksanakan sistem pendaftaran pemilih secara automatik. Cadangan Khairy ni sama macam salah satu tuntutan dari 8 Bersih 2.0 padahal Umno BN bermati-matian takmau buat dan terpaksa cari bagi alasan tahap BANGANG.

SinarHarian melaporkan:
[Sumber: Sinarharian]
SPR bagi alasan sistem pendaftaran secara automatik tu akan timbulkan kesulitan pasai ramai yang tak tinggal di alamat macam dalam kad pengenalan. Satu jawapan yang BANGANG.

Apa bezanya dengan kaedah yang diamalkan sekarang ni? Sekarang ni pun, tempat mengundi seseorang tu berdasarkan alamat dalam kad pengenalan, tak kira duduk di mana pun dan tak kira walau mendaftar kat pejabat pos mana. Takdak pun SPR bising pasai timbul kesulitan.

Kecuali la kalau dibuat peraturan kemaskini tempat mengundi berdasarkan alamat dalam kad pengenalan dibuat secara berkala, sebulan sekali atau setahun sekali contohnya. Kalau macam tu mungkin la kut boleh timbul kesulitan.

Lagi satu, yang aku cukup heran pasai apa SPR pertahankan sangat takmau buat pendaftaran secara automatik ni. Padahal kalau buat secara automatik, kerja SPR jadi ringan, dah tak payah dah fikir atau kena hentam pasai daftar pemilih tak bersih, pengundi hantu dan sebagainya. Dah sah-sah semua beban tu dipindahkan kepada JPN.

Dan memang jadi tanggungjawab JPN pun untuk pastikan database warganegara terjamin keselamatannya pasai melibatkan keselamatan negara.

Pada aku takdak sebab lain kecuali SPR nak kekalkan ruang untuk 'si anjing Umno' buat aksi CELAKA untuk pastikan Umno BN menang dalam PRU.

Dari sudut lain, pada aku tindakan Khairy cadang pendaftaran pemilih secara automatik ni memang sangat bijak dan berstrategi dari segi politik. Aku yakin Khairy dah buat congak untung rugi sebelum buat cadangan tu.

Cadangan dia ni sikit sebanyak tentu akan naikkan populariti dia dari kalangan pengundi atas pagar di parlimen Rembau yang pentingkan ketelusan dan ada sikit-sikit rasa tak puas hati dengan SPR. Kalau boleh tingkatkan 0.1% undi pun dah berbaloi.

Walaupun cadangan Khairy ni nampak melawan arus, tapi aku cukup yakin cadangan dia ni takkan mengurangkan undi dia dari kalangan ahli dan penyokong Umno BN. Kalau berkurang pun tentu atas sebab-sebab lain, bukan sebab cadangan ni.

Apa pun, ucapan tahniah dan terima kasih kepada Khairy pasai berani melawan arus buat cadangan yang sama macam tuntutan Bersih 2.0. Cadangan yang boleh menguntungkan Khairy tapi boleh bagi Najib bengang pasai menguntungkan Pakatan Rakyat.



Nota kaki makan cekam:  Tanpa memang prejudis

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...