Lagi petunjuk jelas Sultan menaungi kerja celaka Umno? | Cenangau Daunkari

Iklan Top

Rabu, November 09, 2011

Lagi petunjuk jelas Sultan menaungi kerja celaka Umno?


FMT melaporkan satu berita panas bertajuk "Selangor upset over ‘royal’ intervention".

Aku malas nak ulas apa-apa cuma aku mengandaikan, ini lagi satu tindakan celaka Umno Selangor yang menyorok di belakang sultan untuk melemahkan Pakatan Rakyat di Selangor.

Depa gunakan 'kuasa sultan' untuk memaksa Dewan Undangan Negeri Selangor bagi kuasa kat depa melalui JAIS.

Macam yang semua orang tau, JAIS dan Pejabar Istana Selangor penuh dengan juak-juak Umno. Puak-puak ni memang jenis tak teragak-agak untuk jadi 'anjing Umno'.

Bagi yang selesa baca dalam English boleh baca di portal FMT. Bagi yang lebih selesa baca dalam bahasa melayu kat bawah ni aku tolong salin tampal terjemahan oleh Uncle Google.
-----------------------------------------------------------------------------
Selangor kecewa atas campur tangan 'diraja'
 
PETALING JAYA: Ahli Dewan Undangan Negeri Selangor melihat merah dengan apa yang kelihatan sebagai campur tangan istana dalam perjalanan Dewan Undangan Negeri.
 
Pada bulan Julai, setiap Dewan Undangan Negeri allegedy menerima sepucuk surat daripada Sultan Sharafudin Idris Shah, menguasai mereka bersetuju dengan pindaan yang kononnya akan memberikan Raja kuasa yang lebih besar atas hal ehwal Islam.

ADUN Pakatan Rakyat mengesyaki bahawa tangan Umno di sebalik langkah yang mereka katakan boleh membawa kepada krisis perlembagaan.

Satu, yang bercakap di bawah dikenali, berkata mereka melihat surat di atas meja mereka pada kira-kira 9:30 pagi apabila mereka menghadiri Julai 11 Dewan Undangan Negeri duduk.

Surat tersebut telah disertai oleh kerajaan Selangor mewartakan dengan pindaan yang dicadangkan kepada Pentadbiran Agama Islam (Negeri Selangor) Enakmen 2003.

"Kami tidak tahu apa yang perlu dilakukan," wakil rakyat kepada FMT. "Kami sama sekali tidak terkejut. Ia adalah satu keadaan yang sangat halus. Jika kita pergi menentangnya, ia akan menyebabkan satu krisis perlembagaan.

"Sultan adalah sepatutnya untuk bertindak atas nasihat kerajaan negeri, bukan sebaliknya. Malah dalam perkara-perkara budaya Islam dan Melayu, Sultan bertindak atas nasihat pentadbiran negeri.

"Kami tidak mahu melawan istana, kami mempunyai rasa hormat kepada istana. Kami meluluskannya. "

Beliau menambah bahawa jika perhimpunan telah snubbed surat dan mengundi menentang pindaan yang dicadangkan, ia telah dimainkan sama sekali oleh kedua-dua media arus perdana dan Umno negeri pimpinan pembangkang.

Sultan surat

Satu salinan surat yang telah diberikan kepada FMT oleh penghantar tanpa nama. Ia telah dikeluarkan dari istana Shah Alam di Klang pada 11 Julai dan mempunyai tandatangan Sultan.

"Sebagai ketua agama Islam di negeri ini, saya bertanggungjawab untuk memastikan bahawa pentadbiran Islam di negeri ini beroperasi dengan lancar dan berkesan," surat itu berbunyi (lihat di bawah ).

"Oleh itu, saya menyuruh semua Ahli Yang Berhormat (Dewan Undangan Negeri (DUN) Selangor) bersetuju dengan cadangan pindaan yang dikemukakan dan meluluskan Rang Undang-Undang supaya pindaan yang dicadangkan ini boleh dilaksanakan segera."

Surat dari setiausaha peribadi Sultan, Mohamed Munir Bani, Setiausaha Dewan Undangan Negeri, Mohamad Yasin Bidin juga disediakan kepada FMT.

Ia berbunyi: "Saya hormat yang hadir perintah Kebawah Duli Yang Maha Mulia Paduka Seri Baginda Sultan Selangor ... diedarkan kepada semua Ahli Dewan Undangan Negeri Selangor serta-merta."

Pindaan yang dicadangkan akan:
  • Buat pentadbiran semua masjid dan surau jatuh di bawah bidang kuasa Majlis Agama Islam Selangor (MAIS).
  • Tanggungjawab ini sebelum ini dipegang oleh pengarah Jabatan Agama Islam Selangor (JAIS).
  • Beri Sultan hak untuk terus melantik sesiapa untuk jawatan Setiausaha MAIS.
  • Buang keperluan untuk merekodkan secara kata demi kata setiap resolusi dan dasar yang dibuat semasa mesyuarat MAIS.
  • Memerlukan semua peguam Syariah yang menjalankan amalan di negeri ini untuk Islam.
  • Menghendaki cek yang dikeluarkan oleh MAIS dilukis mengikut prosedur kewangan sendiri.
  • Buang keperluan untuk MAIS dan mana-mana perbadanan yang ditubuhkan di bawah Enakmen untuk mematuhi peruntukan-peruntukan dalam Akta Badan-Badan Berkanun (Akaun dan Laporan Tahunan) 1980.
  • Beri MAIS kuasa bukan sahaja untuk mengutip zakat dan persepuluhan, tetapi juga untuk mengedarkannya.
  • Beri MAIS kuasa untuk melantik sesiapa juga sebagai pegawai-pegawai masjid.
  • Beri MAIS hak untuk mengawal dan mengarahkan tugas-tugas jawatankuasa masjid.
Terdapat 22 fasal yang dinyatakan dalam warta yang disediakan, dengan pindaan kepada seksyen 21 dalam Enakmen.

Panggilan telefon dari istana

Satu lagi wakil rakyat, yang turut berucap FMT tanpa nama, berkata bahawa pindaan-pindaan yang dicadangkan pada mulanya disediakan pada mesyuarat negeri pra-majlis, "beberapa hari" sebelum 11 Julai.

Menurut beliau, Ahli Dewan Undangan Negeri yang hadir pada mesyuarat itu tidak berpuas hati dengan rang undang-undang itu dan butir-butir yang hangat.

"Mereka telah menyuarakan tidak berpuas hati mereka di rang undang-undang itu," katanya. "Mereka merasakan mereka perlu diambil kira terlebih dahulu kerana kepentingannya."

Menteri Besar Khalid Ibrahim, menurut kepada Dewan Undangan Negeri, berkata beliau masih risau tentang pengenalan pindaan.

"MB meminta agar rang undang-undang itu akan disimpan dalam abeyance sementara menunggu kajian lanjut."

Mufti Selangor, penasihat undang-undang negeri dan pembantu kepada pelbagai Ahli Dewan Undangan juga pada mesyuarat itu, menurut kepada ahli Dewan Undangan.

"MB meminta pegawai-pegawai untuk meninggalkan dan ahli Dewan Undangan untuk tinggal untuk membincangkan rang undang-undang itu."

Halfway melalui perbincangan, wakil rakyat berkata, Khalid telah melangkah keluar untuk mengambil panggilan dari istana. Rupa-rupanya, tidak berpuas hati Ahli Dewan Undangan Negeri telah disampaikan kepada istana.

"The MB tidak menjelaskan apa yang istana berkata, tetapi ahli Dewan Undangan mengambil petunjuk, dan memahami kesusahan (Khalid), tidak melanjutkan penangguhan rang undang-undang itu."

Menurut kepada ADUN, Sultan melebihi kuasanya apabila beliau mengarahkan ADUN untuk lulus pindaan. Walau bagaimanapun, rang undang-undang tersebut telah diluluskan selepas tiga bacaan.

Salah satu sumber FMT berkata, beliau menjangka untuk melihat pengaruh diraja berkembang kepada "senjata tidak diketahui pada ketika ini".

Umno, beliau berkata, "pasti" di sebalik surat dari istana. Beliau mendakwa bahawa MAIS telah dikendalikan oleh "nombor satu orang Umno atau pro-Umno."

Umno tangan

Seorang pemimpin Pakatan Rakyat, yang diminta untuk kekal tanpa nama, berkata dia mengesyaki bahawa Umno telah ditolak istana.

"Sultan telah dinasihatkan oleh Umno selama 50 tahun," katanya. "Ini meletakkan Kebawah Duli Yang Maha Mulia Paduka Seri Baginda dalam keadaan yang amat sukar.

"Ini merupakan satu muslihat oleh Umno untuk meletakkan Pakatan Rakyat di bertelagah dengan Sultan."

Beliau mempertahankan Sultan sebagai orang yang "objektif", tetapi kata Mohamad Munir, yang pro-UMNO, telah membuat sukar untuk Khalid untuk mendapatkan penonton.

Dewan Undangan Negeri Sungai Panjang Mohamed Khir Toyo mendakwa kejahilan tentang perkara itu, manakala Seri Serdang wakil rakyat dan pemimpin pembangkang negeri Mohamad Satim Diman tidak dapat dihubungi.

Dewan Undangan Negeri Semenyih Johan Aziz ejek pada tuntutan Pakatan bahawa Umno di sebalik surat Sultan.

"Semuanya mengenai Umno, walaupun banjir, walaupun ia dari Allah," katanya. "Ia semua Umno, Umno, Umno. Semua benda-benda yang baik-baik bahawa Umno, mereka tidak pernah bercakap tentang. "

Walau bagaimanapun, Johan enggan mengulas mengenai kehilangan dikatakan kuasa kerajaan negeri Selangor melalui episod ini.

Sumber: FMT

 (Aku malas nak edit, nak terjemah lagi la malas, kalau hangpa faham 100% hangpa memang hebat... Hahaha...)

Berkaitan

Nota kaki makan cekam:  Tanpa memang prejudis

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...