Pasai macam ni la yang aku nak sangat Mat Sabu jadi Timbalan Presiden | Cenangau Daunkari

Iklan Top

Khamis, Jun 09, 2011

Pasai macam ni la yang aku nak sangat Mat Sabu jadi Timbalan Presiden

Malaysiakini melaporkan:  
Timbalan presiden PAS, Mohamad Sabu berkata, parti itu akan lebih berpengaruh dalam Pakatan Rakyat sekiranya ia bertanding di lebih banyak kerusi dengan majoriti bukan Melayu dalam pilihan raya umum akan datang.
 
Mohamad berkata, formula berkenaan boleh digunakan bagi memastikan PAS menjadi teraju utama dalam Paktan memandangkan parti kini semakin diterima di kawasan bukan majoriti Melayu, katanya.
"Itu bergantung kepada kerusi yang (PAS) menang. Dulu kawasan majoriti bukan Melayu – DAP, majoriti Melayu – PAS, campuran – PKR.
 
"Saya tak tahulah formula itu boleh guna atau tidak perlu diguna sebab sekarang di kawasan campuran pun PAS boleh menang," katanya ketika ditanya dalam satu temubual eksklusif dengan Malaysiakini hari ini.

Beliau yang turut popular dengan nama jolokan Mat Sabu itu juga yakin akan menang di kawasan parlimen Bukit Bintang jika diberi peluang untuk bertanding di kawasan yang sering ditandingi DAP dan MCA itu.

"Soal pengagihan kerusi, jawatankuasa (Pakatan) akan bincang – tidak lagi berdasarkan majoriti Melayu ini PAS kena bertanding, majoriti bukan Melayu – DAP.

"Sekarang (kemenangan) mana-mana (calon adalah) ikut ketokohan. Saya sendiri berani bertanding di Bukit Bintang, asalkan simbol PAS, DAP tak bertanding, dan lawan MCA. Boleh menang," katanya sambil ketawa kecil. - Mkini.
Berita macam ni la yang aku harapkan bila aku tulis dalam satu entry aku melobi untuk Bang Mat Sabu sebagai Timbalan Presiden hari tu:
Lagi satu faktor yang tak kurang pentingnya, Mat Sabu berkemampuan untuk menyaingi pemimpin-pemimpin lain dalam Pakatan Rakyat. Pemimpin-pemimpin PKR dan DAP lebih respek Mat Sabu dari 2 calon Timbalan yang lain.

Faktor respek ni penting terutama sekali bila tiba masa Majlis Presiden bermesyuarat untuk menentukan pembahagian kerusi. Dengan Mat Sabu sebagai Timbalan Presiden PAS, aku yakin kepentingan PAS akan lebih terbela dalam mesyuarat Majlis Presiden Pakatan Rakyat. - Ibid.
Aku yakin, kalau setakat nak berbincang dengan Guan Eng untuk kecek beberapa kerusi yang sebelum ni DAP bertanding, aku yakin insyaallah boleh dapat. Cumanya, puak-puak karat PAS nak kena setuju la kalau ada kerusi majoriti melayu yang PAS menang sebelum ni Majlis Presiden buat keputusan calon DAP pulak yang akan bertanding.

Untuk berbincang dengan Azmin bagi pihak PKR pulak, aku rasa pun takdak masalah mana sangat pasai sama-sama melayu. Dalam PKR ada orang cina dan india, dalam PAS pulak ada DHPP.

Taktau la pulak kalau Azmin rasa dia hebat sangat sebab rasa dia orang kepercayaan Anwar. Malah aku yakin kalau berbincang dengan Anwar sendiri pun takdak masalah untuk Mat Sabu.

Maksud aku, aku cukup yakin kalau Mat Sabu yang ketuai perbincangan dengan parti-parti komponen Pakatan Rakyat. Aku cukup yakin kepentingan PAS akan lebih terbela, tuntutan PAS akan lebih diambil berat dan tak mustahil akan jadi persetujuan bersama.

Apa pun, frasa yang paling penting, macam yang TG Nik Aziz cakap masa muktamar sebelum pilihanraya tahun 1999 lagi

Nota kaki makan cekam:  Tanpa memang prejudis

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...