Bandingan antara Mat Sabu dengan 2 calon Timbalan yang lain | Cenangau Daunkari

Iklan Top

Jumaat, Jun 03, 2011

Bandingan antara Mat Sabu dengan 2 calon Timbalan yang lain


Dah lama aku nak tulis pasai ni, pasai apa aku sokong Mat Sabu sebagai Timbalan Presiden. Tangguh punya tangguh, sampai hari ni pun tak tertulis lagi.

Jadinya pasai apa aku pilih Mat Sabu?

Aku pilih Mat Sabu atas asas keperluan PAS sebagai parti politik untuk ada pemimpin utama yang terbaik untuk menghadapi PRU13.

PAS memerlukan pemimpin yang bukan saja boleh jadi pemimpin kepada ahli PAS tapi PAS juga perlukan pemimpin yang boleh jadi pemimpin kepada seluruh rakyat Malaysia.

Bukan setakat boleh jadi pemimpin tapi yang lebih utama lagi boleh diterima dengan mudah sebagai pemimpin kepada seluruh rakyat Malaysia yang bukan saja berbagai bangsa tapi juga berbagai agama dan berbagai kefahaman.

Ada perbezaan yang sangat besar antara 'boleh jadi pemimpin' dengan 'boleh diterima sebagai pemimpin'.
Kalau setakat nak jadi pemimpin kepada ahli PAS, sapa-sapa pun dikalangan pemimpin PAS yang ada di pusat sekarang ni layak jadi pemimpin. Macam yang Ust Tuan Ibrahim kata sebelum ni. PAS ni bukan syarikat sendirian berhad atau syarikat anak beranak.  PAS dipimpin secara berjamaah. Jadinya apa masalahnya kalau sapa pun yang pegang jawatan Timbalan Presiden PAS tu.

Kelebihan Mat Sabu dari 2 calon Timbalan Presiden yang lain, Mat Sabu memang terkenal dengan keupayaan dia untuk menghimpun massa. Kalau ditengok kepada kehadiran dalam ceramah memang Mat Sabu jauh mengatasi 2 calon lain. Malah orang Cina dan India pun ramai yang hadir ceramah Mat Sabu dan boleh gelak secara berjamaah.

Yang lebih penting lagi, kehadiran tu bukan setakat ahli dan penyokong PAS saja tapi termasuk jugak ahli Umno pun hadir ada hadir walaupun sekadar duduk dalam gelap di celah-celah pokok pisang.

Lagi satu kelebihan Mat Sabu, dia berupaya menggerakkan massa. Kalau bab demonstrasi memang Mat Sabu yang paling ke depan, langsung tak boleh dicabar oleh 2 calon lain. Demo BERSIH boleh dijadikan contoh, macamana Mat Sabu berjaya menggembeling bukan saja ahli dan penyokong Pakatan Rakyat tapi jugak yang NGO dan yang tak berparti untuk sama-sama BERSIH.

Faktor yang paling penting, Mat Sabu lebih kedepan dan lebih mudah diterima dari kalangan bukan ahli PAS sebagai pemimpin. Bukan maksud aku Ust Tuan Ibrahim dan Ust Nasha tak boleh memimpin tapi aku rasa orang yang bukan PAS lebih mudah terima Mat Sabu.

Mat Sabu lebih berkebolehan untuk tarik golongan bukan PAS ni untuk bersama menyokong PAS. Malah bukan setakat menyokong tapi mungkin lebih dari tu, untuk bekerja bersama-sama PAS untuk menumbangkan Umno BN.

Mat Sabu juga disukai oleh berbagai kelompok masyarakat. Dari orang muda yang baru boleh mengundi sampai ke golongan saluran satu yang mungkin PRU13 peluang terakhir untuk mengundi. Kalau banding antara 3 calon Timbalan tu, memang Mat Sabu yang paling ke depan.

Semua  faktor-faktor tu akan sangat-sangat bagi kesan kepada prestasi PAS dalam PRU13. Banyak lagi faktor lain termasuk keberanian Mat Sabu dan kebersamaan dia dengan golongan marhaen.

Lagi satu faktor yang tak kurang pentingnya, Mat Sabu berkemampuan untuk menyaingi pemimpim-pemimpin lain dalam Pakatan Rakyat. Pemimpin-pemimpin PKR dan DAP lebih respek Mat Sabu dari 2 calon Timbalan yang lain.

Faktor respek ni penting terutama sekali bila tiba masa Majlis Presiden bermesyuarat untuk menentukan pembahagian kerusi. Dengan Mat Sabu sebagai Timbalan Presiden PAS, aku yakin kepentingan PAS akan lebih terbela dalam mesyuarat Majlis Presiden Pakatan Rakyat.

Jadinya, kalau ada perwakilan yang sempat baca posting aku ni,

TOLONG LA UNDI MAT SABU!!!



Nota kaki makan cekam:  Tanpa memang prejudis

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...