Pasai apa PKR tamak sangat kat Sarawak? | Cenangau Daunkari

Iklan Top

Jumaat, Mac 25, 2011

Pasai apa PKR tamak sangat kat Sarawak?

Matsamankati ada komen dalam posting aku sebelum ni, aku salin tampal kat bawah ni: 
matsamankati said...  

Kalau dulu aku cakap, orang kata aku trojan horse. Sekarang aku cakap, orang kata aku anti PKR. Tapi aku kena cerita juga.
    
Tahun lepas, Bulan Februari aku berulang ke Sarawak. Masa tu Fuziah Salleh masih lagi Pengarah Pilihanraya PKR. Jumlah kerusi yang diminta oleh PKR hanya 45. Itu pun permintaan awal...bukan final. Sasaran sebenar ialah 35 kerusi atas dasar "winnability." Pas mintak 6. Tapi kalau aku Pengarah Pilihanraya PKR, aku nasihatkan...kalau dapat 4 pun jadila. Kalau menang 2 pun kira Pas dah berjaya.

Keseluruhannya, kalau DAP boleh menang 16, PKR 7, SNAP 5, Pas 2. Dah boleh menafikan majoriti 2/3. Nak menang tu...susah la.

Tapi bila Azmin ambil alih Pengarah Pilihanraya PKR, semua kena start semula.

Ini baru Sarawak. Kat Selangor nanti tak tau la.
Jauh lari tu, daripada 45 kerusi masa Fuziah Salleh jadi pengarah pilihanraya PKR ke 52 kerusi bila Azmin ambil alih jawatan tu. Baru berapa bulan saja Azmin pegang tiba-tiba PRK jadi lebih kuat sampai nak tambah lagi 7 kerusi.

Kalau betul bertambah kuat ok jugak tapi nampak gaya lebih macam nafsu saja yang bertambah kuat. Padahal dengan 35 kerusi tu pun sebenarnya dah cukup untuk PKR pegang kerusi Ketua Menteri. Mungkin kut pasai takut kalah banyak tempat, jadinya kalau bertanding lagi banyak peluang untuk menang banyak pun bertambah la kut.

Masalahnya, kalau sampai 'berperang' dengan SNAP dan DAP pasai pembahagian kerusi nak menang banyak macamana. Takkan la bila dah berperang dengan SNAP lepas tu nak harap orang SNAP akan undi calon PKR. Takkan bila dah berperang dengan DAP lepas tu nak harap orang DAP akan undi calon PKR.

Tu belum lagi dicampur undi yang akan lari bila tengok parti-parti dalam Pakatan Rakyat pun bertelagah, bercakaran sesama sendiri.

Di tempat yang lawan lebih dari 2 penjuru termasuk dengan SNAP atau DAP pulak dah tentu peluang nak kalah memang sangat-sangat besar. Macam selalu member-member kat sini cakap,
"Kalah dalam tangan, memang belum tentu"
Pada aku, takdak rugi mana pun kalau PKR beralah sikit dengan SNAP. Paling kurang pun tindakan tu boleh meraih simpati orang Sarawak. Tak la nampak macam mengiyakan tuduhan BN yang tentu punya akan  main isu "orang semenanjung nak jajah Sarawak."

Lagi satu, kalau pun betul macam kebimbangan banyak pihak yang takut wakil rakyat SNAP mungkin akan melompat bila menang nanti. Pada aku itu masalah lain. Yang penting biar menang dulu. Bila dah menang dan depa melompat, kita tak rugi mana pun. Yang pentingnya calon Pakatan Rakyat menang.

Maksud aku, pengundi yang mengundi calon yang lompat tu tentu akan marah punya kepada SNAP. Kemarahan tu kita boleh tala 100% kepada SNAP dan nama Pakatan Rakyat tak terjejas mana. Lagi pun semua tu cuma di peringkat Dun Sarawak saja.

Kalau betul depa melompat maknanya bukan setakat kita dah kenal sapa yang boleh dibuat kawan sapa yang tak boleh diharap, tapi yang lebih penting rakyat sendiri dapat tengok.
 
Tumpuan utama Pakatan Rakyat adalah PRU13. Apa benda sangat boleh dibuat kalau setakat pegang negeri tapi tak pegang pusat. Macam sekarang ni, apa sangat Selangor boleh buat walaupun Selangor negeri yang paling kaya dan paling maju di Malaysia.

Aku yakin, kalau calon dari SNAP menang kemudian melompat, sokongan rakyat Sarawak kepada Pakatan Rakyat masa PRU13 akan lagi meningkat dan peluang kita untuk menang lebih banyak kerusi parlimen di Sarawak akan bertambah.

Jadinya, aku nak ulang sekali lagi. Aku harap PKR kena lebih bertolak ansur dengan SNAP. Jangan tamak sangat. Tak rugi mana kalau bertanding 35 kerusi dari nak ikut nafsu bertanding sampai 52 kerusi. Bila bertanding kurang, maknanya lebih banyak tumpuan boleh dibagi.

Aku harap Anwar Ibrahim akan buat sesuatu untuk menyelesaikan kemelut berebut kerusi ni, jangan ikut sangat nafsu Azmin. Kalau ikut sangat cakap Azmin aku takut lama-lama orang akan meluat dengan Anwar macam orang meluat dekat Azmin. 

Lagi pun, PKR bukannya kaya mana sangat. Pilihanraya di Sarawak perlu modal yang sangat-sangat besar. Kalau bertanding setakat 35 kerusi, maknanya peruntukan dan tenaga kerja untuk 17 kerusi yang tak jadi nak bertanding tu boleh diagihkan ke kerusi yang ditandingi.

Akhir sekali, aku nak ulang sekali lagi. PKR JANGAN TAMAK!!!

Berkaitan
Nota kaki makan cekam:  MSK! Ok dak aku belasah PKR macam ni?

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...