Aku peduli apa kalau YB tempat aku main dengan bapok pun - Nora | Cenangau Daunkari

Iklan Top

Rabu, Mac 23, 2011

Aku peduli apa kalau YB tempat aku main dengan bapok pun - Nora

Tajuk atas tu bukan aku kata tapi jumpa kat blog Zorro-Unmasked yang maksud dia lebih kurang macam tu.
Ejen Nora said... 
  
To be honest, I couldn’t care less if my area’s Yang Berhormat has sex with transvestites, women, men but excepting animals and children.  
I care more that he does his duty honestly, that he doesn’t take kickbacks and that he is qualified for the job. 
This whole farce of “selective” morality is a waste of time, really.
Why is prostitution more immoral than taking bribes?
Or denuding rainforests?   
Or enriching your nearest family and sycophants? 
We are a nation that embraces hypocrisy and to be frank, I’m tired of it.
Sex is a cheap smear tactic and using it means that you haven’t much else in your reputation-destroying arsenal. - ZorroUnmasked

Sebagai orang Islam, aku memang sepatutnya peduli KALAU YB tempat aku sampai sanggup berzina. Memang aku peduli dan majoriti rakyat pun peduli. Tapi betul macam Ejen Nora kata, rakyat semacam boleh terima pulak orang yang makan rasuah, songlap duit rakyat, sedangkan dua-dua kesalahan berzina dan mencuri tu tertakluk di bawah hukum hudud.

Bukan takat rasuah RM150 yang macam pegawai SPRM kena baru ni tapi puak-puak ni songlap berjuta-juta malah macam Ketua Menteri Sarawak mungkin berbilion-billion.

Biasa kita dengar kes mat pit kena pukul pasai curi kasut di masjid. Takat curi kasut ja pun, sampai setengah mati orang kampung belasah. Tapi puak-puak menteri yang songlap duit berjuta-juta depa junjung tinggi. Bila sampai masa pilihanraya dapat upah RM50 pun sanggup bersengkang mata pasang bendera rata kampung sampai suguh. Depa bukan peduli pun duit tu duit rasuah, duit songlap.

Aku teringat filem Alangkah Lucunya Negeri Ini, ada dialog antara Bang Muluk dengan ustazah Pipit.
"Lihat koruptor di talivisi biasa aja, mengapa sekarang lihat pencopet jadi heran?  Lihat tuh, tuh, senyumnya, ngak kalah manis sama koruptor di talivisi."
Masalah dasarnya, sistem nilai masyarakat kita dah lama dirosakkan oleh Umno BN. Dan yang bertambah malangnya, institusi agama yang diketuai oleh para sultan dan dibantu rapat oleh mufti serta jabatan dan majlis agama Islam gagal membetulkan sistem nilai yang rosak tu dalam masyarakat melayu Islam..

Nota kaki makan cekam:  Tanpa prejudis

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...