Perawi tak boleh pakai. | Cenangau Daunkari

Iklan Top

Selasa, Oktober 28, 2008

Perawi tak boleh pakai.

Aku dah lama peringat, kalau nak sambung berita kena check betui2 perawi berita tu. Macam ulama' dulu-dulu nak meriwayatkan hadith, depa check betui2 perawi. Nak jadi 'wartawan' pun kena check jugak perawi.

Dah nasib YB kg aku ni kena belasah dengan Suke sama gara-gara perawi yang tak boleh harap. Bila dia dah jawap, baru laa terhegeh-hegeh nak check perawi. Sah laa perawi tu tak boleh percaya. Kira boleh tutup kes laa kut pasai si Same suka dah pun mohon maaf. Dah belasah dalam ruang komen perakexpress, mintak maaf pun kena kat sana laa.

Apa pun pada aku silap si YB ni jugak. Ambik orang jadi drebar tah mana asai pun taktau, bukan laa taktau, takkan takdak orang kut sana yang boleh dia ambik jadi drebar. Punya laa ramai yang sokong dia masa pilihanraya dulu takkan takdak yang berjeneh sikit dia nak ambik kerja dengan dia, takkan takdak askar pencen yang mau. Mintak kawan-kawan cari.

Bila ambik yang tak berapa nak clear PAS dia jadi drebar merangkap pembantu peribadi (aku rasa laa), masalah laa. Dah tentu hampir semua rahsia dia akan tau. Bila dah jadi kes senang laa dia nak jaja rata keliling, pulak tu jenih tak berapa nak PAS, memang depa kata dia ni jaja sungguh.

Yang best nya dia terkena sekali, member cerita, dia kata dia ada sekali masa tu. (kira perawi boleh harap laa ni). Tengah-tngah dia dok semacam punya syok dok jaja depan sorang tokey cina kedai runcit kut, dok pelece bekas majikan dia tu laa, sekali apek tu sound, apek tu pun tak tahan gamaknya kut dengar riwayat si perawi merangkap mantan drebar YB tu.

Tapi kan saja laa nak tengok dari sisi lain isu ni. Aku biasa baca buku pasai orang sufi, yang aku dapat dari buku tu, setiap bala, masalah atau apa-apa yang buruk jadi kat kita semuanya adalah sebagai kifarah atas kesalahan kita, jadi penebus dosa dan amaran pada kita.

Jadi YB aku  tu pun kena renung jugak, mungkin ada dia buat yang salah atau tak kena, jangan bila ada sesuatu terjadi terus nak salahkan orang lain, bila orang tegur kata orang nak jadi pembangkang, bila orang buat cara lain kata nak sabotaj, bila orang tak tolong kata orang nak pejatuh.

Ish!! apa aku merepek ni. Tah malas aku nak baca balik. Maksud aku, biar apa pun yang terjadi pertama sekali kita kena fikir kita dulu, lepas tu baru tengok keliling, tak kira laa sapa pun kita.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...