Rupa sebenar Kanun Jenayah Syariah II Kelantan 1993 pindaan 2015 (PDF) | Cenangau Daunkari

Iklan Top

Rabu, Mac 25, 2015

Rupa sebenar Kanun Jenayah Syariah II Kelantan 1993 pindaan 2015 (PDF)

Sejak hujung tahun lepas lagi aku dok cari versi pindaan 2015 bila Kerajaan Kelantan war-warkan kata nak bentang dalam Sidang Dun tapi bila sebelum bentang dulu wakil Kerajaan Negeri kata RUU tu 'embargo'.

Kanun Jenayah Syariah II Kelantan 1993 pindaan 2015
Sinarharian melaporkan:
Dalam pembentangan itu, sebanyak 10 pindaan dibuat termasuk tiga perkara yang pernah mencetuskan kontroversi, manakala tujuh lagi pindaan bersifat teknikal.

Sebanyak 71 fasal, enam bahagian serta empat jadual merangkumi peruntukan kesalahan jenayah syariah dan perkara-perkara berkaitan dengannya terkandung dalam rang undang-undang itu. - Sinarharian.
Juga dilaporkan:
Antara tiga pindaan utama yang dibuat berkait penggunaan kanun ini kepada hanya orang Islam yang melakukan kesalahan di Kelantan sekali gus tidak membenarkan orang bukan Islam membuat pilihan menggunakan undang-undang syariah.

Pindaan juga dibuat terhadap enakmen takrif liwat dengan membuang perkataan ‘selain daripada isterinya’ dengan memperuntukkan hukuman takzir bagi kesalahan liwat isteri yang sebelum ini mendapat kritikan pihak tertentu.

Keterangan ‘qarinah’ pada kehamilan atau kelahiran anak tanpa suami dijadikan keterangan yang boleh menyebabkan kesalahan zina digugurkan. - Ibid.

Kat bawah ni salinan RUU Enakmen Kanun Jenayah Syariah Kelantan 1993 pindaan 2015 yang dibentang, dibahas dan kemudiannya diluluskan dengan sokongan semua ahli Dewan Undangan Negeri Kelantan.



Sejak hujung tahun lepas lagi aku dok cari versi pindaan 2015 bila Kerajaan Kelantan war-warkan kata nak bentang dalam Sidang Dun tapi bila sebelum bentang dulu wakil Kerajaan Negeri kata RUU tu 'embargo' aku pun berenti cari. Aku pun taktau pasai apa PAS Kelantan 'embargo' RUU tu takmau share terutama bila pemimpin DAP dan PKR minta nak tengok.

Tapi bila dah lulus ni baru aku start cari balik dan semalam baru ada member bagi link untuk download dan aku upload ke Scribe untuk mudah kalau aku nak rujuk salinan online.

Nota kaki makan cekam:  Tanpa memang prejudis

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...