Koleksi gambar sebenar rakyat Malaysia yang konon negara maju 2020 | Cenangau Daunkari

Iklan Top

Rabu, Ogos 07, 2013

Koleksi gambar sebenar rakyat Malaysia yang konon negara maju 2020

Kak Ani habag, dia rasa nak menitis air mata bila lihat si bayi itu tercungap-cungap hisap susu dlm sudu kecil itu tak tinggal sisa. Bila Kak Ani tarik sudu itu, si bayi ini secara otomatik genggam kuat2 sudu itu, pegang kuat-kuat, tak mau bagi lepas sebab terlalu lapar.

Sempena hari terakhir Ramadhan 1434 ni aku kopipes dari blog MonierMatDin: Jalan-jalan Masuk Kampung Bulan Ramadhan.

Aku malas nak komen apa-apa, cuma nak bubuh koleksi gambar-gambar dan juga sikit dari coretan Monier yang menceritakan realiti sebenar rupa kemiskinan yang mungkin ada yang tak percaya masih lagi ujud di Malaysia.  

Rumah berdinding buluh tanpa air tanpa elektrik

Atap Zink – untuk menadah AIR HUJAN

ini jamban semula jadi di rumah Makcik Jaharah, Kg Ulu Bakai

Ini pula adalah rumah Melayu zaman P.Ramlee

Tak dapat tahan rasa sebak sebaik-baik saja menerima sumbangan

keluarga ibu tunggal: Pn Zalina bersama 7 drpd 8 org anak-anaknya
Kak Ani cerita, sekali itu bila beliau dan attendan hospital mai melawat rumah Pn Halifah yang jauh ke dalam ini, dari kaki bukit itu lagi mereka boleh dengar suara bayi menangis, makin dekat makin kuat. Rupa-rupanya sebab budak itu lapar susu tapi susu tak ada. Kak Ani kata dia tak tau nak buat apa, kesian kat budak itu, tiba-tiba Kak Ani nampak saki baki susu abang si bayi ini, yg minum susu timbang beli kilo dalam cawan, adalah dua tiga titik tinggal.

Kak Ani ambik sudu kecik, kaut susu itu dan bagi bayi itu minum. Kak Ani habag, dia rasa nak menitis air mata bila lihat si bayi itu tercungap-cungap hisap susu dlm sudu kecil itu tak tinggal sisa. Bila Kak Ani tarik sudu itu, si bayi ini secara otomatik genggam kuat2 sudu itu, pegang kuat-kuat, tak mau bagi lepas sebab terlalu lapar. - MonierMatDin

Klik la link tu untuk baca kisah selanjutnya bayi tu. Kalau mata hangpa masih tak bergenang cuba baca, yang kat bawah ni pulak terutama sekali yang bertajuk Tuhan Itu Ada. Kalau dah baca semua tapi masih tak rasa apa-apa aku taktau la nak kata apa...

Nota kaki makan cekam:  Tanpa memang prejudis

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...