PAS sasar undi tentera 45%. Gila ka apa? | Cenangau Daunkari

Iklan Top

Ahad, Februari 03, 2013

PAS sasar undi tentera 45%. Gila ka apa?

Hangpa kena cerita kat depa apa tawaran Pakatan Rakyat untuk anggota tentera yang masih berkhidmat dan juga yang dah berpencen. Dan tolong jangan bagi jawapan bangang yang hangpa pun tak pasti apa tawaran Pakatan Rakyat tu.

Harakahdaily melaporkan:
Beliau berkata demikian sewaktu menyampaikan ucapan di Konvensyen Mara Bersama Keberkatan Menuju Putrajaya di sebuah hotel dekat sini hari ini.

Husam juga berkata, PAS tidak boleh mengabaikan pengundi-pengundi yang sangat penting untuk membantu kemenangan parti. - Hrkh.   
Juga dilaporkan:
Undi yang dimaksudkan ialah undi tentera dan peneroka Felda yang sebelum ini berpihak kepada BN.

"Kali ini kita mensasarkan 45 peratus undi tentera. Kita tak boleh abaikan undi tentera. - Ibid.
Bagi yang sebelum ni biasa duduk dalam bilik gerakan dan biasa buat kerja analisa cula dan undi target mungkin ada yang akan kata Husam gila.

Memang selama ni PAS semacam mengabaikan terus sektor pengundi ni selama ni dengan buat pendirian undi pos tentera sebagai undi Umno BN. Dan memang pun sebelum ni kita macam takdak jalan untuk dapat undi sektor ni terutama sekali dengan kaedah undi pos sebelum ni.

Tapi dengan perkembangan terbaru yang SPR nak jalankan untuk pengundi tentera ni yang bukan lagi akan mengundi secara pos tapi secara pengundian awal, kita memang ada peluang untuk dapat undi tentera ni.

Kalau sebelum ni hampir semua askar tak pernah tengok pun macamana rupa kertas undi pos tu yang ada orang lain tolong pangkah bagi pihak depa tapi kali ni memang depa sendiri yang kena beratur dan mengundi sama macam pengundi awam, cumanya undi depa tu tak terus dikira tapi disimpan sampai hari mengundi sebenar.

Dengan perkembangan terkini dengan tertubuhnya ngo KERABAT  dimana ramai bekas tentera yang sertai termasuk bekas-bekas pegawai tinggi tentera, memang tak patut sangat PAS terus mengabaikan segmen pengundi yang cukup besar ni.

Tambah-tambah pulak PAS akan bertanding di banyak kawasan yang ramai pengundi tentera ni. Kalau PAS nak jadi komponen Pakatan Rakyat yang kuat, mau tak mau PAS terpaksa cari jalan untuk dapatkan undi yang besar dari segmen pengundi tentera ni.

Memang angka 45% tu terlalu besar tapi itulah yang PAS perlu capai untuk merealisasikan hasrat PAS untuk tawan paling kurang 60 kerusi parlimen dalam PRU13 yang dah memang dekat sangat dah.

Jadinya, kepada semua bekas anggota tentera terutamanya, yang ni kerja hangpa. Hangpa kena cari balik kawan-kawan hangpa termasuk yang masih berkhidmat. Hangpa kena cerita kat depa apa tawaran Pakatan Rakyat untuk anggota tentera yang masih berkhidmat dan juga yang dah berpencen.

Dan tolong jangan bagi jawapan bangang yang hangpa pun tak pasti apa tawaran Pakatan Rakyat tu.

Nota kaki makan cekam:  Tanpa memang prejudis

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...