Lagi kerja celaka macam 'si anjing Umno' oleh SPR? | Cenangau Daunkari

Iklan Top

Selasa, Februari 05, 2013

Lagi kerja celaka macam 'si anjing Umno' oleh SPR?

Bukan takat tu saja, malah dalam database SPR memang ada maklumat sapa yang menguruskan borang A tu, termasuk sapa yang key-in borang tu ke dalam database, sapa yang semak butiran tu dan sapa yang mengesahkan borang tu.

Keadilandaily melaporkan:
KUALA LUMPUR 4 Feb: Naib Presiden KEADILAN, Tian Chua akan menemui Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) menuntut penjelasan dan bantahan mengenai tindakan badan itu mendaftar seorang individu sebagai pengundi tanpa pengetahuannya.

Bercakap kepada Keadilan Daily, beliau berkata, individu tersebut tidak tahu menahu namanya didaftarkan sebelum menyedari ketika mahu mendaftarkan nama sebagai daftar pemilih baru-baru ini. - Keadilandaliy
Memang patut sangat SPR ditekan dalam bab ni pasai aksi celaka tu memang salah dari segi peraturan. Macamana boleh taktau didaftarkan padahal untuk mendaftarkan sapa-sapa pun, pemohon tu kena tandatangan dalam borang A.

SPR sebenarnya memang boleh kesan sapa punya kerja celaka tu. Pasainya dalam database SPR memang ada maklumat sapa yang mendaftarkan penama tu pasainya dalam borang SPR tu memang ada ruangan maklumat kakitangan SPR yang berkenaan, termasuk kalau dibuat oleh Pendaftar Sementara dari kalangan ahli parti politik yang SPR lantik.

Bukan takat tu saja, malah dalam database SPR memang ada maklumat sapa yang menguruskan borang A tu, termasuk sapa yang key-in borang tu ke dalam database, sapa yang semak butiran tu dan sapa yang mengesahkan borang tu.

Maknanya kalau SPR nak, depa memang boleh dedahkan sapa yang punya aksi macam 'si anjing Umno' tu.

Aku berani kata aksi tu sebagai aksi 'si anjing Umno' pasai Keadilandaily juga melaporkan:
“Hairannya, dia sudah lama menetap di Singapura dan tidak pernah mengundi. Persoalannya siapa yang mengundi untuknya setiap kali pilihan raya,” kata Ahli Parlimen Batu itu.

Kata beliau, pemilih yang didaftar tanpa pengetahuan empunya diri banyak dikesan, namun lepas tangan SPR menyebabkan perkara tersebut berlarutan.

“Ini taktik Umno BN untuk menambahkan bilangan pengundi hantu. Sejauhmana SPR telus dalam kerjanya kerana daftar pemilih masih ‘kotor’. - Ibid.

Nota kaki makan cekam:  Tanpa memang prejudis

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...