SPR dah ketinggalan zaman, Facebook dan Twitter pun tak faham? | Cenangau Daunkari

Iklan Top

Jumaat, Oktober 19, 2012

SPR dah ketinggalan zaman, Facebook dan Twitter pun tak faham?

Memang sah BANGANG la kalau SPR sanggup buat sampai macam tu untuk nak pastikan Umno BN kekal berkuasa lepas PRU13. Pasainya kalau Umno BN menang dengan cara CELAKA  macam tu, memang kompom la rakyat akan turun ke jalan raya untuk menumbangkan Umno BN.

Harakahdaily melaporkan:    
KUALA LUMPUR: PAS menuntut penjelasan Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) berhubung larangan parti politik berkempen di media sosial selepas jam 12 tengah malam.

Penjelasan itu perlu dilakukan memandangkan ia tidak jelas, selain bertentangan dengan penggunaan media sosial yang bersifat 24 jam.

Ketua Pengarah Pilihan Raya PAS, Dr. Hatta Md. Ramli, berkata penggunaan terma parti politik itu tidak jelas, sama ada ia membabitkan calon, wakil calon dan sebagainya.

"Ia juga seolah-olah menyekat kebebasan seseorang, lebih-lebih lagi media sosial seperti Facebook, Twitter ini lebih berbentuk peribadi," kata beliau kepada Harakahdaily. - Hrkh.
Pegawai-pegawai atasan SPR ni memang semua jenis BANGANG ka? Kalau sebelum-sebelum ni cuma dengar kenyataan bangang dari Pengerusi dan Timbalan Pengerusi SPR saja, kadang-kadang sangat kut keluar dari mulut Setiausaha SPR.

Kali ni tambah sorang lagi, Noordin Che Ngah Timbalan Setiausaha SPR.

Bharian melaporkan:
KUANTAN: Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) akan bekerjasama dengan Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (SKMM) bagi mengesan pihak berkempen menerusi media alternatif selepas 12 tengah malam menjelang hari mengundi.

Timbalan Setiausaha SPR, Datuk Noordin Che Ngah, berkata perbuatan itu melanggar Akta Kesalahan Pilihan Raya yang melarang calon dan ejen mereka berkempen di luar tempoh dibenarkan.

Bagaimanapun, SPR tidak mempunyai penguat kuasa mahupun kepakaran untuk memantau media sosial dan alternatif seperti blog, Facebook dan Twitter, katanya.
"Kita berharap pihak SKMM boleh melihat perkara ini dan bersama-sama membantu kita dalam mengenal pasti mana-mana pihak yang berbuat demikian" katanya pada taklimat SPR bersama wakil parti politik dan media di sini, hari ini. - Bharian.
Memang sah la pegawai-pegawai SPR ni terutamanya diperingkat tinggi tu 'si anjing Umno'. Nampak macam sendiasa cari ruang dan peluang untuk memudahkan Umno BN dan dalam masa yang sama menyusahkan Pakatan Rakyat.

Ada benda lain yang lebih perlu SPR ambil berat dan memang takdak masalah untuk selesaikan, SPR tak buat pun tapi benda yang tak berapa penting dan memang tak mampu buat, sibuk SPR nak buat.

Kalau dah tau tak cukup kakitangan dan kepakaran tak payah la bising-bising pasai benda ni. Lagi pun apa sangat yang SKMM boleh buat. Takkan SKMM mampu nak pantau berjuta Facebook dan Twitter update tu.

Lagi satu, kalau pun SKMM boleh 'kenalpasti' takkan kut SPR nak gunakan 'kesalahan' macam tu nak batalkan keputusan pilihanraya pulak, keterlaluan sangat kut.

Memang sah BANGANG la kalau SPR sanggup buat sampai macam tu untuk nak pastikan Umno BN kekal berkuasa lepas PRU13. Pasainya kalau Umno BN menang dengan cara CELAKA  macam tu, memang kompom la rakyat akan turun ke jalan raya untuk menumbangkan Umno BN.

Yang lagi bangangnya, takkan mamat setiausaha SPR tu tak faham macamana Facebook dan Twitter terutamanya, berfungsi. Taktau la pulak Setiausaha SPR ni memang jenis ketinggalan zaman, Facebook dan Twitter pun tak reti nak guna.

Macam dilaporkan Harakahdaily:
Dr. Hatta juga berkata tindakan SPR itu hanya menjadikn badan pengendali pilihn raya itu sebagai tidak sesuai dan tidak relevan dalam perkembangan media sosial hari ini. - Ibid.


Nota kaki makan cekam:  Tanpa memang prejudis

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...