Ini lagi bukti SPR sangat tak kompeten dan patut direformasikan | Cenangau Daunkari

Iklan Top

Ahad, Oktober 28, 2012

Ini lagi bukti SPR sangat tak kompeten dan patut direformasikan

Pada aku, tak berapa nak kena kalau sekadar kaitkan kes bangang ni dengan kerja jahat SPR memanipulasi Daftar Pemilih.

Aku yakin ramai yang dah tengok imeh macam yang kat bawah ni yang berlegar-legar di facebook dan blog.  Yang bagi lebih mencuri perhatian aku bila ada pengundi tu dalam parlimen Parit Buntar.

Kalau tengok ke imej tu memang nampak tak berapa nak ada autoriti pasai tah sapa yang buat imej tu aku malas nak semak.

Bila dah dalam parlimen Parit Buntar nak tak nak aku kena semak jugak pasai memang di bawah jajahan takluk kuasa dan tanggungjawab aku.

Hasil semakan aku, tarikh daftar macam yang tertulis tu memang betul macam data yang ada pada aku dan hasil semakan dengan 'member' aku memang data tu padan dengan data yang ada pada SPR.

Cumanya pada aku, tak berapa nak kena kalau sekadar kaitkan kes bangang ni dengan kerja jahat SPR memanipulasi Daftar Pemilih. Bukan maksud aku nak kata SPR tak buat kerja celaka memanipulasi Daftar Pemilih bahkan benda tu memang dah jadi rahsia yang diketahui umum.

Cumanya nak kaitkan kes 'kesilapan' ni dengan memanipulasi daftar pemilih tak berapa nak kena.

Bagi aku lebih tepat kalau kes macam ni kita jadikan bukti betapa SPR yang ada hari ni sangat tak kopmpeten. Tambah-tambah dengan kemajuan teknologi perkompeteran hari ni, tak sepatutnya 'kesilapan' macam ni boleh berlaku.

Bila tak kompeten maknanya SPR yang ada pada hari ni tak layak untuk galas tanggungjawab menguruskan pilihanraya, satu tanggungjawab yang cukup besar dalam menentukan halatuju kepimpinan negara.

SPR yang ada hari ni patut direformasikan balik, supaya selari dengan apa yang digariskan oleh perlembagaan supaya SPR 'mendapat kepercayaan umum."

Sebelum ni kita dikejutkan dengan pembongkaran ada pengundi yang bernama 'Kg Baru' dan lebih hebat lagi ada pengundi takdak nama tapi cuma guna simbol (') yang aku yakin adalah kesilapan masa key-in data yang tak sepatutnya berlaku.

Memang tak dinafikan sebagai manusia kakitangan SPR pun ada buat silap, tapi sepatutnya SPR ada cara yang dah teruji berkesan untuk pastikan kesilapan macam ni dapat dikenalpasti dan dibetulkan sebelum Daftar Pemilih tu digazetkan.

Macam yang aku selalu tulis sebelum ni, segala kelemahan Daftar Pemilih yang dibongkar semenjak dua menjak ni cukup mudah dielakkan. SPR cuma perlu setuju dengan cadangan Pakatan Rakyat sebelum ni, buat satu proses pendaftaran semula dan dibuat secara automatik dengan menggunakan daftar Jabatan Pendaftar Negara.

Kalau lepas tu ada jugak timbul kes-kes bangang macam ni, SPR tak perlu menjawab pasai semua tu adalah kesalahan dan kelemahan JPN.

Berkaitan


Nota kaki makan cekam:  Tanpa memang prejudis

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...