Patutnya dah lama TG Nik Aziz berundur | Cenangau Daunkari

Iklan Top

Ahad, Oktober 14, 2012

Patutnya dah lama TG Nik Aziz berundur

Aku yakin, kalau TG Nik Aziz lepaskan jawatan MB Kelantan dan tumpukan pada jawatan dia sebagai Mursyidul Am yang juga ketua Majlis Syura', kemelut macam yang ditimbulkan Ust Nasha takkan timbul dan kalau timbul pun akan dengan mudah ditenggelamkan.

Utusan melaporkan:
Nik Aziz perlu berundur.   

KUALA LUMPUR 13 Okt. - Bekas Naib Presiden Pas, Datuk Dr. Hasan Ali meminta Mursyidul Am Pas, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat menyerahkan jawatan itu kepada Timbalannya, Datuk Haron Din demi menjaga keutuhan parti tersebut.

Katanya, sudah sampai masanya Nik Abdul Aziz memikirkan untuk menyerahkan tanggungjawab besar itu kepada Haron bagi menjamin martabat Pas sebagai penjaga kepada perjuangan Islam.

"Sebelum nasi menjadi bubur, Nik Abdul Aziz wajar memikirkan untuk menyerahkan tanggungjawab besar sebagai Mursyidul Am kepada timbalannya yang saya yakin mempunyai kemampuan dan kewibawaan setara dengan beliau,'' katanya dalam satu kenyataan di sini, hari ini. - Utusan.    
Aku setuju dengan tajuk laporan Utusan tu bukan isinya. Tapi kalau perkataan "Mursyidul Am" tu ditukar kepada "Menteri Besar Kelantan" aku boleh bersetuju dengan isu laporan Utusan tu.

Maksud aku, aku sangat-sangat bersetuju TG Nik Aziz lepaskan jawatan Menteri Besar Kelantan dan bukannya jawatan Mursyidul Am PAS dan pada aku patutnya dah lama TG Nik Aziz lepaskan jawatan Menteri Besar tu.

Malah aku sangat-sangat harapkan terutama sekali dalam keadaan sekarang, TG Nik Aziz melepaskan jawatan Menteri Besar Kelantan dan menumpukan [penuh perhatian ke atas Majlis Syura'.

Aku yakin ramai ahli dan penyokong PAS terutama sekali yang dari Kelantan tak puas hati dengan saranan aku tu.

Pada aku, orang kelantan tak sepatutnya mementingkan diri sendiri. Dah lebih 20 tahun TG Nik Aziz jadi MB Kelantan semenjak tahun 1990 lagi. Takkan tak cukup-cukup lagi, takkan takdak pimpinan PAS Kelantan yang lain yang boleh jadi Menteri Besar kalau pun mungkin tak sehebat TG Nik Aziz.

Tambah-tambah pulak dengan faktor usia dan tahap kesihatan TG Nik Aziz sekarang ni, memang patut sangat TG Nik Aziz dilepaskan dari tanggungjawab yang cukup berat terutama sekali dari segi fizikal.

Pada aku TG Nik Aziz lebih perlu menumpukan kepada Majlis Syura' pasainya selama ni Majllis Syura' nampak macam cukup 'loose'. Tambah-tambah dengan episod Ust Nasha ni yang nampaknya belum ada kesudahannya.

Aku yakin, kalau TG Nik Aziz boleh tumpukan pada jawatan dia sebagai Mursyidul Am yang juga ketua Majlis Syura' kemelut macam yang ditimbulkan Ust Nasha takkan timbul dan kalau timbul pun akan dengan mudah ditenggelamkan.

Bab Dr. Hasan mintak TG Nik Aziz lepaskan jawatan Mursyidul Am dan diserahkan kepada Dr. Haron Din, pada aku langsung tak relevan. Takkan kut TG Nik Aziz nak ikut cadangan Dr. Hasan yang dah sah-sah mengkhianati PAS.


Nota kaki makan cekam:  Tanpa memang prejudis

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...