10,000 petisyen selamatkan keunikan Taman Tasik Taiping | Cenangau Daunkari

Iklan Top

Isnin, Julai 30, 2012

10,000 petisyen selamatkan keunikan Taman Tasik Taiping

mStar melaporkan:
TAIPING: Majlis Perbandaran Taiping telah membuat keputusan untuk membatalkan pembangunan projek pembinaan gerai makanan dan cenderahati berhampiran ikon kawasan hijau yang terletak sepanjang Jalan Pekeliling dan Taman Tasik Taiping.

Keputusan majlis tersebut dibuat selepas beberapa pertubuhan bukan kerajaan (NGO) dan penduduk tempatan menandatangani memorandum bantahan agar pembinaan merancang kembali pembinaan lapan gerai makanan, kedai kraftangan dan cenderamata di Jalan Pekeliling di taman tasik berkenaan. - mStar.    
Blogger CikguDin tulis dalam blog dia Sisi Bukit:
Dalam satu pertemuan YB Nga Kor Meng dengan YDP Taiping Tuan Shaharum Abd Malik ,Nga Kor Meng memberi tempoh seminggu untuk MPT membatalkan projek NCER itu.Dalam pertemuan itu Nga Kor Meng mengemukakan 10000 petisyen penduduk Bandar Taiping dan kawasan sekitar kepada Tuan Shaharum.

Jika MPT Taiping tidak membatalkan projek ini, dalam tempoh seminggu bermula 27 Julai, YB Nga Kor Meng menyatakan satu rapat umum besar-besaran akan dibuat .Tapi akhirnya MPT telah beralah dan bersetuju untuk mengekal kehidupan hijau Taman Tasik Taiping. - SisiBukit
Bagi yang tak pernah pi Taman Tasik Taiping dan tak berapa peduli pasai isu alam sekitar mungkin tak nampak relevan protes orang Taiping ni.

Aku yang pernah belajar di Taiping di sekolah yang dekat dengan Taman Tasik ni memang terasa ada 'sentimental value' dengan Taman Tasik Taiping ni dan jugak pokok tua yang berbaris di sepanjang jalan sekitar taman tasik ni.

Aku masih boleh bayangkan dahan pokok yang melentur hingga ke seberang jalan macam bumbung koridor, satu pemandangan yang cukup unik dan mendamaikan.



Dengan orang politik ni kalau setakat bantah dengan petisyen saja memang tak berkesan tapi bila ugut nak buat rapat umum besar-besaran baru la depa takut.

Aku yakin kalau MPT tak batalkan projek tu rapat umum membantah projek tu akan tarik kehadiran beribu orang terutama sekali orang cina yang cukup peduli dengan isu alam sekitar.

Berkaitan

Nota kaki makan cekam:  Tanpa memang prejudis

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...