Berani ka Anwar Ibrahim nak istihar harta? | Cenangau Daunkari

Iklan Top

Sabtu, Jun 09, 2012

Berani ka Anwar Ibrahim nak istihar harta?

Sinar Harian melaporkan:
MUAR - Tan Sri Muhyiddin Yassin menggesa Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim menjelaskan segera dakwaan berhubung pemilikan 20 akaun induk membabitkan aset, saham dan wang bernilai RM3 bilion seperti terkandung dalam akuan berkanun bekas Penolong Gabenor Bank Negara Datuk Abdul Murad Khalid, 13 tahun lepas.

Timbalan Perdana Menteri berkata, dakwaan berkenaan bukan perkara kecil dan dengan itu Penasihat Parti Keadilan Rakyat (PKR) itu perlu bertanggungjawab untuk menjelaskan perkara berkenaan kepada rakyat.

"Angka (RM3 bilion) yang disebut adalah besar. Jadi, ia merupakan tanggungjawab Ketua Pembangkang untuk memperjelaskannya. Apakah benar atau tidak. Rakyat hendak tahu... pertubuhan bukan kerajaan (NGO) yang membuat tuntutan supaya penjelasan dibuat pun mewakili kumpulan rakyat yang bukan sedikit. - Sinarharian.
Aku sokong gesaan Muhyiddin ni. Tak kiralah apa tujuan dan niat dia tapi secara dasarnya aku sangat-sangat sokong kalau boleh semua ahli politik terutama sekali yang telah, sedang dan akan pegang jawatan dalam kerajaan supaya mengistiharkan harta.

Anwar Ibrahim jawab gesaan Muhyiddin tu dengan cabar Muhyiddin dulu istiharkan harta dia. Satu tindakan politik yang memang relevan dan terbaik. Pasainya aku yakin Muhyiddin takkan berani istiharkan harta dia, jadi selamat la Anwar ibrahim tak payah jelaskan pasai 20 akaun induk tu.

Malaysiakini melaporkan:
[Sumber: Mkini]
Sebelum ni Ketua Menteri semua ahli Exco Kerajaan Negeri Pulau Pinang buat pengistiharan harta secara terbuka.

Negeri-negeri lain rasanya takdak lagi yang seberani Pulau Pinang, kalau ada pun cuma setakat istihar kepada Menteri Besar. Macam tu jugak diperingkat pusat, para menteri cuma istihar kepada Perdana Menteri.

Sebelum ni juga SPRM ada mencadangkan supaya ahli keluarga menteri juga mengistiharkan harta dan katanya Perdana Menteri secara prinsip dah pun bersetuju. Cumanya setakat ni takdak pulak dengar perkembangan lanjut. Tapi aku yakin kalau dilaksanakan pun, tentu punya takkan dibuat secara terbuka.

Takkan berani pemimpn Umno BN istihar harta kepada umum supaya rakyat semua dapat tengok dan nilai macam yang Guang Eng buat di pulau Pinang tu.

Berkaitan


Nota kaki makan cekam:  Tanpa memang prejudis

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...