Awat Dr. Mahathir takut sangat 'Arab Spring' berlaku di Malaysia? | Cenangau Daunkari

Iklan Top

Selasa, Jun 26, 2012

Awat Dr. Mahathir takut sangat 'Arab Spring' berlaku di Malaysia?

Nampaknya Dr. Mahathir, bekas pendana Menteri dan Presiden Umno paling lama dah semakin susah hati tengok perkembangan politik di belah Timur Tengah terutama sekali di Mesir.

Berita terbaru kemenangan calon dari Hisbul Muslimim, Dr. Morsi sebagai Presiden Mesir yang baru tentu menambahkan lagi susah hati Dr. Mahathir.

Sikit sebanyak kemenangan Dr. Morsi dan Hisbul Muslimin di Mesir akan bagi kesan jugak kepada politik malaysia terutama sekali ke atas orang melayu Islam.
Mungkin pasai tu lah kot, Dr. Mahathir tak habih-habih nak spin pasai 'arab spring', satu gerakan rakyat yang berjangkit ke negara lain yang akhirnya menumbangkan regim di timur tengah melalui demonstrasi jalanan.

Sebenarnya Dr. Mahathir tak perlu takut pasai 'arab spring' takkan berjangkit ke Malaysia kalau demokrasi betul-betul berjalan dan diamalkan di Malaysia. Lagi pun Dr. Mahathir dan pemimpin Umno BN selalu kata demokrasi cukup subur di Malaysia.

Cumanya, betul atau tak demokrasi diamalkan dan berjalan subur di Malaysia, bukan berdasarkan apa yang Dr. Mahathir atau pemimpin Umno BN cakap tapi bergantung kepada persepsi rakyat. Selagi rakyat percaya yang demokrasi berjalan di Malaysia, 'arab spring' takkan berlaku di Malaysia.

Macam yang selalu Mat Sabu ulang dalam ceramah dia di mana-mana sejak akhir-akhir ni.
"Rakyat tak kisah sama ada Pakatan Rakyat menang ataupun Barisan nasional kalah. Tapi rakyat takkan boleh terima kalau Umno BN menang lagi dengan cara menipu"
Jadinya, sama ada berlaku atau tidak 'arap spring' di Malaysia sebenarnya bergantung kepada Umno BN. dan Umno BN lah yang akan jadi penyebab kalau 'arab spring' berlaku di Malaysia.

Sinarharian melaporkan:
[Sumber: Sinarharian]
[Sumber image: carnageandculture]


Nota kaki makan cekam:  Tanpa memang prejudis

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...