Puak-puak tentera perang saraf tentu seronok dengan pindaan ni | Cenangau Daunkari

Iklan Top

Ahad, April 22, 2012

Puak-puak tentera perang saraf tentu seronok dengan pindaan ni

Akta 5 - Kesalahan Pilihanraya (pindaan 2006)
Khamis lepas masa Sidang Parlimen jadi gila babi bersidang samapi pukul 3.21pagi, undang-undang turut juga dipinda adalah Akta 5 Kesalahan Pilihanraya.

Selain dari tarik balik kebenaran agen calon jadi pemerhari di Barung SPR dan juga panjangkan jarag kawasan larangan dari 50meter kepada 100 meter, ada lagi satu pindaan iaitu pemansuhan perkara 11(1)(c).

Kesalahan disabit dibawah kesalahan ni sama dengan hukuman yang popular kalau buat salah dalam politik iaitu tak boleh bertanding selama 5 tahun, dan kalau dah jadi wakil rakyat "kerusinya hendaklah dikosongkan dari tarikh sabitan itu."
Perkara 11(1)(c) tu berbunyi:
[Sumber:Akta 5]
Apa implikasinya bila perkara 11(1)(c) ni dimansuhkan?

Kalau ikut Akta 5 - Kesalahan pilihanraya ni, bukan saja salah calon itu sendiri tapi juga salah wakil calon tu atau orang yang dilantik oleh ejen calon tu atau dengan pengetahuan calon atau wakil calon tu, calon boleh dikira bersalah jugak.

Secara mudahnya, kalau seseorang tertangkap dan disabitkan bersalah di bawah menatang ni dan dia boleh dikaitkan dengan calon atau wakil calon tu, calon tu sendiri boleh dijatuhi hukuman lucut kemenangan dan tak boleh bertanding semula selama 5 tahun.

Selama ni, kalau ada naik banner yang nampak macam kita buat tapi bukan kita yang buat, kita turunkan banner tu atas 'roh' menatang ni la.

Maksudnya selepas ni ikut suka kita kut nak sebar risalah. video, poster atau penaik banner apa pun. Dah tak jadi salah ikut Akta 5 - Kesalahan Pilihanraya ni.

Yang lebih penting lagi, jentera Perang Saraf boleh buat apa saja bentuk bahan. Mungkin boleh disabit di bawah undang-undang lain tapi tidak di bawah Akta 5 ni.

Apa pun, semua tu masih bergantung kepada hakim yang mengendalikan kes tersebut, dan harus diingat hakim kat Malaysia ni cukup ramai yang sanggup beraksi ala 'si anjing Umno'.


Nota kaki makan cekam:  Tanpa memang prejudis

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...