Nasib baik bukan PAS yang kena... | Cenangau Daunkari

Iklan Top

Sabtu, Februari 04, 2012

Nasib baik bukan PAS yang kena...

Malaysiakini melaporkan:
Ketua Wira PERKASA, Irwan Fahmi Ideris berkata pihaknya ingin bertanya kepada Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak apa pula maksudnya bila BN memberi angpau dalam sampul warna putih di Seri Setia.

"Masa isu PERKASA (beri angpau dalam sampul putih), PM kata 'semua
orang tahu angpau ialah sampul merah'," kata Irwan Fahmi (kanan) dalam satu kenyataan.

"Sekarang angpau BN kenapa warna putih?" tanya beliau dalam satu kenyataan.

Dalam budaya Cina, putih biasanya dikhususnya untuk tujuan berkabung. - Mkini.   
Kesimpulannya, bukan PERKASA saja yang tak faham adat budaya orang cina tapi BN yang dalamnya ada MCA dan Gerakan pun masih tak faham budaya asas orang cina.

Pada aku, episod sampul warna angpau ni menggambarkan kegagalan United Malay National Organisation dan BN memupuk perpaduan rakyat.

Memang tak heran kalau rakyat Malaysia yang berbagai bangsa tak boleh bersatu dalam erti kata yang sebenar kalau budaya asas macam tu pun ramai yang taktau.

Bukan nak kata orang lain, aku sendiri mengaku tak pernah pun tau sebelum ni yang sampul angpau warna putih biasa digunakan masa berkabung bila ada kematian. Nak tau macamana kalau takdak sapa yang bagitau, dan yang lebih malang lagi memang aku takdak usaha untuk ambil tau pasai tak berapa nak rasa ada keperluan.

Tambah-tambah pulak bila PAS sebelum ni dah ujudkan Kelab Penyokong PAS yang kemudiannya dinaiktaraf kepada Dewan Himpunan. Yang jadi tak berapa nak ambil tau tu pasai aku tak berapa terlibat dengan 2 entiti PAS tu, ada orang lain yang jaga, jadi takdak masalah sangat kalau aku taktau pun.

Dalam nak menghidupkan Kelab Penyokong PAS pun sebenarnya banyak masalah yang timbul termasuk ada juga insiden-insiden berkaitan budaya macam isu warna sampul angpau tu. tapi yang nasih baiknya pasai aktivis Kelab Penyokong PAS berbangsa Cina dan India kebanyakkan lebih PAS dari kebanyakkan ahli PAS sendiri. Jadinya insiden-insiden macam tu tak berubah menjadi kudis.

Cumanya, satu yang aku cukup bersyukur pasai episod kontroversi sampul angpau ni jadi kepada PERKASA. Kalau la jadi kepada PAS memang masak la penchachai pandy kutty punya main. Tentu punya tiap-tiap malam TV ulang tayan edisi khas pasai tu.

Nasib baiknya pasai aktivis PAS memang diajar untuk sentiasa berhati-hati untuk teroka medan baru.  Walaupun macam tu, memang tak mustahil episod macam tu boleh kena kepada PAS pasainya dalam PAS pun ada ramai jugak yang sipi-sipi macam PERKASA, cuma mungkin nasib saja yang menyebelahi PAS. Tambah-tambah pulak bila dah ada Dewan Himpunan, insyaallah PAS selamat dari episod kontroversi macam tu.

Lagi satu mungkin kut pasai 'warna rasmi' PAS hijau, kalau PAS takdak 'warna rasmi' mungkin episod warna sampul angpau tu kena kat PAS dulu.


Nota kaki makan cekam:  Tanpa memang prejudis

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...