Jawapan dari SPR si 'anjing Umno' | Cenangau Daunkari

Iklan Top

Selasa, Januari 25, 2011

Jawapan dari SPR si 'anjing Umno'

Seperti yang dilaporkan oleh Harakahdaily, hasil pertemuan dan perbincangan wakil Pakatan Rakyat dengan SPR 'si anjing Umno' berikut adalah jawapan dari SPR si 'anjing Umno'
  1. Tetap dengan pendirian tidak mempertimbang cadangan mereka bagi penggunaan dakwat kekal.
  2.  SPR juga turut menolak desakan menghapuskan undi pos yang didakwa tidak telus.
  3. Bagi cadangan supaya diadakan pendaftaran automatik dan umur layak mengundi diturunkan kepada 18 tahun., SPR juga memberitahu tidak akan dilaksanakan kerana perlu kepada pindaan perlembagaan.
  4. Kajian persempadanan semula hanya akan bermula 21 Mac tahun ini dan mengambil masa dua tahun sebelum dilaksanakan. Tiada persempadan semula akan dibuat jika Pilihan Raya Umum (PRU) ke-13 diadakan tahun ini.
  5.  Pengerusi SPR memberi jaminan bahawa proxy voting tidak akan dilaksana.
  6.  SPR juga memberi jaminan askar wataniah tidak termasuk dalam undi pos.
Katanya dalam pertemuan tu depa turut bincangkan cadangan tempoh kempen selama 21 hari.

Aku sebenarnya tak berapa nak yakin dengan janji SPR 'si anjing Umno' ni. Tambah-tambah lagi untuk yang nombor 6 tu. Walaupun SPR bagi jaminan askar wataniah tak termasuk dalam undi POS tapi SPR masih boleh kalau nak jadikan askat wataniah ni sebagai undi pos. Caranya dengan jadikan depa tu "bertugas membantu SPR mengendalikan pilihanraya". Kalau depa dapat status tu memang depa layak untuk jadi pengundi POS.

Lagi satu yang tak disebut berkenaan RELA, aku tak pasti hal RELA ni depa timbulkan atau tidak. RELA ni pun sama jugak, senang-senang SPR boleh jadikan depa sebagai pengundi POS atas alasan lantik depa untuk jaga keselamatan. Masa tu, apa yang Pakatan Rakyat boleh buat.

Aku yakin penuh yang SPR 'si anjing Umno' ni walaupun dah bagi jaminan, depa takdak masalah kalau perlu langgar jaminan depa sendiri. Nak kata apa, dah memang macam tu resam puak-puak yang pegang mazhab 'anjing Umno'. Bukan tak pernah SPR buat sebelum ni...


Sumber image: D'perbatasan

Berkaitan

Nota kaki makan cekam:  Tanpa prejudis

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...