Pilihanraya dalam masa 60 hari? | Cenangau Daunkari

Iklan Top

Selasa, Mei 12, 2009

Pilihanraya dalam masa 60 hari?

بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ
Nampak gayanya lepas ni penat pulak la, lagi kalat la manpaknya. Kalau betui la macam yang KL pos lapurkan jam 12.01 minit tengah malam semalam nampak gaya macam dah hampir saheh la pilihanraya DUN seluruh negeri Perak tak lama lagi.

Walaupun mungkin tak sehebat dan semeriah PRK yang lepas-lepas tapi dah tentu la lagi meriah dari PRU.
Raja Muda Perak, Raja Dr. Nazrin Shah telah bersetuju untuk menerima menghadap Menteri Besar Perak yang sah Datuk Seri Mohammad Nizar Jamaluddin.

The Malaysian Insider melaporkan Mohammad Nizar akan menghadap Raja Dr. Nazrin pada 8.30 pagi Selasa bagi memohon perkenan Baginda untuk membubarkan Dewan Undangan Negeri Perak sekaligus memberi laluan kepada pilihanraya negeri diadakan.

Perkara ini disahkan oleh beberapa pemimpin Pakatan Rakyat termasuk Adun Sungkai S.A. Sivanesan.

"Saya baru bercakap dengan Nizar dan beliau mengesahkan akan menghadap Raja Dr. Nazrin pada 8.30 pagi esok (Selasa)", kata Sivanesan kepada The Malaysian Insider.

Nampak gayanya dah nak kena mula fikirkan pasai rumah sewa la lepas ni. Mana nak letak petugas-petugas luar yang tentu punya ramai yang akan turun terutama sekali dari Kelantan dan Terengganu dan mungkin Kedah juga. Yang dari negeri lain pun akan turun sama.

Memang la tak seramai masa PRK Permatang Pauh dan Kuala Terengganu dulu. Mesti la lagi kurang dari masa PRK Bukit Gantang dan Bukit Selambau. Tapi kalau satu kawasan dari Kelantan dan Terengganu jaga satu DUN pun campur dengan yang lain-lain mau cecah angka ratus jugak aku rasa.

Bagi yang tak pernah terlibat dengan 'jentera' masa PRK mungkin tak terasa boleh la kut takat bayangkan tapi bagi yang pernah terlibat secara langsung sebagai 'jentera' memang tau punya. Aku sendiri pun dah mula rasa risau.

Sebelum-sebelum ni aku pernah tulis kalau kat Parit Buntar ada pilihanraya kecik mungkin aku boleh lari malam. Kalau jadi pilihanraya DUN Perak dalam masa terdekat aku rasa 'pilihan' tu mungkin masih releven, kurang-kurang pun bola keadaan dah agak setabil kut baru aku 'balik'. Harap-harap jangan la sampai tahap tu.

Untuk pihak-pihak yang berkenaan boleh la mula fiir-fikir macamana nak cari 'modai' lebih sikit pasai untuk PRK Bukit Gantang baru ni PAS Perak memang habih banyak. Takut-takut modai pun dah kering. Boleh la mula congak-congak berapa nak perabih kat Perak pulak.

Walaupun keadaan nampak lebih hala ke bubar DUN, kita jangan yakin sangat. Pasai macam yang Cyberboron tulis, UMNO memang tak pernah pedulikan undang-undang. Kalau masa Sidang DUN Perak 7 Mei lepas Umno sanggup buat sampai macam tu, takkan depa nak biar ja bubar DUN.

Memang semua orang tau yang Umno cukup fobia dengan pilihanraya la ni. Jadi aku cukup yakin Umno sanggup buat apa saja untuk menghalang bubar DUN dan depa sanggup buat hingga ke tahap yang kadang-kadang kita pun tak terfikir depa sanggup buat.


LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...