Gencatan senjata - MB Kelantan dah mula risau PAS tumbang PRU14 | Cenangau Daunkari

Iklan Top

Jumaat, Julai 15, 2016

Gencatan senjata - MB Kelantan dah mula risau PAS tumbang PRU14

Cuma masalahnya, aku tak yakin TMB Kelantan akan sokong sepenuh hati kenyataan MB Kelantan ni. pasainya kalau PAS perlu "kerjasama sesama pembangkang" maknanya Ust Nik Amar terpaksa kerjasama dengan Hj Husam Musa.

Harakahdaily dalam berita bertajuk "Persefahaman elak tembung tiga penjuru" melaporkan:
PAS mempertahankan prinsip bekerjasama dengan sesiapa sahaja asalkan memberi kebaikan kepada rakyat.

Timbalan Mursyidul Am PAS, Ustaz Datuk Ahmad Yakob berkata, parti itu hanya tidak terlibat dengan kerjasama yang boleh mengundang kepada dosa.

“Pimpinan tertinggi tentunya sudah memperhalusi cadangan untuk bekerjasama memandangkan Lajnah Politik bermesyuarat setiap minggu,” katanya sebagai reaksi terhadap usaha PAS mengurangkan pertelagahan sesama pembangkang. - Hrkh.
Juga dilaporkan:
Semalam, Timbalan Presiden PAS Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man berharap pertelagahan sesama pembangkang dapat ditamatkan demi rakyat dan masa depan negara.

Menurutnya parti-parti pembangkang perlu melaksanakan gencatan serangan sesama sendiri bagi memberi fokus kepada musuh sebenar iaitu Umno BN.

Ekoran kenyataan itu banyak pihak menyambut baik termasuk Timbalan Presiden PKR Datuk Seri Mohamed Azmin Ali yang berharap pembangkang harus bersatu kembali.

Ketua Penerangan Pemuda PAS Malaysia Ahmad Fadhli Shaari pula berkata pendirian mengenai kerjasama itu jelas kerana PAS sudah mengurangkan kritikan terhadap sesama sendiri.

“Saya percaya menjelang pilihan raya umum akan datang keadaan akan kembali normal dengan kerjasama sesama pembangkang bagi menghadapi Umno dan BN.

“Persefahaman bagi mengelakkan pertembungan tiga penjuru seperti yang berlaku pada pilihan raya kecil Sungai Besar dan Kuala Kangsar baru-baru ini,” katanya - Ibid.
Komen aku mudah saja, aku nampak MB Kelantan macam dah mula rasa susah hati takut PAS Kelantan tumbang PRU14 nanti.

Dan memang pun kalau berlaku pertandingan 3 penjuru dengan BN dan Pakatan arapan yang diwakili Amanah, hampir pasti PAS Kelantan akan tumbang.

Dalam keadaan PAS tidak berpecah masa PRU11 tahun 2004 PAS Kelantan nyaris tumbang, cuma mampu menang dengan kelebihan 3 kerusi saja yang tak lama selepas tu cuma tinggal kelebihan 1 kerusi selepas kalah PRK Pengkalan Pasir.

Masa tu PAS masih bekerjasama dengan PKR cuma putus kerjasama dengan DAP saja sedangkan takdak satu kerusi pun DAP bertanding di Kelantan malah pertandingan 3 penjuru pun takdak dan masa tu TG Nik Aziz masih hidup dan jadi Menterii Besar.

Kalau PAS tak berpecah dengan keujudan Amanah pun PAS Kelantan sangat sukar untuk kekalkan Kelantan dalam PRU kalau tanpa kerjasama macam dalam Pakatan Rakyat, tambah pulak dengan berbagai persepsi yang cukup buruk yang terpaksa PAS tanggung sekarang.

Jadinya memang wajar sangat untuk MB Kelantan ambil peluang untuk sokong saranan gencatan senjata oleh Timbalan Presiden PAS Ust Tuan Ibrahim tu, moga-moga dengan tiada pertandingan 3 penjuru Umno BN tak berjaya rampas Kelantan.

Cuma masalahnya, aku tak yakin TMB Kelantan Ust Nik Amar akan sokong sepenuh hati kenyataan MB Kelantan ni.

Pasainya kalau PAS perlu "kerjasama sesama pembangkang bagi menghadapi Umno dan BN" maknanya Ust Nik Amar terpaksa kerjasama dengan Hj Husam Musa juga.

Dengan hebatnya kebencian yang terpancar dari lenggok badan butir bicara Ust Nik Amar selama ni memang nampak jelas sangat betapa bencinya dia dengan sosok tubuh yang bernama Husam tu.

Pun begitu, dalam politik ni satu benda kena sentiasa ingat, kalau dah nama ahli politik apa pun tak mustahil, malah tahap taqiyah ahli politik ni kadang-kadang lebih dahsyat dari mullah syiah punya taqiyah.

Nota kaki makan cekam:  Tanpa memang prejudis

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...