Yang Ketua Pemuda PAS Kota Bharu sampai nak perang dengan DHPP pasai apa | Cenangau Daunkari

Iklan Top

Rabu, April 23, 2014

Yang Ketua Pemuda PAS Kota Bharu sampai nak perang dengan DHPP pasai apa

Kalau tak puas hati dengan kenyataan Hu Pang Chow berkenaan isu Private Bill Hudud Kelantan tu pun tak payah la kut buat kenyataan sampai nampak macam nak berperang dengan DHPP, nampak sangat BANGANGnya.

Bernama melaporkan:
Dewan Pemuda Pas Kawasan Kota Bharu (DPPKKB) menyelar tindakan Pengerusi Dewan Himpunan Penyokong Pas (DHPP) Kelantan, Hu Pang Chaw yang menentang secara terbuka cadangan pelaksanaan hudud di negeri ini.

Ketua DPPKKB, Dr. Rosli Alani Abdul Kadir berkata, status DHPP sebagai sebuah dewan yang sah di dalam parti menjadikan ahli-ahlinya terikat dengan Perlembagaan Pas. - Utusan.
Juga dilaporkan:
"DPPKKB mendesak Pas Pusat supaya mengambil tindakan tatatertib yang sewajarnya terhadap Pang Chaw, termasuk melucutkan beliau dari jawatan Pengerusi DHPP.

"Tindakan tegas perlu diambil bagi memastikan martabat Pas sebagai sebuah parti politik Islam terpelihara manakala martabat pemimpin Pas pula tidak diperlekeh di mata umum," katanya dalam satu kenyataan di sini hari ini. - Ibid.
Aku cukup tak faham pasai apa Ketua Pemuda PAS Kota Bharu ni melenting tak ketahuan punca sampai macam ni.

Padahalnya pada pandangan aku kenyataan Hu Pang Chow sebelum tu tak menggambarkan pun yang dia menentang cadangan pelaksanaan Hudud di Kelantan tu. Lagi pun dia tu Pengerusi DHPP, Cina pulak tu.

TheMalaysianInsider pada 16 April melaporkan:
Dewan Himpunan Penyokong PAS Pusat (DHPPP) sama sekali tidak akan memainkan peranan untuk memperjelaskan kepada bukan Islam terutama di Kelantan berkaitan Hukum Hudud, kata Ketuanya Hu Pang Chaw (gambar).

Beliau berkata penerangan itu sewajarnya diserahkan kepada pucuk pimpinan PAS terutama melalui anggota Parlimen dan Dewan Undangan Negeri (DUN) masing-masing. - TMI.
TheMalaysianInsider juga melaporkan:
Mengulas isu itu lagi, Hu berkata ini bukan soal membantu atau tidak tetapi adalah lebih baik penerangan itu diberikan oleh mereka yang arif mengenai hukum berkenaan. - Ibid.
Walaupun memang nampak Ketua DHPP ni kurang selesa dengan cadangan PAS Kelantan nak bentang Private Bill Hudud, bukan bermaksud dia tak sokong Hudud tapi dia cuma risau akibat tindakan tu kepada sokongan pengundi dalam PRU14 akan datang.

TheMalaysianInsider juga melaporkan:
"Tetapi ingat, sokongan rakyat adalah penting. Jika rakyat telah memilih pemimpin pada pilihan raya lalu dan sokongan itulah yang kita harapkan juga pada pilihan raya yang akan datang," katanya - Ibid.
Kalau tak puas hati dengan kenyataan Hu Pang Chow berkenaan isu Private Bill Hudud Kelantan tu pun tak payah la kut buat kenyataan sampai nampak macam nak berperang dengan DHPP, nampak sangat BANGANGnya.

Dalam keadaan PAS Kelantan jadi tumpuan dalam isu Hudud Kelantan ni terutama sekali bila DAP yang majoriti ahlinya dari kalangan orang Cina terang-terang menolak Hudud Kelantan Ketua Pemuda PAS Kota Bharu ni nampak macam nak tambah lagi musuh dari kalangan masyarakat Cina, dari kalangan penyokong kuat PAS pulak tu.

Berkaitan
Nota kaki makan cekam:  Tanpa memang prejudis

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...