Lagi rancangan BANGANG dari SPR nak beraksi macam 'si anjing Umno' | Cenangau Daunkari

Iklan Top

Rabu, April 10, 2013

Lagi rancangan BANGANG dari SPR nak beraksi macam 'si anjing Umno'

Berapa ramai sangat yang sanggup ponteng kerja semata-mata untuk balik mengundi. Gila punya kerja. Kalau kena pecat macamana nak bagi anak bini nak makan lepas ni?

mStar melaporkan:
PUTRAJAYA: Hari pengundian untuk pilihan raya umum tidak akan terikat dengan trend sebelum ini dan boleh diadakan pada mana-mana hari dalam sesuatu minggu, kata Pengerusi Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR), Tan Sri Abdul Aziz Mohd Yusof.

“Hari pengundian boleh jatuh pada hari bekerja tetapi SPR perlu mempertimbangkan banyak faktor. - mStar
Apa lagi yang layak dikata dengan kenyataan BANGANG dari Pengerusi SPR ni selain dari memang BETUL-BETUL BANGANG.

Apa lagi rasionalnya kenyataan Pengerusi SPR ni melainkan nampak sangat Pengerusi SPR sanggup bertindak walaupun sangat-sangat tak rasional, demi untuk pastikan keputusan yang depa buat akan menguntungkan Umno BN.

mStar juga melaporkan:
“Kami tidak mahu ia berkebetulan dengan mana-mana hari keagamaan atau kebudayaan, atau mana-mana acara utama politik. Kami juga perlu periksa dengan jabatan meteorologi mengenai ramalan cuaca.

“Cuti sekolah atau sama ada ia adalah hari bekerja bukan pertimbangan yang penting.

“Kami tidak semestinya perlu mengikut trend yang lepas,” katanya pada sidang media selepas memberi taklimat kepada diplomat asing mengenai pilihan raya umum. - Ibid.
Tak ka bangang namanya kalau ramalan cuaca SPR ambil kira tapi hari bekerja atau hari bekerja SPR tak ambil kira.

Kita boleh faham  SPR pentingkan keadaan cuaca yang elok pasai takmau timbul kesulitan untuk pengundi keluar mengundi tapi atas alasan yang sama kalau bukan hari cuti tentu akan timbulkan kesulitan kepada pengundi untuk keluar mengundi terutamanya pengundi yang tak bekerja di kawasan dia akan mengundi.

Yang lebih BANGANG atau mungkin lebih sesuai di gelar CELAKA bila SPR pentingkan 'mana-mana acara utama politik' yang tentunya apa yang ada dalam kepala dia adalah acara utama politik yang melibatkan pemimpin Umno BN.

Langsung tak masuk akal kalau Pengerusi SPR yang pernah dituduh ahli Umno yang aktif membayangkan acara politik yang melibatkan TG Nik Aziz, Anwar Ibrahim atau Lim Kit Siang sebagai 'acara utama politik'.

Tak ka CERLAKA namanya tu.

Yang lebih BANGANGnya SPR sebelum ni ada dilaporkan berbelanja berjuta ringgit untuk tujuan promosi supaya rakyat Malaysia mendaftar sebagai pengundi tapi SPR nampak langsung tak peduli untuk pastikan seramai mungkin rakyat Malaysia keluar mengundi.

Apa sebenarnya muslihat pengerusi SPR sampai sanggup beraksi sangat-sangat tak rasional tu. Tak lain tak bukan untuk pastikan 'tuan' dia iaitu Umno BN dapat kelebihan.

Aku yakin SPR pun tau yang majoriti dari pengundi luar terutamanya dari golongann muda yang bekerja di Lembah Kelang adalah penyokong Pakatan Rakyat dan kalau depa-depa ni balik mengundi tentu punya akan menipiskan lagi peluang untuk calon-calon Umno BN menang.

Pasai tu la SPR berusaha untuk pastikan golongan ni payah untuk balik mengundi. Yang pertama sekalli Umno BN pastikan hari mengundi bukan masa cuti penggal persekolahan baru-baru ni. Bagi yang dah balik kampung masa cuti sekolah baru-baru ni tentu fikir panjang untuk balik kampung sekali lagi yang memang akan makan belanja yang bukan sikit.

Tapi kalau SPR tetapkan hari mengundi bukan masa cuti bekerja, dah tentu-tentu golongan ni takkan dapat balik mengundi di kampung. Berapa ramai sangat yang sanggup ponteng kerja semata-mata untuk balik mengundi. Gila punya kerja. Kalau kena pecat macamana nak bagi anak bini nak makan lepas ni?

Nota kaki makan cekam:  Tanpa memang prejudis

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...