Apa yang aku dapat dalam belanjawan 2013? | Cenangau Daunkari

Iklan Top

Jumaat, September 28, 2012

Apa yang aku dapat dalam belanjawan 2013?

Hajat di hati memang nak tengok Najib bentang belanjawan petang tadi. Tapi bila dengar Najib punya intro bermadah ayat-ayat sedikit puitis macam ayat yang selalu Rais Yatim guna, ditambah pulak dengan berbaju melayu hijau, belum sempat sampai part fakta dan angka aku dah terlena. Bila terjaga Najib dah habih bentang.

Teringin jugak nak tengok apa gula-gula yang "Santa Klaus" nak tabur untuk menghadapi PRU13 nanti yang aku boleh dapat.
Aku pun baru nak tengok apa sebenarnya isi belanjawan yang Najib bentang tu. Jadinya, dari aku sekadar kopipes membabibuta, lagi elok rasanya aku kopipes dulu ringkasan belanjawan cadangan dari Pakatan Rakyat yang dah dibentangkan sebelum ni untuk dibuat bandingan.
Rumusan Belanjawan PR 2013

Jumlah belanjawan = RM233 B
Pendapatan = RM134.6 B: cukai langsung (RM102.3 B) & cukai tidak langsung (RM32.4 B).
Pendapatan bukan cukai = RM56.8 B, lesen & permit (RM13.9 B), pelaburan (RM36.7 B) dll (RM6.2 B)
Pendapatan keseluruhan = RM191.5 B.

Defisit = 3.5%
Anggaran = Pertumbuhan ekonomi 5.2%

Tujuh teras utama digariskan oleh belanjawan;
1) reformasi dan ketelusan GLC
2) membina daya saing ekonomi
3) mengangkat martabat wanita
4) hasil minyak untuk negeri
5) menurunkan harga kereta
6) reformasi membanteras jenayah
7) perumahan untuk rakyat.

Tawaran baru:-
1) Peruntukan RM3 B setiap tahun melalui Caruman Wanita Nasional.
2) Penubuhan syarikat minyak negeri antaranya PetroSabah, PetroTerengganu.
3) Reformasi GLC termasuk membubar 1MDB yang fungsinya bertindih dengan Khazanah.
4) Penubuhan Perbadanan Perumahan Negara bagi meyediakan rumah mampu milik secara besar-besaran.
5) Penurunan cukai eksasis kereta 20%, sistem bidaan AP terbuka sehingga 2015 sebelum ia dihapus.
6) Mengalih sumber manusia dan kewangan polis kepada membanteras jenayah & kenaikan gaji 5% kpd polis.
7) Kenaikan gaji 20 peratus kepada kakitangan perubatan.

- Sumber: Email DPPM
Nanti lepas ni aku try cari dan kopipes ringkasan belasnjawan 'Santa Klaus' pulak... Hahaha...


Nota kaki makan cekam:  Tanpa memang prejudis

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...