Syed Ali Alhabshee jelaskan sebab sebenar pemimpin Umno takut berdebat | Cenangau Daunkari

Iklan Top

Selasa, Jun 19, 2012

Syed Ali Alhabshee jelaskan sebab sebenar pemimpin Umno takut berdebat

Malam ni macam yang semua tau SinarHarian anjurkan debat antara Salahuddin Ayub, Naib Presiden PAS dengan Saifuddin Abdullah, Ahli Majlis Tertinggi Umno. Debat tu dijadualkan akan disiarkan secara langsung melalui Astro Awani 501.

Untuk nak bagi meriah dan mudahkan untuk yang takdak siaran Astro di Rumah DPP Parit Buntar ada buat tayangan secara langsung skrin besar di Markas PAS Titi Serong.

Ok, berbalik kepada sebab pasai apa Umno takut nak berdebat dengan PAS, mStar melaporkan:  
[Sumber: mStar]
Macamana boleh kerajaan nak diperlekeh dalam debat kalau kerajaan tak lekeh. Cuma yang lekeh ja boleh diperlekehkan. Kalau yang tak lekeh diperlekehkan takkan pendebat yang mewakili kerajaan tak boleh nak pertahankan kerajaan yang tak lekeh.

Lagi satu, macam debat malam ni, Saifuddin Abdullah tu berjawatan Timbalan menteri, takkan kut orang lekeh Najib lantik jadi Timbalan Menteri kut.

Sama jugak bab menyerang kerajaan secara tak berhemah, apa masalahnya? Takkan kut semua pemimpin Umno lekeh sangat sampai tak mampu nak mempertahankan kalau kerajaan diserang secara tak berhemah.

Lagi pun dari segi persepsi serangan secara tak berhemah takkan menguntungkan, jadinya memang BANGANG la kalau Salahuddin Ayub sebagai contoh, nak serang kerajaan dengan cara yang tak berhemah.

Yang betulnya, semua pemimpin Umno yang tak setuju berdebat dengan Pakatan Rakyat ni sedar yang kalau berdebat depa mesti terkanjai. Depa pun sedar yang depa tak mampu mempertahankan kerajaan yang dah telah, sedang dan akan buat banyak benda yang tak betul, benda yang salah dan menyeleweng dan yang paling parah sekalli benda yang merugikan dan menyusahkan rakyat.

Tambah-tambah lagi kalau debat tu disiarkan secara langsung dalam television, rakyat akan dapat dengar hujjah dari sumbar lain dan boleh buat analisa berbanding maklumat yang selama ni depa dapat dari media penchachai Umno BN.

Sebab yang sebenar-benarnya Umno BN takmau berdebat pasai depa takut rakyat didedahkan dengan segala penyelewengan fakta dan salahguna kuasa depa selama ni.

Dan memang betul macam yang Syed Ali Al-Habshi kata yang debat "tidak memberi banyak manfaat kepada kepentingan UMNO dan kerajaan secara keseluruhannya." Yang lebih tepat lagi, debat bukan setakat tak bagi faedah kepada Umno dan kerajaan tapi akan merugikan Umo dan kerajaan.


Nota kaki makan cekam:  Tanpa memang prejudis

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...