Senarai kerugian bagi yang ponteng Himpunan Hijau ke Putrajaya | Cenangau Daunkari

Iklan Top

Ahad, Jun 03, 2012

Senarai kerugian bagi yang ponteng Himpunan Hijau ke Putrajaya

Sebelum aku senaraikan, suka aku nak ingatkan yang senarai ni senarai peribadi aku, seorang blogger ahli PAS yang tak berapa nak cukup tarbiah.

Memang rugi besar la ahli PAS yang ponteng program kemarin dulu tu.

Antara kerugian ahli PAS yang tak hadir program Himpunan Hijau ke Putrajaya tu:

1. Terlepas peluang diuji dengan hujan di tengah padang dalam stadium.

Biasanya yang berpeluang kena hujan tengah padang dalam stadium ni cuma pemain bolasepak ja dan bukan semua pemain bolasepak boleh main dalam stadium macam Stadium Darulaman ni. Lebih rugi lagi terlepas ujian ditimpa hujan lebat dalam program besar macam tu. Aku memang respek la yang bertahan tengah padang masa hujan lebat tu.
Tapi bagi jenis yang macam aku walaupun ada kat sana tapi terlepas jugak peluang tu pasai leka melantan bihun sup kat khemah geerai Abang Noq Bihun Sup. Tiba-tiba hujan turun, terus melekat kat situ sampai hujan seriat.

Duduk kat situ boleh la setakat berpeluang tengok kain tarpan semurup tepi khemah nyaris diterbangkan angit kuat.

2. Terlepas peluang tengok Ust Azhar Idrus jawab soalan secara LIVE.

Memang ada sesetengah orang tak teruja pun nak tengok Ust Azhar Idrus ni secara LIVE jawab soalah cara dia yang tersendiri, dan malangnya aku termasuk salah sorang yang tak berapa nak teruja tu. Tapi aku rasa bertuah jugak la pasai berkesempatan rasa pengalaman tu. Tu pun pasai dah puas duduk lama sangat kat gerai bihun sup, aku masuk dalam stadium. Hahaha...

Mungkin tak berapa nak bertuah sangat pasai tak nampak muka pun, jauh, tak boleh nak rapat ke pentas. Takat boleh tengok kat screen besar secara LIVE pun kita ok la tu.

3. Terlepas peluang dengar ceramah PAS dalam bahasa Iban secara LIVE.

Ruby anak Tendang atau nama Islam dia Zaid, bekas pengacara TV Al-Hijrah yang letak jawatan pasai nak aktif dengan PAS dan sekarang bergerak di Kawasan Miri. Memang sebijik dia cakap Iban pasai dia memang orang Iban.

Mana nak dapat peluang macam ni kat tempat lain. Lain la kalau kerja jadi cikgu, ada peluang jugak ditukarkan ke Sarawak kalau aktif sangat dalam PAS... Hahaha.

Yang menariknya bergema stadium bila habih Zaid yang berkepala botak ni habih bercakap guna bahasa Iban, macam depa faham!

4. Terlepas peluang memupuk sifat sabar pasai terpaksa bersesak-sesak terutama masa nak balik.

Pengalaman ni memang biasa bagi kaki dengar ceramah yang pantang dengar cerita ada ceramah kalau tak jauh sangat tentu pi punya, tapi tidak untuk aku yang bukan kaki ceramah. Memang menuntut kesabaran, nasib baik la aku naik bas rombongan

Tapi aku kesian tengok sorang kakcik tu yang naik kereta sorang-sorang. Memang nampak jelas di muka dia rupa orang yang hampir hilang sabar. Dia persoai ada apa sampai jalan jem macam tu.

Tapi tak kata kat dia la pasai dari rupa, lorat bahasa dan cara berpakaian, aku yakin kak cik tu bukan orang melayu dan beragama Islam. Dia nak balik rumah dia kut tapi tersangkut masa orang ramai tengah keluar dari stadium.

5. Terlepas berbaiah dengan seluruh kepimpinan PAS.

Peluang macam ni memang susah nak boleh dapat. Kecuali la kalau berpeluang jadi calon pilihanraya, baiah depa lagi power.

Tapi aku sempat lagi nak ngelat bila sampai part 'wala', siap 'oter' baiah tu dalam hati... Hahaha...

6. Terlepas peluang solat hajat berimamkan TG Hj Salleh Musa. Yang ni pada aku kerugian yang paling besar kalau terlepas.

Bagi orang Kedah mungkin ramai yang dah biasa tapi bagi orang luar Kedah macam aku ni mungkin inilah satu-satunya peluang sekali dalam seumur hidup. Pulak tu solat atas balapan yang berselut cuma berlapikkan kain serban member.

Tapi tersentak jugak aku bila TG Hj Salleh cerita kaifiat solat hajat semalam. Mau tak tersentak, rakaat pertama selepas Fatihah baca 'qulhu' 10 kali dan rakaat kedua baca 20 kali. Rakaat pertama solat kedua baca 'qulhu' 30 kali dan rakaat kedua solat kedua baca 40 kali. Jumlah semua 100 kali kena baca 'qulhu'.

Larat ka aku nak berdiri lama macam tu dengan perut pulak lapaq dari pagi tak jumpa nasi. Tapi kalau TG Hj Salleh yang dah berumur tu larat takkan aku tak larat.

Tapi mungkin berkat berjamaah dengan orang alim langsung tak rasa berat, rasa macam sat ja baca qulhu 40 kali tu.

6. Dapat bersama-sama berkumpul dalam program yang memang terbukan peluang untuk dapat pahala. Bukan payah nak kena buat apa-apa cumaperlu hadir ja. Dapat ka tak dapat pahala cuma bergantung kepada niat masing-masing.

Pasainya kalau mati berperang dengan orang kafir harbi pun boleh jadi mati sia-sia kalau niat tak betui.

Kesimpulannya memang rugi la ahli PAS yang ponteng program himpunan Hijau ke Putrajaya kemarin. Ada yang bandingkan antara program semalam dengan program Himpunan Jutaan Anak Muda baru ni. Mana boleh banding, tak sesuai macam tak sesuai nak bandingkan emas dengan ayaq acaq, jenis pun tak sama, kualiti lagi la... Hahaha...

[Sumber: Facebook]

Nota kaki makan cekam:  Tanpa memang prejudis

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...