Bersih 3.0: Kalau babi sekali pun yang lawan Umno, kami sokong! | Cenangau Daunkari

Iklan Top

Selasa, Mei 01, 2012

Bersih 3.0: Kalau babi sekali pun yang lawan Umno, kami sokong!

Oleh: MonierMatDin

Perjalanan takdir mentakdirkan BERSIH kali ini saya tak dapat turun.

Untuk kaki demo mcm saya ini, memang tak sedap duduk dan rasa ketaq kaki bila tak boleh turun. Demo ini sebenarnya satu ketagihan, sekali hangpa turun berdemo, sure hangpa nak turun lagi. Bom Asap dan Semburan Air Asid FRU bagaikan dadah buat kaki-kaki demo ini, sekali kena tahun ini, tahun depan sure teringin nak rasa lagi. Sebab itulah, jumlah yg turun demo BERSIH ini makin tahun makin bertambah. Tak reti nak tulis mcm mana perasaan nak habag, hanya depa yang kaki demo saja yang mengerti.

Malam tadi, bila sembang dengan Apit, yang berjaya pulang tanpa ditangkap bersama-sama dengan platoonnya, saya dok tersenyum sorang-sorang bila dengar Apit dok bercerita kisah perjalanan depa pi demo BERSIH 3.0 ini.
Apit, seorang petani sepenuh masa di kawasan bendang sekitar Teluk Binu, Paya Ketiau dan Permatang Tok Dik di Negeri Kedah. Depa bertolak pi 2 hari sebelum hari kejadian. Ikut bersama-sama Apit ialah Jan, asal dari Jeniang Sik, Kedah - kerja tebar roti canai kat gerai makan berhampiran, dan juga Basri, asal dari Memali, Baling Kedah – kerja kilang besi kat Perai serta beberapa orang sahabat yang lain yang kerja pasar malam, drebar van, kerja kampong dan sebagainya.

Ringkasnya – yg turun berdemo dengan Apit ini ialah Barisan Rakyat Biasa daripada perkumpulan rakyat marhain di peringkat yang paling bawah dalam hieraki politik negara. Jadi, cerita depa ini mungkin paling syiok kot untuk kita tumpang dengar cerita.

Apit cerita waktu on the way dari Kedah ke KL itu, dalam kereta depa pakat dok bergelak sakan bercerita kisah pengalaman kawan-kawan waktu demo BERSIH 1 dan 2. Yang depa tak boleh nak lupanya, tahun lepas waktu depa mai BERSIH 2.0, mai dengan Van Buruk dari Kedah, elok sampai GOMBAK, kereta peronda Polis mai sekat depa, escort depa balik Utara hingga ke RAWANG. Pasal apa? Sebab Van Buruk depa tu penuh dengan pelekat dan poster PALESTINE – Depa kata, Polis ingat kami ini Pengebom Berani Mati (Suicide Bomber) kot…kah, kah, kah. Tak kata kat Polis lah, kalau saya tengok IC Basri yang beralamat di Kg Memali, Kedah itu, saya pun mungkin dok ingat mcm tu jugak kot.

Apit cerita, khamis malam jumaat tu dia bawa Basri, Jan dll jln-jln pi uptown Cheras. Basri dan Jan terkejut beruk tengok anak-anak gadis Melayu berseluar pendek ketat dan bersinglet menampakkan lurah dada dok ketawa mengilai hisap rokok dikelilingi org-org jantan di tengah2 mlm buta. Yg ini yang buatkan Basri dan Jan lagi semangat nak turun pi berdemo; depa kata kalau biar UMNO terus perintah lepas PRU13 ini, nanti budaya mcm ini akan sampai ke kg Basri di Memali dan Kg Jan di Jeniang, Kedah.

Esok jumaatnya, pagi itu Apit bawa platoon dia dari Kedah ini pi jalan-jalan di UKM Bangi; kata Apit, saja lah nak tunjuk kat anak-anak buah dia dari Kedah ini IPT yang mana budak-budak kat situ lebih suka berhutang daripada dapat pelajaran FREE. Apit habag kat depa, dia sendiri tak paham pasal apa org yang mengaji tinggi sampai IPT ini tak mau belajar secara free, lebih rela berhutang dengan PPTN sampai ke mati.

Semayang jumaatnya, Apit bawa depa pi solat di masjid Putrajaya. Lepas tu, dia bawa depa pusin putraja lalu kot pejabat Najib sambil berdoa ramai-ramai mintalah PAKATAN duduk kat situ pula selepas PRU13 ini.

Yang lawaknya, Apit habag ada juga antara platoon dia ini yang tak pernah sampai PUTRAJAYA sebelum ini, jadi PEGHAK BUIH bila sampai ke sana (dia x mau sebut nama). Apit kata, ada ka patut kawan ini tahan kencin sampai kat hotel di KL jam 6 ptg baru pi tandas. Sahabat ini habag dia tak sanggup kencing kat Putrajaya sebab tempat itu elok sangat, kalau dapat kat PAKATAN dia sanggup pakai pampers daripada pi kencing merata kat sana. Nak habag katanya, kerajaan UMNO/BN ini pembangunannya lebih tertumpu kpd kawasan-kawasan kota berbanding dengan kawasan-kawasan kampong macam tempat Apit dan kawan-kawannya ini.

Malam itu, Apit cerita, demo pun bermula. Apit cakap, dah 7 kali DEMO dah Apit turun, tapi inilah pertama kali dalam sejarah dia merasa pengalaman turun DEMO waktu malam. Dia dok tunggu FRU lepas bom asap nak tengok mcm mana rupa api bom itu waktu malam, tapi hingga ke pagi FRU tak mau lepas-lepas jugak. Besoknya 28 April 2012 – Hari BERSIH 3.0 – boleh tengok video2 merata internet; Apit berbangga sebab dia dan platoon kampong nya ini berjaya menempatkan diri mereka sebagai antara watak yang bakal diingat dalam Sejarah.

Malam tadi, bila saya sembang secara serius dengan Apit bab demo BERSIH 3.0 ini:

Apit cakap, DEMO kali ini ramai sungguh kaum CINA!! – hat ini yang jarang kami jumpa di musim-musim DEMO yang sebelum sebelum ini. Saya kata kat Apit & Platoonnya, hangpa jgn risau, PRU13 ini UMNO mungkin masih memerintah, tapi insyaallah penglibatan ramai kaum Cina dalam demo ini akan menyaksikan MCA dan GERAKAN dikuburkan dalam PRU nak mai ini.

Selepas itu saki baki MCA/GERAKAN akan join PAKATAN; di PRU14 nanti insyaallah PAKATAN akan perintah MALAYSIA – dan di waktu itu kita sama sama akan menyaksikan UMNO akan dikapan dan ditalkinkan. Bersemangat geng2 Apit dengar saya kata macam itu.

Bila saya tanya Apit lagi, betoi-betoi punya, apa sebenarnya motif depa turun demo BERSIH ini, daripada nada melawak, tiba-tiba ja Apit jadi serius. Apit jawab:

“Sebab KAMI ANTI-UMNO!!, UMNO %$#@&^^ UMNO@#$%^ UMNO *%$@*^@”

Mcm-mcm sumpah seranah Apit hamburkan – tak tau pasal apa, tapi memang marah sungguh Apit dengan UMNO ini.

Bila saya tanya pulak: Depa kata AMBIGA tu geng LGBT, kalau org tanya pasal apa hangpa pi BERSIH yg diketuai oleh AMBIGA yang LGBT ni, hang nak jawab apa Apit?

Apit kata:

“BUKAN KATA AMBIGA, KALAU SAPA-SAPA PUN YANG NAK JATUHKAN UMNO KAMI SOKONG, TAK KIRA SAPA, KALAU MENATANG B*B* SEKALI PUN NAK LAWAN UMNO, KAMI SOKONG!!”

Tambah Apit lagi:

“LESBIAN tu JAHAT, GAY tu JAHAT, BISEXUAL tu JAHAT, tapi UMNO lagi JAHAT!! - Hang tau dak, Ambiga jadi LGBT tu bukan sebab dia nak jadi LGBT tapi sebab UMNO lah yang biarkan dan jadikan rakyat kita dok ikut LGBT ini. Bukan salah AMBIGA & Geng, tapi Salah UMNO – sebab itu kita semua rakyat jelata tak kira apa bangsa kena jatuhkan UMNO D*J** ini!!”

Marah sungguh Apit kat UMNO – no wonder tiap kali ada demo di KL, sanggup Apit tinggalkan bendang2 dia di Kedah ini, turun KL nak lawan UMNO!

Last sekali, soalah Cepumas, saya tanya Apit: Hang rasalah Apit, apa sebab utama depa tak bagi hangpa masuk DATARAN tu? – kalau dibenarkan masuk DATARAN habis cerita, tak daklah huru hara mcm tu.

Apit jawab:

“La, aku dok buat bendang aku tau la. Aku tengok rumput kat dataran itu bukan jenis macam rumput kat bendang aku yang lembu orang kampong Teluk Binu dok mai makan itu. Rumput kat dataran itu rumput special punya, rumput mahai – DEPA RESERVE RUMPUT TU NAK BAGI MAKAN LEMBU FIDLOT!!! – sebab itu depa tak bagi kami masuk!!”

Muarghahahaha….

Sekian cerita Apit pi demo.

moniermatdin@yahoo.com

Sumber: blog Mindapolitikmoniermatdin


Nota kaki makan cekam:  Tanpa memang prejudis

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...