Kadir Sheikh Fadzil keluar Umno - Boleh percaya ka? | Cenangau Daunkari

Iklan Top

Selasa, Mac 20, 2012

Kadir Sheikh Fadzil keluar Umno - Boleh percaya ka?

Semalam secara rasminya Kadir Sheikh Fadzil, Timbalan Presiden Angkatan Amanah Merdeka (AMANAH) bekas Menteri Penerangan dan bekas macam-macam pemegang jawatan dalam Umno mengumumkan keluar dari Umno. Ramai ahli dan penyokong Pakatan Rakyat yang seronok dengar berita tu.

Tiga hari sudah Kadir pertahankan dakwaan dia yang kata Umno BN beli undi malah dia sendiri mengaku pernah buat kerja celaka tu, bayar antara RM200 hingga RM1000 untuk beli undi.

Dua hari lepas Adnan Mansor, Setiausaha Agong Umno bagitau yang Lembaga Disiplin Umno tengah kumpul bukti berkenaan kenyataan Kadir tu dan bagitau yang Umno akan ambil tindakan kalau betul Kadir ada kata macam tu.  
Aku bukannya maksud Kadir Syeikh Fadzil keluar Umno tu tak betul. Tak betul macamananya kalau dia sendiri yang kata dia dah hantar surat kepada Setiausaha Agung Umno. Maksud aku, kadir Syeikh Fadzil tu sendiri, boleh percaya ka?

Aku tobat lahum tak percaya. Pada aku tindakan Kadir tu langsung tak mencerminkan yang dia ikhlas. Kalau dia betul-betul ikhlas dia kena mengaku dulu semua kesalahan yang dia pernah buat masa dalam Umno dulu. Dia kena minta maaf kat semua orang yang dia pernah aniaya dulu terutama sekali masa dia jadi Wakil Rakyat parlimen kulim Bandar Baharu dan juga Menteri Penerangan dulu.

Kalau dia sanggup buat macam tu, kut aku baru boleh percaya yang dia ikhlas.

Pada aku tindakan Kadir ni tak lebih sekadar untuk 'beli insuran' dari Pakatan Rakyat untuk keluarga Syeikh Fadzil. Tak lebih dari tu. Dia pun sedar yang dia memang dah tak boleh pi jauh dalam Umno. Takat jawatan Bendahari Bahagian apa sangat yang dia boleh dapat. Dengan adanya 'insuran' dari Pakatan Rakyat bukan saja legasi dia dalam politik akan kekal cerah tapi legasi keluarga Syeikh Fadzil pun boleh terjamin.

Ada pernah hangpa dengar Kadir Syeikh Fadzil ni kata apa-apa pasai adik-adik dia Aziz dan Musa Syeikh Fadzil?

Aku yakin lepas ni akan ada lagi ramai pemimpin Umno yang akan 'beli insuran' Pakatan Rakyat, kalau pun bukan secara terbuka macam Kadir ni.

Dengan ketua-ketua cawangan Umno Kulim Bandar Baharu pun tak berani... [Sumber: NST]

Apa pun, macam pernah aku kena belasah dengan Ust Ya,  Pengarah Pilihanraya PAS Parit Buntar masa PRU99 dulu:
"Kita cuma boleh menilai berdasarkan apa yang kita boleh tengkok dan dan apa yang orang tu cakap, dan kita tak boleh jatuh hukum berdasarkan apa yang ada dalam hati orang tu pasai kita taktau apa yang ada dalam hati depa."
[Sumber: mStar]

Berkaitan


Nota kaki makan cekam:  Tanpa memang prejudis

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...