Relevan ka Chua Jui Meng ketuai PKR Johor? | Cenangau Daunkari

Iklan Top

Ahad, September 11, 2011

Relevan ka Chua Jui Meng ketuai PKR Johor?

Malaysiakini melaporkan:
Meskipun Dewan Rakyat belum dibubuarkan, namun percakaran merebut kerusi menjelang pilihan raya umum ke-13 di kalangan kpmponen Pakatan Rakyat semakin hangat.
 
Terbaru, ketua DAP Johor Dr Boo Cheng Hau (kanan) membidas kepimpinan PKR negeri dan menuduh parti itu mengamalkan "dasar perkauman" dalam rundingan mengagihkan kerusi.

"PKR Johor di bawah kepimpinan (Datuk) Chua Jui Ming telah menetapkan garis panduan sendiri yang tidak munasabah berhubung rundingan agihan kerusi dengan menghina DAP sebagai parti pelampau Cina dan hanya sesuai bertanding di kerusi yang mempunyai majoriti pengundi Cina lebih 60 peratus di Johor. - Mkini.
Macam ni baru la panas PRU13. Bila ada berebut kerusi macam ni tentu lagi semangat nak hadapi PRU13. Dan sepatutnya parti-parti Pakatan Rakyat berlumba-lumba buat persiapan untuk pilihanraya supaya lebih layak untuk bertanding. Tapi jangan la pulak sibuk berebut kerusi tapi kerja-kerja pilihanraya apa pun tak buat.

Apa pun, memang tak patut sangat la Jui Meng buat kenyataan macam tu. Patutnya Chua Jui meng kena tolong buang persepsi tu dari pandangan masyarakat bukan suburkan lagi persepsi tu yang memang Umno sungguh-sungguh tanamkan dalam pemikiran rakyat terutamanya dikalangan pengundi melayu.

Lagi satu, aku sebenarnya cukup tak setuju PKR lantik Chua Jui Meng ni jadi ketua PKR di Johor. Takkan takdak orang lain yang boleh pegang jawatan tu. Maksud aku takkan takdak pemimpin melayu PKR di Johor yang layak pegang jawatan tu.

Memang la dari segi kekanan, Chua Jui Meng sebagai Naib Presiden PKR dia yang paling kanan di Johor tapi tak semestinya yang paling kanan mesti pegang pengerusi negeri.

Langsung tak sesuai dari segi politik seorang cina jadi ketua parti di negeri yang majoritinya orang melayu. Tambah-tambah pulak untuk negeri Johor yang cukup kuat semangat kemelayuan cersi Umno. Takkan kut PKR ujudkan persepsi yang PKR bercita-cita nak lantik Chua Jui Meng jadi MB Johor kut.

Kalau pun nak tunjukkan PKR parti berbilang kaum pun buat cara lain la. Saja bagi peluru percuma untuk Umno BN main isu pasai apa?

Nota kaki makan cekam:  Tanpa memang prejudis

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...