Pemuda PAS dah senaraikan 10ribu 'pengundi hantu' | Cenangau Daunkari

Iklan Top

Rabu, September 14, 2011

Pemuda PAS dah senaraikan 10ribu 'pengundi hantu'

Malaysiakini melaporkan:
Pemuda PAS mendakwa Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) dalam tempoh dua bulan telah mengeluarkan nama lebih 10,000 pengundi yang dikaitkan dengan kes kad pengenalan palsu.

Pengerusi pemulihan demokrasi dan mobilisasi dewan itu Suhaizan Kaiat berkata, perkara itu dikesan setelah pihaknya rancak mengenalpasti keraguan dalam daftar pemilih.

"Bukan mudah untuk sesuatu jabatan kerajaan menjejaki lebih 10,000 kes kad pengenalan palsu dalam waktu dua bulan.

"Persoalannya apakah JPN (Jabatan Pendaftaran Negara) sememangnya sudah memiliki senarai kad pengenalan palsu yang akan dimasukkan dalam daftar pemilih SPR untuk tujuan manipulasi pilihan raya?" soalnya. - Mkini.
Sebelum aku laporkan:
"Tampilkan individu berkenaan kalau PAS mempunyai bukti yang kukuh, selain menghantar senarai nama dan dokumen berkaitan isu yang dibangkitkan," kata Timbalan Pengerusi SPR, Datuk Wan Ahmad Wan Omar (bawah) kepada akhbar Sinar Harian hari ini. - Ibid.
Aku setuju sangat Dewan Pemuda buat tindakan macam ni. Dedahkan nama-nama tu kepada umum dari ikut permintaan SPR supaya serahkan senarai nama tu kat SPR.

Bukan tanggungjawab Pemuda PAS nak tolong SPR kesan 'pengundi hantu'. Pemuda PAS cuma buat kerja untuk buktikan Daftar Pemilih yang SPR sediakan tu tak bersih dan memang ujud pengundi hantu yang sebelum ni SPR bermati-matian nafi.

Mungkin ada satu dua kes yang Dewan Pemuda keluarkan tu sebenarnya bukan 'pengundi hantu' tapi kebanyakkannya memang sah 'pengundi hantu' pasai SPR pun tak mampu nak nafikan.

Sampai tahap SPR sendiri terpaksa mengaku cumanya SPR tak guna istilah pengundi hantu tapi SPR bagi istilah lain, 'pengundi klon'.

JPN pun terkena tempias sampai terpaksa 'tutup' web untuk semak status MyKad  yang JPN ujudkan untuk mudahkan orang yang buat MyKad  untuk semak MyKad dia siap atau belum pasai Pemuda PAS gunakan aplikasi tu untuk semak status nama yang ada dalam daftar pemilih.

Pasai banyak sangat kes yang Pemuda PAS jumpa dan dedahkan termasuk nama yang takdak dalam database JPN, 2 nama nama dan no kad pengenalan lama sama tapi no MyKad berbeza, nama penduduk tetap dan nama penduduk sementara yang ada dalam daftar pemilih SPR.

Sampai hari ni masih tak jelas lagi yang mana yang tak betul, daftar pemilih SPR atau database JPN. Tak penting sangat yang mana yang tak betul pasainya pasainya kedua-duanya terletak di bawah kuasa Umno

Apa pun, syabas kepada Shuhaizan Kayat, Exco Dewan Pemuda PAS Malaysia.

Nota kaki makan cekam: Awat la Pemuda tak pilih dia ni jadi Ketua Pemuda...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...