5000 Mynmar boleh mengundi di Terengganu? | Cenangau Daunkari

Iklan Top

Sabtu, Ogos 13, 2011

5000 Mynmar boleh mengundi di Terengganu?


Aku tak pasti keratan berita kat atas mana punya akhbar. Mungkin Harakah, mungkin jugak Keadilan. Tapi tentu punya bukan Utusan atau Berita Harian.

Aku jumpa keratan akhbar ni dalam facebook Pemuda PAS Perlis

Tajuk berita yang cukup menjolok mata. Cerita macamana boleh jadi ada 5ribu lebih orang Myanmar boleh mengundi.

Bagi aku, 5ribu orang Myanmar yang boleh mengundi di Terengganu tu biasa. Tak patut heran pasainya memang ramai warganegara Myanmar terutama sekali orang Islam Rohingya yang lari ke Malaysia. Dan aku rakin memang dah ramai yang dapat atatus warganegara Malayaia. Bila dah dapat jadi warganegara memang patut sangat depa berdaftar sebagai pengundi.


Cumanya, dalam keadaan boleh kata hampir setiap hari ada yang bongkar kelemahan Daftar Pemilih SPR, maklumat macam tu bagi tambah lagi tak percaya rakyat kepada kewibawaan SPR, atau ayat yang aku selalu guna, SPR semakin tidak MERDAPAT KEPERCAYAAN AWAM.


Apa pun tak mustahil jugak, depa-depa ni mungkin sebaharian dari skandal 'Mismah Gate' hasil kerjasama CELAKA dari 'si anjing Umno' yang ada dalam jabatan kerajaan yang mungkin termasuk JPN dan SPR untuk bagi kat depa warga asing ni MyKad semata-mata untuk bagi depa boleh mengundi.

Dengan tahap CELAKA yang ada pada 'si anjing Umno' takat benda macam tu takdak masalah langsung untuk depa. Depa bukan peduli pasai keselamatan negara bagi MyKad kat sapa saja. Yang depa peduli macamana nak pastikan tuan depa Umno BN boleh kekal berkuasa selepas setiap pilihanraya umum.

Nota kaki makan cekam:  Tanpa memang prejudis

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...