Sejauh mana Manifesto Pakatan Rakyat berkesan? | Cenangau Daunkari

Iklan Top

Sabtu, April 09, 2011

Sejauh mana Manifesto Pakatan Rakyat berkesan?

Kemarin, Pakatan Rakyat melancarkan manifesto khas untuk PRN Sarawak. Nampak memang menarik dan lumayan terutama sekali janji RM1billion untuk rakyat miskin dan juga 20% royalti minyak. Cumanya masalahnya, tara mana manifesto ni mempengaruhi corak mengundi orang Sarawak.

Untuk pengundi-pengundi di bandar besar macam Kuching, Miri, Sibu dan lain-lain, mungkin ada kesan besar, tapi hampir semua bandar besar ni majoriti pengundinya terdiri dari orang cina. Kalau ikut laporan portal berita, nampak macam pengundi cina akan solid mengundi DAP.

Katanya, pemimpin DAP sendiri pun terkejut dengan sambutan orang cina Sarawak. Di Semenanjung pun depa jarang-jarang dapat berceramah di depan beribu-ribu pendengar di dalam ceramah. Tambah-tambah lagi kalau dalam program yang depa sendiri anjurkan. DAP biasanya berceramah dalam bentuk jamuan makan. Tapi ceramah anjuran DAP di Sarawak memang meriah, ada yang kata dihadiri lebih 5,000 orang.

Nampak macam DAP berpeluang untuk menang besar kali ni, mungkin sampai tahap semua calon DAP menang dalam PRN Sarawak kali ni macam di Perak pada PRU12 dulu.

Dengan adanya manifesto macam tu rasanya memang cukup membantu DAP meyakinkan pengundi di kerusi yang DAP bertanding.

Masalahnya, macamana manifesto tu nak sampai kepada pengundi di kawasan luar bandar. Dengan kekurangan jentera dan kemudahan. Dengan kelemahan perhubungan dan rangkaian. Ditambah lagi dengan taktik kotor BN termasuk mengugut dan amalan sihir, cabaran untuk sampai kepada pengundi luar bandar menang sangat-sangat sukar.

Dah lah payah nak sampai kat depa, nak bagi depa faham dengan isi manifesto ni pun mungkin masalah jugak. Dengan tahap pendidikan yang masih rendah terutama di pendalaman Sarawak ni di tambah lagi dengan taraf hidup yang rendah.

Depa ni tentunya lebih memerlukan sumbangan jangka pendek (serta merta) dari janji untuk masa depan yang belum tentu depa akan dapat. Tambah-tambah pulak memang macam tu budaya yang parti-parti dalam BN Sarawak terapkan sejak merdeka.

Malaysiakini melaporkan
Berikut antara intipati manifesto yang bertemakan 'Kami Menjulang Kedaulatan Rakyat, Ketuanan Rakyat.'
  • Pentadbiran yang baik berdasarkan prinsip antarabangsa – cekap, Akauntabel, Telus atau CAT dengan mengagih kekayaan hasil bumi terus kepada rakyat; di samping menolak amalan nepotisme dan rasuah sebagaimana yang diamalkankan BN Sarawak sebelum ini.
  • Menubuhkan Dana Pembasmian Kemiskini sebanyak RM1 bilion untuk menangani keluarga rakyat di bawah paras kemiskinan.
  • Menjamin hubungan baik antara persekutuan dan negeri Sarawak dengan meningkatkan pemberian royalti dari 5 peratus ke 20 peratus.
  • Membela Sarawak yang lebih hijau dengan menghentikan pembinaan empangan yang berlebihan serta melarang sama sekali pembinaan loji nuklear di Sarawak.
  • Mempertahan identiti kebudayaan etnik-etnik di Sarawak dengan menggalakkan pembelajaran bahasa ibunda serta memberikan peruntukan sistematik kepada anak Sarawak tanpa mengira kaum sebagaimana yang telahpun diamalkan oleh di Pulau Pinang, Selangor dan Kelantan.
  • Membela hak wanita dengan keserataan jantina di samping membina prasarana bagi membela nasib wanita dan kanak-kanak yang mengalami keganasan rumah tangga dan lain-lain.
  • Melabur untuk masa depan dalam modal insan, infrastruktur termasuk membangunkan prasarana jalur lebar (WiFi) dalam masa 2 tahun.


Nota kaki makan cekam:  Tanpa memang prejudis

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...