Bukan Karpal Singh saja yang Nik Aziz patut jumpa | Cenangau Daunkari

Iklan Top

Rabu, Mac 09, 2011

Bukan Karpal Singh saja yang Nik Aziz patut jumpa

Harakahdaily melaporkan:
KOTA BHARU, 8 Mac: Langkah Menteri Besar Kelantan Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat untuk bersemuka dengan Pengerusi DAP Karpal Singh bagi menjelaskan dasar kerajaan Kelantan berhubung pengharaman judi dialu-alukan oleh PAS negeri itu.
 
Ketua Penerangan PAS Kelantan Dr.Muhammad Fadzli Hassan ketika dihubungi memberitahu langkah tersebut amat sesuai dengan pendekatan PAS malah disifatkan lebih baik daripada membuat penjelasan dalam media untuk mengelakkan isu tersebut dimanipulasi oleh pihak tertentu. - Hrkh  
Aku cukup sokong usaha TG Nik Aziz ni.  Malah aku rasakan, usaha ni boleh dikira lambat. Sepatutnya dari dulul lagi TG Nik Aziz pi jumpa Karpal, bersembang 4 mata dengan tokoh DAP ni yang memang diketahui umum cukup 'out spoken' pasai konsep Negara Islam terutama sekali bab hukum hudud.

Aku yakin, dengan pengaruh dan karisma yang ada pada diri TG Nik Aziz, Karpal dapat difahamkan apa sebenarnya yang diperjuangkan oleh PAS dan apa harapan PAS untuk Karpal.

Selain dari Karpal, TG Nik Aziz juga patut fikirkan keperluan untuk berjumpa sama dengan Lim Kit Siang, Dr. Chen Man Hin dan juga Tan Seng Giaw, yang jugak tokoh veteran DAP.

Depa-depa ni walaupun veteran tapi masih ada pengaruh yang sangat kuat dalam DAP. Kalau depa-depa ni dapat difahamkan betul-betul apa yang PAS nak bawa, akan amat-amat memudahkan tugas PAS.

Tak mustahil lepas ni, depa-depa ni pulak akan tolong PAS terangkan kepada orang cina terutamanya orang DAP apa sebenarnya matlamat PAS. Ataupun sekurang-kurangnya, dengan kefahaman yang betul pasai PAS, depa tak lagi keluarkan kenyataan-kenyataan yang menyusahkan PAS untuk menjawab di masa depan.

Dari dulu lagi aku dah sarankan supaya pimpinan utama PAS buat usaha rapat dengan pimpinan DAP. Kalau boleh sampai jadi kawan baik yang boleh jumpa bila-bila masa dan boleh telefon bila-bila masa termasuk tengah-tengah malam.

Pimpinan utama PAS patut buat contoh apa yang Mat Sabu buat dengan Lim Guan Eng. Pasai tulah, hampir tak pernah dengar kenyataan dari Guan Eng yang menyusahkan PAS, pasainya Guan Eng katanya sentiasa mintak nasihat dari Bang Mat Sabu dalam banyak hal terutama sekali yang melibatkan kepentingan orang Melayu dan PAS.

Macam tu jugak di pihak Muslimat dan Pemuda, kena pi rapat dan buat kawan dengan peminpin pemuda dan wanita DAP. Aku yakin depa ni takdak sangat masalah kalau nak dibuat kawan. Pasainya depa-depa ni lebih terbuka kalau nak dibandingkan dengan pemimpin vateran DAP.

Kalaupun mungkin kita tak berjaya nak dakwah depa masuk Islam, sekurang-kurangnya kita dapat bagi kefaham yang betul kepada depa berkenaan Islam dan politik Islam yang selama lebih 50 tahun tertipu oleh kefahaman Islam mazhab Umno.

Nota kaki makan cekam:  Tanpa prejudis

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...