Aduka memang mengharap dia dipukul? | Cenangau Daunkari

Iklan Top

Selasa, Januari 11, 2011

Aduka memang mengharap dia dipukul?

Masa mengope sambil makan roti canai dengan Wak AlBanjari hari Ahad lepas, memang ada timbui cerita pasai kes Aduka di Rusila hari tu.

[Sumber pic: TKO]
Aku tak ingat sapa yang bangkitkan isu tu, tapi aku ingat lagi ayat yang aku cakap kat Banjari.
"Aku rasa Aduka memang mengharap dia dipukul. Kalau dia tak harap dipukul dia memang bangang"
Terkejut jugak Banjari dengan statement aku tu. Aku sambung lagi:
"Kalau benda tu jadi kat sini, silap-silap aku yang debik dia dulu"
Panjang jugak hujjah aku kat Banjari pasai "pukul" dan "bangang" tu. Aku ringkaskan kat bawah ni.

Untuk tengok rasional tuduhan aku dengan perkataan "pukul" dan "bangang" tu, yang paling penting sekali, kena tengok apa tujuan sebenarnya Aduka buat macam yang dia buat kat Masjid Rusila tu. Kalau dia harap TG Hj Hadi bagi dia masa 5 minit dan jawab soalan dia dengan baik, pada aku tak salah kalau aku kata dia bangang pasainya dia patutnya dah tau macamana karektor Hj Hadi berdasarkan projek langgar dia sebelum ni.

Dari projek langgar yang dia dah buat sebelum ni, nampak jelas yang TG Hj Hadi bukan jenis yang mesra media macam Mahfuz yang tanya la apa pun dan kat mana pun, dia mesti jawab punya, tanya sikit ja tapi panjang lebar dia akan jawab.

Tambah pulak kalau yang tanya TG HJ Hadi tu tah sapa-sapa, aku tak yakin TG Hj Hadi akan layan. Tambah pulak kalau yang tanya orang macam Aduka. Sapa Aduka??

Takkan la Aduka sebangang tu, mengharapkan Hj Hadi akan layan soalan dia kalau dia guna kaedah langgar dia tu.

Jadinya, apa tujuan sebenarnya Aduka buat macam tu. Tujuan dia tak lain melainkan untuk membuktikan kebenaran semua tuduhan yang dia buat dalam blog dia kepada batang tubuh TG Hj Hadi dan kepada anak didik Hj Hadi di Rusila. Dan secara langsung akan menguatkan hujjah dia yang TG Hj Hadi tak layak jadi Presiden PAS dan patut diganti dengan orang lain.

Pasai apa aku rasa dia memang mengharapkan dia dipukul?

Pasainya dia memang sedia maklum macamana tahap hormat yang dianjurkan oleh ulama' kepada guru. Tambah-tambah lagi la aku yakin dia sedia maklun tahap hotmat orang PAS di Rusila kepada pemimpin tertinggi PAS yang depa digelar Tok Guru. Dengan sikit sikap kurang ajar saja, aku yakin akan ada anak murid yang tak boleh tahan sabar.

Cuba bayangkan kalau ada orang buat kurang ajar kat orang tua hangpa. Kalau jadi kat aku, tak kira la walaupun memang aku sendiri tau yang memang salah orang tua aku, tapi kalau ada orang buat kurang ajar sangat kat orang tua aku, tentu punya kena debik.

Jadinya, aku tak heran kalau hari tu Aduka dipukul sampai patah riuk sekali pun. Cumanya setahap mana teruknya dia dipukul tu bergantung kepada beberapa pembolehubah dan satu pemboleh ubah yang paling penting adalah tahap mana kurang ajarnya tindakan dia. Lagi teruk kurang ajar dia lagi teruk dia akan dipukul.
Mungkin isyarat TGHA (tafsiran gua), gua kemudiannya ditarik oleh beberapa lelaki, dibawa ke hadapan Masjid Rusila, kira2 semeter dari sempadan meletak selipar. Gua dikerumuni oleh lebih 100 orang. Mereka berkata inilah AdukaTaruna. Salah seorang dari mereka mengambil gambar gua, gua sempat buat aksi 'peace'. Mereka memaki, mengugut dan mencadangkan gua dicederakan. - AdukaTaruna

Aku takdak di tempat kejadian, jadinya aku tak layak untuk menilai tahap mana kurang ajar dia hari tu. Pasai tu aku kata "Kalau benda tu jadi kat sini, silap-silap aku yang debik dia dulu." Jadi atau tak aku debik dia memang bergantung kepada beberapa pembolehubah termasuk jugak tahap iman aku masa tu.

Patutnya Aduka ulang balik ayat-ayat yang biasa dia tulis dalam blog dia, aku yakin tentu punya patah riuk dia kena pukul dan hajat hati dia nak malukan TG Hj Hadi dan jamaah Rusila mungkin akan lebih berjaya lagi.

Kalau dia boleh tunjuk gambar kartun yang dia pernah letak dalam blog dia tu lagi cantek. Tapi aku yakin, dia tak seberani tu. Atau pun mungkin jugak dia dah congak untung rugi kalau dia buat macam tu.

Pasai tu la aku kata "Aku rasa Aduka memang mengharap dia dipukul. Kalau dia tak harap dipukul dia memang bangang."

Apa pun, aku tak setuju dengan tindakan geng Rusila yang sampai rampas handphone, videocam dan memori card dia. Depa takdak hak nak rampas harta benda orang lain walaupun cuma sekadar handphone China.

Nota kaki makan cekam:  Aku sokong PAS Reform tapi tak sokong cara Aduka

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...