Insiden Mavi Marmara : Konflik Palestin - Israel bukan Soal Politik? | Cenangau Daunkari

Iklan Top

Khamis, Jun 03, 2010

Insiden Mavi Marmara : Konflik Palestin - Israel bukan Soal Politik?

Deklarasi Balfour.

Surat daripada Arthur James Balfour kepada Lord Rothschild, 2 November 1917:
I have much pleasure in conveyving to you, on behalf of His Majesty's Goverment, the following declaration of sympathy with the Jewish zionist aspirations which has been submitted to and approved by the cabinet : His Majesty's Goverment view with favour the establishment in Palestine of a national home for the Jewish people, and will use their best endeavours to facilitate the achievement of this object, it being clearly understood that nothing shall be done which may prejudice the civil and religious rights of the existing non-Jewish communities in Palestine, or the rights and political status enjoyed by Jews in any other country. I should be grateful if you would bring this declaration to the knowledge of the Zionist federation.

Yours sincerely,

Arthur Balfour

Arthur Balfour adalah Setiausaha Luar Kerajaan British pada masa surat ini ditulis. Lord Rothschild pula adalah hartawan Yahudi yang juga penaja dan tokoh gerakan Jews Zionist. Surat ini akhirnya dikenali sebagai Deklarasi Balfour. Ia menjadi legitimasi awal kepada usaha penghantaran ratusan ribu pendatang Yahudi ke bumi Palestin.

Jawatankuasa Khas Palestin (UNSCOP) dan Resolusi 181 PBB 1947.

UNSCOP ditubuhkan oleh PBB untuk membuat tinjauan dan pandangan dari Agensi Yahudi dan Liga Arab berhubung Palestine. Ia lahir dari inisiatif Britain tetapi ditolak oleh Majlis Tertinggi Palestine. Terdiri dari 11 negara-negara yang dianggap berkecuali.

7 daripada negara ini mencadangkan supaya Palestine dipecahkan kepada negara Arab, negara Yahudi dan Baitul Maqdis pula diletak di bawah pentadbiran antarabangsa. 43% tanah diiktiraf sebagai negara Palestine. Yahudi pula menerima 53% dari keluasan 10 ribu batu persegi. Liga Arab menolak cadangan UNSCOP dan mengancam untuk melancarkan peperangan jika ia diterima oleh PBB.

Selepas pembentangan di Perhimpunan Agung PBB 1947, pindaan dibuat dengan tambahan lagi 2% untuk tanah Palestine menjadi 45% antaranya Jaffa yang terkenal dengan kesuburan tanah dan limau sitrusnya. Kesan resolusi ini antaranya, menamatkan mandat British di bumi Palestin (baca-cuci tangan) dan pembentukan negara Yahudi di bumi Palestin.

Implikasi ini berakhir dengan konflik. Pada awal tahun 1948, Tentera Pembebasan Arab yang mendapat sokongan Syria mula masuk ke Palestin, sebagai respon kepada bantuan dan bekalan senjata yang diterima oleh Haganah, pasukan bersenjata Yahudi. Haifa jatuh kepada Haganah pada April 1948,diikuti Jaffa dan sebahagian Galilee pada bulan berikutnya.

Petang 15 Mei 1948, David Ben Gurion mengisytiharkan kelahiran Israel.

Bumi Palestine bukan lagi 45%. Dan Zionist tetap tidak berpuas hati, dan ini bukan penjajahan terakhir yang mereka lakukan.

Dunia, seluruh umat Islam dan seluruh pecinta keadilan sejagat berterusan ditipu wayang Zionist, Britain, Amerika Syarikat dan PBB.


teratai liar
nuraffendya@yahoo.com

Nota kaki makan cekam:  Zionis memang CELAKA

SOALAN MATHS UPSR,PMR,SPM 2010. JGN TERLEWAT!CEPAT!
Promosi percuma Website atau Blog anda di sini
Jom join pay per click pertama Malaysia
Baca Email dapat cash
Media Pengiklanan Baru
Affiliates domain. $0.10 USD for every referal
Iklan text di sini, cuma RM10

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...