Jika dipenjara nama dibuang dari Daftar Pemilih? | Cenangau Daunkari

Iklan Top

Sabtu, Januari 23, 2010

Jika dipenjara nama dibuang dari Daftar Pemilih?


PENANDAAN PEMOTONGAN - MASUK PENJARA / SABITAN MAHKAMAH

Ni status baru dalam Rang Daftar Pemilih Tambahan, sebelum ni aku tak pernah jumpa. Aku taktau dari segi perlembagaannya, adakah memang orang yang dah masuk penjara atau yang dah ada sabitan mahkamah, nama depa perlu dipotong dari daftar pemilih.



Aku rasa memang ada 'arahan baru' la pasainya kat dalam  Rang Daftar Tambahan Parit Buntar saja pun ada 7 nama dalam status ni. Aku tak pasti berapa nama untuk satu Perak pasai aku belum ada idea macamana nak kira, takkan nak kira cara manual, 3hari 3 malam pun belum tentu habih.

Yang aku taunya kalau untuk bertanding memang ada undang-undang, kalau lebih dari berapa tahun penjara atau denda berapa ribu memang tak boleh jadi calon pilihanraya untuk 5 tahun, tak ingat aku yang tepat macamana, malas nak tanya pakcik google.

Tapi untuk mengundi tak pernah pulak timbui cerita sebelum ni? Mintak tolong pakar-pakar undang-undang kaji tengok benda ni. Aku dah panjangkan benda ni kepada Pas Perak dan Pas Pusat, harap-harap ada tindakan segera.

Kalau nak buat isu yang cantiknya kena buat sebelum 26 hb ni, masa tempoh batahan daftar pemilih tengah di bukak, kalau lepas tu mungkin bantahan tu dah tak bermakna pasai mungkin nama-mnama tu dah dibuang dari daftar.

Mungkin akan ada yang buat lawak bangang kata "depa yang duduk dalam penjara nak mengundi macamana?"

Aku kata bangang pasai memang bangang, taktau tapi berlagak macam pandai. Memang la kalau tengah kena hukuman penjara depa tak boleh keluar mengundi tapi depa tak keluar-keluar ka? Memang la depa boleh daftar balik bila dah keluar nanti tapi kalau ada pilihanraya masa nama depa belum masuk daftar, apa nak kata. Aku takut hari pilihanraya ada yang mengamuk kat tempat mengundi kut.

Berkaitan
Buang nama pengundi, kerja siapa?

Media Pengiklanan Baru 

Baca Email dapat cash

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...