Salam untuk cikgu dementors | Cenangau Daunkari

Iklan Top

Rabu, September 16, 2009

Salam untuk cikgu dementors

Aku dah lama ikut blog ni, sejak dia kat UK lagi, masa dia tengah serabut kepala otak nak siapkan tesis PHD dia. Seorang doktor falsafah dalam 'pendidikan awal' dan 'pendidikan kanak-kanak istimewa'.

Sekali sekala aku nak ajak pembaca blog aku yang tak ramai mana ni beralih sat dari cerita bab politik Malaysia yang tah apa-apa.




instead of qatam al-quran bulan mulia ni, saya qatam harry potter sekurang2nya 2 bijik. saya ni mmg pantang ada buku cerita lying around, susah nak lawan godaan. dan semenjak dua menjak ni lil bird dah move on to harry potter.

tak post ni bukan review buku harry potter. saya cuma nak komen ttg dementors. bagi yg tak pernah baca harry potter, dementors ni makluk separa normal yg berterbangan, tanpa deria cuma dia boleh detect manusia melalui perasaan manusia ni. dan mereka akan datang dan sedut segala kegembiraan dan memori manusia yg diserang.

bila saya baca ttg fiil dementors ni, saya teringat akan cikgu2 di malaysia. (ini bukan serangan terhadap guru, saya sendiri pun guru). guru skrg tak telan (swallow) kalau saya kata "learning must be fun." entah kenapa di malaysia ni kebanyakan guru percaya learning is a serious business. yes it is a serious business, its serious fun!!

sesuatu yg sepatutnya fun, yg memang possible to be fun, guru2 skrg lebih cenderung utk tukar menjadi serious busines = boring. cubalah lihat buku bacaan awal utk kanak2 skrg. ba ba bi bi bu bu. ka ka ki ki ku ku. apa makna tu? kita ajar benda tak bermakna, benda yg tak kreatif, yg tak imaginatif.

kumdian, belajar musti ada ujian. wajib!! saya ke suatu taska, 4 tahun umur dah ada ujian english 1 jam! apa ke hal. bila cikgunya tak nampak saya curi2 lihat kertas soalannya. cerdik bernas sangat ke soalannya. color the objects below, katanya. gambar daun, yg mana diwarnakan hijau, cikgu tanda rait. yg mana warna merah atau koko, cikgu tanda salah. eh cikgu ni tak pernah tengok daun kering ke? kan warna koko. atau warna daun pada musim luruh, ada warna merah. no no no no, daun wajib hijau dan hijau secara exklusif. and we complain that malaysians cannot think outside the box.

panjang lagi qutbah saya ni, tapi cukup lah di sini, dah pukul 2.30 pagi. kertas saya tak siap lagi. memang betul lah pola hidup saya. bila tak boleh menulis, saya memblog.

akhir kata, kita cikgu janganlah jadi dementors, jgn lah sedut segala kegembiraan kanak-kanak di sekolah, jgn sedut segala memori mereka dan kita ganti dengan hafalan2 yg mereka mungkin tidak hadzam pun.

Copy paste tanpa izin dari blog atenah

Komen aku : Jangan la salahkan cikgu ja, yang paling bersalah adalah Menteri Pelajaran termasuk bekas-bekas Menteri Pelajaran dan Menteri Pendidikan dan termasuk jugak orang-orang yang memenangkan depa, tak ketinggalan 'orang kita' yang tak sungguh-sungguh nak bagi depa kalah.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...