Umno PAS : Mencari profesional yang ulama' | Cenangau Daunkari

Iklan Top

Sabtu, Jun 13, 2009

Umno PAS : Mencari profesional yang ulama'

Keputusan pemilihan pimpinan tertinggi PAS telah menyaksikan yang Ust Nasarudin Mat Isa berjaya mempertahankan jawatan dia.

Satu-satunya faktor yang cukup kuat mempengaruhi perwakilan untuk undi dia pasai dia bawa title ulama'. Faktor-faktor lain hampir takdak kecuali muka dia yang 'boyish' yang mudah tersenyum.

Kalau nak ikut dari segi perform aku yang duduk kat bawah ni hampir-hampir tak nampak langsung kecuali bila dia mula dituduh ada hubungan dalam gelap dengan Umno. Dari segi gerakkerja sebagai Timbalan Presiden aku langsung tak nampak.

Aku rasa takdak kajian mengenai pola mengundi dikalangan perwakilan tapi aku yakin yang mengundi atas faktor title ulama' ni cukup besar pasai majoriti dikalangan pimpinan tertinggi cawangan masih orang lama cukup taksub dengan title ulama.

Aku rasa hampir semua ahli dan penyokong PAS maklum dengan idea yang pernah allahyarham Ust Fadzil Noor "mengulama'kan profesional dan memprofesionalkan ulama". Tapi lepas lebih 10 tahun idea tu nampaknya masih tinggal idea di atas kertas.

Aku cukup akin kalau PAS berjaya mengulama'kan Hj Husam dia boleh senang-senang kalahkan Ust Nasa. Tapi dari sudut lain mungkin jugak jadi sebaliknya kalau PAS berjaya memprofesionalkan Ust Nasa.

Tapi kalau keadaan tu wujud, maksud aku Hj Husam turut bawa title ulama' dan Ust Nasa dalam masa yang sama jugak bawa title profesional, dah tentu tak timbui pertikaian panas mada pemilihan hari tu.

Aku taktau pasai apa sampai hari ni masih takdak usaha bersungguh-sungguh nak merealisasikan idea tu.

Sepatutnya ILHAM yang dah cukup lama diujudkan dah boleh mengulama'kan profesional. Tapi reslitinya ILHAM sendiri pun aku tengok tak diuruskan secara profesional, tak heranlah kalau ILHAM takberupaya nak mengulama'kan profesional.

Macam tu jugak aku tak pernah dengar ada program yang menjurus kepada melahirkan ulama' yang profesional. Bahkan pengurusan parti pun aku tak nampak cuba dibentuk secara profesional.

Harapan aku PAS akan mengujudkan satu pusat latihan yang berkesan untuk merealisasikan idea allahyarham Ust Fadzil Noor ni. Dengar ceritanya PAS dalam usaha nak bina kompleks pentadbiran baru dekat Putrajaya. katanya kompleks ni akan mempunyai pusat latihan dengan prasarana yang lengkap dan terkini.

Aku harap bukan saja pusat latihan yang lengkap dengan prasarana yang terkini tapi yang lebih penting PAs perlu mengujudkan modul dan kaedah latihan yang lengkap dan terkini untuk mengulama'kan profesional dan memprofesionalkan ulama'.



LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...