Siapa Tuan Guru Syeikh Mahmud Madrasah Nurul Iman? | Cenangau Daunkari

Iklan Top

Halaman

Rabu, Mac 11, 2009

Siapa Tuan Guru Syeikh Mahmud Madrasah Nurul Iman?

بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ
Rupa-rupanya dalam masa aku 'rehat' dua hari, ada isu baru pulak timbui. Isu 'rundingan' Anwar dengan PakLah. Tapi bila aku tengok gambar (kat sebelah) tu aku rasa aku biasa tengok gambar 'Tuan Syeikh' tu. Aku tak ingat bila tapi lama dah, beberapa tahun dulu.

Bila aku baca kat sini, sini, sini, sini dan sini aku rasa memang Tuan Syeikh ni la yang satu masa dulu ada kontroversi, aku tak ingat takat mana 'panas' kontroversi tu tapi aku ingat sangat pasai ada member kampung aku yang memang joint Madrasah Nurul Iman tu.

Aku pernah tanya sorang member yang asai dari Baling, pasai Batu 5, Sik, Kedah tu kira dekat la dengan kampung dia, aku tak ingat apa jawapan dia tapi yang aku ingat member tu mengesahkan yang depa tu memang geng Tariqat dan memang ada 'kes'. Bila aku tanya PakCik Google, dia suruh aku baca kat sini, antara yang tertulis kat situ
"Ajaran Aurad Ismailiah yang diajar oleh Mahmud bin Abd. Rahman, didapati menyeleweng dari ajaran Islam yang sebenar. Oleh yang demikian, umat Islam dilarang mengamalkan ajaran itu. Orang-orang Islam yang telah mengambil ijazah dan mengamalkan Aurad Ismailiah yang diajar oleh Mahmud bin Abd. Rahman di mana jua berada, hendaklah segera bertaubat serta memohon keampunan kepada ALLAH subhanahu wata'ala". Demikian Warta Kerajaan Negeri Selangor yang dibuat pada 25 Oktober 1995 memfatwakan ajaran tersebut.

Aku ingat lagi member aku tu tak pi makan morey kat surau masa bulan puasa pasai dia tengah 'bersuluk', tak boleh makan yang 'berdarah' walaupun dia pi masa pagi untuk tolong gotong-royong masak. Aku pun ingat aku pernah tengok clip zikir depa tapi aku tak ingat kat mana, tapi aku rasa macam aku tengok kat TV masa berita,tapi mungkin jugak kat internet.

Semasa berpuasa dan bersuluk, pengikut tidak dibenarkan makan makanan yang berdarah, hanya minum seteguk air sahaja apabila dahaga. Semasa upacara berzikir, suara diangkat dan diselang-selikan dengan pukulan rotan untuk menyamakan rentak irama ratib. Kemuncak ratib ialah pengikut akan melompat tidak sedarkan diri. Beberapa perlakuan aneh berlaku. Ada yang menari, ada yang tertonggeng, terselak kain dan ada yang menangis. Mengikut Mahmud, itu menunjukkan pengikutnya banyak dosa. Para pengikut pula menyatakan, ketika itu mereka sampai ke kemuncak kelazatan.



Aku taktau la betui ka dak, harap-harap tak betui laa. Tolong, sapa-sapa yang ada autoriti, tolong check tengok dan buat pembetulan kalau apa yang aku tulis ni tak betui.

Kalau betui apa yang aku tulis ni, taktau laa, cumanya aku harap sangat 'pertemuan sempena sambutan Maulidul Rasul' ni bukan sebahagian dari usaha-usaha kearah 'Kerajaan Perpaduan'

Kalau betui, nampaknya aku merasa jadi 'orang kerajaan' takat 10 bulan tu ja la kut. taktau bila pulak nak mai lagi peluang jadi 'orang kerajaan' pasai macam aku tulis sebelum ni, aku nak jadi pembangkang kepada 'Kerajaan Perpaduan' tu

38 ulasan:

  1. tentang cara zikr tu, dari maslahah umum,memang susah nak dikata.sama juga macam kes bila Jalaluddin Ar-rumi menari sambil berzikir sehingga 'fana' dan tidak sedarkan diri kerana merasa asyik dengan zikr.

    seperti mana kisah Syeikh Siti Jenar yang dianggap sesat, Al-Hallaj yang dianggap sesat dan Hamzah Fansuri yang kebanyakan mereka agak sama dalam aliran pemahaman Ibnu arabi tentang Tuhan yang Esa.

    jadi kalau ikut pandangan aku, untuk maslahah umum memang tak boleh diguna pakai untuk masyarakat.Takut disalah ertikan dan disalah fahami.

    hal ni pun pernah disebut oleh Prof Syed Naquib Al-Attas dalam bukunya Prolegomena To The Metaphysics Of Islam.Ada bab disentuh mengenai 'fana'.Bila dalam satu keadaan sang penzikir merasa begitu asyik berzikir sehingga mereka tenggelam dalam mabuk Cinta kepada penciptanya.

    Untuk orang awam, seperti kita-kita ni, dinasihatkan janganlah cuba kalau tak ada kapasiti kerana dikhuatiri ditipu oleh bisikan syaitan.sebab itu pandangan aliran yang bukan sufi menentang habis-habisan tanpa memahami asas dan kerangka aliran sufi.

    Cuba juga gali buku Prof Naquib seperti Sufism Among The Malays.

    Ki Aging Pengging

    BalasPadam
  2. Salam Cenangau,
    Itu sebab dalam posting siyasah syariyah malam tadi saya ajak berdoa semoga semua kita dalam husnil-khatimah.

    BalasPadam
  3. Cenangau,

    Korek lagi cerita2 ni.... this is interesting

    BalasPadam
  4. Yang aku tahu tak ada satu pun tarekat kat Malaysia yang tak sesat, semuanya sesat...Sebab orang JAKIM tak belajar tarekat.

    BalasPadam
  5. Assalamualaikum. Saudara2, saya pernah menjadi murid kepada Sheikh Mahmud, di tahun2 awal 90an, dan pernah makan sedulang bersama Syeikh. Ramai lagi sahabat2 saya yang bersama-sama bertarikat. Di sini, saya menggesa, saudara jgn cepat membuat keputusan tentang cara tarikat ini di laksanakan. Memang kjaan pada satu ketika menyenaraikan tarikat ini sebagai ajaran sesat, bersama-sama beberapa tarikat lg, termasuk aurad muhammadiah (al-arqam). Beratrikatlah dahulu, sebelum siapa2 menyatakan sesuatu itu tak betul, sesat..bertahun telah saya jalaninya, tiada yang melanggar syarak, cume zikirnya kuat dan di awasi sentiasa. Tiada percampuran antara lelaki dan wanita sebagaimana yang di dakwa oleh orang2 yang hanya ingin mencari kesalahan untuk mengharamkan tarikat ini.Jangan hanya menuding jari hanya kerana saudara2 di luar sana takut untuk bertarikat.Saya telah merantau bersama tarikat ini ke seluruh pelusuk Malaysia.Kalau kiat tak makan nasi, lagu mana kita nak bagi tau kat orang apa rasa nasi itu..Fikir2lah..

    BalasPadam
  6. Kalau disebut Markaz Batu 5, Sik,memang laluan saya dari Baling ke Alor Setar (jalan pintas).Memang seingat saya tahun 70an dulu kami orang Baling mendapat maklum daripada pejabat Agama Kedah dan Pejabat Kadzi Baling dan Sik.Tarikat yang diamal di situ menyeleweng.Tapi tak tahulah pula amalan itu sekarang adakah masih lagi menyeleweng.

    BalasPadam
  7. Aku tak pernah kata depa sesat, aku cuma quote apa yang site tu kata.

    Aku pun tau yang Hamzah Fansuri pernah ada isu dengan Nuruddin Al-Raniri

    BalasPadam
    Balasan
    1. AK STUJU..JBTAN AGAMA PON TKOT NK P SERBU TMPT MKSIAT,JUDI..PASAI PA??KRJAAN XBG BUAT KEJA KA??TKOT KRAJAAN KA TKOT ALLAH..NK TGAKKN KEADILAN PON XBOLE KA??MANA YG DIKATAKN AMAR MAARUF NAHI MUNGKAR..ORG LBIH PSL AGAMA DIKTAKN SESAT..MUDAH JA BG STATUS..HOK DOK MKN RSUAH O PNGGIL PA..KAFIR??WLPON AK NI JHT..AK TTP MNYOKONG ULAMA,AHLI SUFI N PARA AULIA' ALLAH..

      Padam
    2. As wr wb..wahai sadara ku.boleh minta nmr hp tak.sy nak blajar sikit2 tentang nagsabandiah.saya dr indon murid abuya amran waly khalidy.

      Padam
  8. hazrat abu said al-khudri r.a memberitakan bahwa sesungguhye rasulullah s.a.w bersabda:
    HENDAKLAH KAMU BERZIKIR SEBANYAK-BANYAKNYA SEHINGGA ORG MENGATAKAN KAMU GILA.

    BalasPadam
  9. pondok hj mahmud batu5 tu dekat jg dgn rumah aku.
    Daripada aku kecik umog 6 tahun smpai la dah umog 30 tahun, takdak pun geng2 pondok ni buat hal.kalu kata sesat knape kerajaan x penah amik tindakan kat sini.kalu nak kata terpencil, mana ada...pondok Hj mahmud tu pun dekat gak dgn Perumahan beris jaya (satu lg projek BN)...paklah ngan najib dok lalu jalan tu takkan x sedag kot..lgpun mmg tepi jalan ja.
    Depa ni kalu meratib(berzikir) mmg kuat, boleh dgr sampai 1km gak tu..sayup2 la... sbb batu lima ni kg dia berbukit..kawasan luas,aman dan makmur.So bagi aku depa ni baguih...hidup bermasyarakat.pendek kata depa ni baguih...itu saja...

    BalasPadam
  10. apa slahnye berzikir mnyebut nama Allah mcm tu. Ia tak merosak kn aqidah. malah mmuji Allah yang maha esa. kita org biasa mmg la tak rasa sbb kita kurang brzikir. Yang ssat larat yang nyata tu AMENU.

    BalasPadam
  11. yang comfirm umno je yang sesat

    BalasPadam
  12. alfian nagasakti28 Jun 2009 11:05 PG

    mengata orang lain sesat dan salah memang mudah, tapi melihat kesesatan hati belum tentu boleh...jangan jangan masih ada syirik...kalaulah tiba-tiba kita mati...

    minta ampun dan bertaubat kepada Allah amat mudah asalkan ikhlas dan bersungguh...tetapi meminta ampun atas kesalahan atau fitnah terhadap manusia lain belum tentu dimaafkan.

    BalasPadam
  13. alfian nagasakti28 Jun 2009 11:11 PG

    Dari Abi Hurairah RA. berkata; bahawa Rasulullah bersabda "Jika ada seseorang berkata: Orang ramai sekarang ini telah rosak, maka orang yang berkata itu sebenarnya yang palig rosak antara mereka".
    (Hadis Riwayat Muslim).

    BalasPadam
  14. Bismillahhirrahmanirrahim

    Siapa sebenarnya Syeikh Mahmud atau Syeikh Muhyiddin Abdul Qadir Mahmud al-Kedahi?

    1)Tarekat di madrasah nurul iman pimpinan "Syeikh Muhyiddin" Abdul Qadir Mahmud Al-Kedahi/Mahmud "al-Majzub" ini telahpun difatwakan menyeleweng oleh bekas mufti selangor, Dato' Haji Ishak Bin Haji Baharom (semoga Allah mengampuninya dan merahmatinya) pada tahun 1995. Ia difatwakan dibawah nama ajaran Aurad Ismailiah.
    Rujukan:
    http://www.muftiselangor.gov.my/E-Book/KoleksiBukuPanduanFatwa/FatwaWartaKerajaanSelangor25%201991-1997.htm
    Fatwa Kerajaan Selangor diwartakan pada 25 Oktober 1995

    2)Fatwa ini boleh juga didapati di dalam website rujukan rasmi fatwa di Malaysia :
    http://www.e-fatwa.gov.my/mufti/fatwa_warta_view.asp?keyID=445

    3)Tarekat ini juga telah disenaraikan dalam "AJARAN-AJARAN SESAT YANG TELAH DIWARTAKAN" (nombor 45: Tarikat Aurad Ismailiah) yang boleh didapati pada website JAKIM berikut:
    http://www.islam.gov.my/ppi/profil.html

    4)Jawatankuasa Fatwa Majlis Agama Islam Negeri Kedah pada 25.4.1979 memutuskan mengharamkan ajaran yang dibawa oleh En. Mahmud bin Abd. Rahman dan para pengikutnya kerana membawa, mengajar dan menyebarkan ajaran salah disisi syariat Islam kepada masyarakat Islam.
    Ini disalin dari booklet bertajuk:
    Himpunan Ajaran, Amalan dan Fahaman Yang Telah Difatwa dan Diwartakan Menyeleweng Dan Sesat Dalam Negeri Selangor oleh JAIS

    BalasPadam
  15. 5)Berikut saya pastekan dari booklet JAIS penerangan mengenai fatwa berkaitan.
    (Dengan kerjasama Pengerusi dan Ahli Jawatankuasa Perunding Hukum Syarak (Fatwa) Negeri Selangor)

    Booklet berkenaan bertajuk:
    Himpunan Ajaran, Amalan dan Fahaman Yang Telah Difatwa dan Diwartakan Menyeleweng Dan Sesat Dalam Negeri Selangor
    (Diterbitkan oleh Bahagian Penyelidikan dan Pembangunan Jabatan Agama Islam Selangor)
    Cetakan Pertama - 2000
    Cetakan Ketujuh - 2006

    Aurad Ismailiah
    (Ajaran Mahmud bin Hj Abd. Rahman)

    Latar belakang
    1. Beliau berasal dari Bt. 5, Sik, Kedah.
    2. Selepas ajarannya difatwakan haram di Kedah beliau telah berpindah ke Selangor.
    3.Ajaran beliau berkembang di Surau Nurul Iman Bt. 12 3/4, Jalan Sg. Long, Hulu Langat..
    5. Semasa di Kedah, ajaran ini berkembang di Kg. Hangus, Kupang dan Kg. Kijang Baling.
    6. Beliau selalu bertapa di Gua Bukit Enggang Kedah yang dianggap Gua Hira dan batu besar di dalamnya dianggap Hajarul Aswad.

    Ciri- Ciri Kesalahan
    1. Pengikut dikehendaki membayangkan wajah guru ketika berzikir dan bersuluk.
    2. Semasa berpuasa dan bersuluk, pengikut tidak dibenarkan memakan yang berdarah dan minum seteguk air sahaja bila dahaga.
    3. Semasa upacara berzikir, guru akan memukul lantai menggunakan rotan menyempurnakan rentak ratib.
    4. Kemuncak ratib ialah apabila pengikut-pengikut melompat tidak sedarkan diri.
    5. Mendakwa menerima wahyu dari langit.
    7. Menganggap diri dan amalan mereka lebih suci dan tinggi martabatnya dari orang-orang lain yang tidak mengikut ajaran itu.
    8. Membuat pengakuan dan dakwaan yang aneh seperti dia tidak siuman semasa hendak menerima ajaran itu ketika bertapa di Gua Bukit Enggang, beribadat dalam gua yang digali, dianugerahkan oleh Allah kepadanya mengenal yang hak dan yang batil tanpa belajar serta Allah memperlihatkan kepada dunia ini yang penuh dengan dosa.
    10. Lafaz zikir yang asalnya "Lailahaillallah" telah diubah di dalam masa berzikir kepada lafaz yang lain daripada yang asal.
    11. Di dalam berzikir (beratib) diangkat suara dan diselangselikan dengan pukulan rotan untuk menyamakan rentak irama ratib itu dan berlaku kelakuan-kelakuan yang melanggar adab zikir, ada yang menari, ada yang menyulu, ada yang tonggeng buyung, ada yang terselak kain, ada yang menangis. Kejadian-kejadian ini mengikut dakwaan En. Mahmud menunjukkan pengikut-pengikutnya banyak dosa. Tetapi mengikut dakwaan pengikut-pengikut mereka ketika itu telah sampai puncak kelazatan.
    12. Zikir (ratib) yang tiada ketahuan itu dikatakan zikir isi, manakala zikir orang kebanyakan yang terang lafaznya dikatakan zikir kulit.

    Aku berlindung dengan Allah dari kesesatan dan kejahilan dan aku berlindung dengan Allah dari tipudaya syaitan
    Wallahualam

    "Dan Al-Quran itu pula tidak sekali-kali dibawa turun oleh Syaitan-syaitan. Dan tidak layak bagi Syaitan-syaitan itu berbuat demikian dan mereka juga tidak akan dapat melakukannya. " [Asy-Syu'araa':210-211]

    "Wahai orang-orang yang beriman! Masuklah kamu ke dalam agama Islam secara keseluruhannya dan janganlah kamu menurut jejak langkah Syaitan; sesungguhnya Syaitan itu musuh bagi kamu yang terang nyata. " [Al-Baqarah:208]

    BalasPadam
  16. assalamualaikum

    akhi......
    Islam itu terdiri atas tiga cabang, yakni Aqidah, Syariat dan Tasauf. Aqidah (yang biasa dikenali sebagai ilmu tauhid), Syariat (yang lebih dikenali sebagai Feqah) dan ilmu Tasauf. Manakala Tariqah adalah jalan untuk mendalami ilmu Tasauf itu. Tariq = yang bermaksud jalan. Ironinya, mereka yang banyak menyalahkan Tariqah adalah mereka yang bukan tinggi sangat ilmunya, yang agak cetek dalam Feqahnya. Sedangkan mereka bangkit untuk menjadi jaguh.

    Ya akhi,
    Setiap cabang ilmu Islam itu mempunyai pakarnya masing-masing. Ulama' adalah merujuk kepada seseorang yang pakar di dalam ilmu itu. Sebagai contoh, seorang pakar matematik. Ia tidaklah digelar "ulama'" tetapi perkataan ulama' adalah bahasa Arab yang menunjukkan orang tersebut mempunyai keilmuan yang tinggi dalam bidangnya. Tariqah adalah amalan-amalan zikir dan amalan tazkiyatun nafs (pembersihan jiwa). Oleh itu, Tariqah dan Tasauf tidaklah sesat sebagaimana yang didakwa oleh orang kebanyakan. Tariqah dipegang oleh Bani Alawiyyin (yakni para keturunan Rasulullah SAW, yang dikenali sebagai Tariqah Alawiyyat. Rasulullah SAW menjamin bahawa keturunan Baginda adalah terjamin dari segi aqidahnya. Dan mereka adalah pengaman di muka bumi ini.

    Bagi yang suka mengkritik, pada pengamatan saya (ada di antaranya di kalangan kawan-kawan saya) bukanlah orang yang 'alim bahkan hanya mengikut logik sahaja dan bersanarkan kepada gurunya sahaja yang mungkin hanya seorang sahaja tidak bersetuju tentang Tariqah. Tokku Paloh adalah seorang Waliyullah daripada keturunan Rasulullah (bani alawi) dan berpegang kepada Tariqah Naqsyabandiah yang diasaskan oleh Syeikh Bahauddin an-Naqsyabandi dari Uzbekistan. Jika golongan ini sesat, mereka tidak akan sesekali mencapai maqam yang tinggi taqarrub (dekat)engan Allah Ta'ala sehingga dianugerahkan kewalian kepadanya dan dibekalkan dengan kekaromahan.

    Subahanallah, sesungguhnya ilmu Allah itu tak terkira luasnya. Belajarlah sebelum menghukum

    Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh.
    Semoga Allah SWT memelihara sekalian saudara seIslamku muslimin dan muslimat. Amin....

    BalasPadam
  17. orang bodo ja kata sesat nie...depa nk hapuskant tarikat sbb tkut org2 tarikat bangkit mnntang kzaliman yg d lakukan pmimpin..majlis fatwa..majlis agama..depa smua 2 barua krajaan..anjing krajaan..psai judi bola..mpuih dok sengap ja..

    BalasPadam
  18. salam ana setuju dgn abdul latif coz ana pun dulu bekas pelajar tok ayah di madrasah nurul iman...bagi ana disitu tiada apa2 yg menyeleweng pn....orang luar yg tak tahu menahu yg sering melemparkn pelbagai fitnah.....ya allah selamatkan madrasah nurul iman hingga akhir zaman..... sedarlah sesungguhnya ilmu allah itu luas terbentang....siapa kamu utk menyatakan seseorang itu sesat atau tidak....nauzubillah..hitung amalan kamu terlebih dahulu.....

    BalasPadam
  19. Tok Ayah Syeikh Mahmud tak sesat..apa yg diajarkan kepada saya ialah memperbanyakkan istighfar,SELAWAT & berzikir..dia ajar saya supaya menjadi HAMBA ALLAH yg beriman..takdo pun dia ajar saya benda yg pelik2,tokok tambah..ilmu kesufian ni tak boleh menggunakan logik akal..- hafiz,air melintang,astana raja,rembau...

    BalasPadam
  20. salam... betul la mcm saudara2 cakap..sebelum kita tuduh org sesat...sebaiknya pergi jumpa sendiri dgn syeikh atau mursyid tariqat tu... faham setiap insan tu berbeza2

    BalasPadam
  21. ramai yg cetek agama cuba cakap tarikat itu sesat. tapi sejauh mana pemahaman agama korang semua? mereka ini hidup dalam kesufian..jgnlah hanya research sedikit di laman2 web dah nak claim org sesat. betulkan amalan korg dulu. kalau betul sesat kenapa tiada tangkapan terhadapnya sampai sekarang?

    p/s : aku tk pandai bab2 agama ni. tp kalau aku buka blog..aku tkkn sentuh pasal org itu sesat..org ini sesat.

    BalasPadam
  22. kalu stakat baca dalam website,pastu cakap tarikat tu sesat,, aku pon boley cakap,jabatan ugama pon sesat,, sebab menghalal apa yang haram!!
    bukan ke kapir hukumnye jika menghalal apa yang haram??
    judi+disco+ arak+zina xper..paling tidak pun kena denda jer, tapi majlis ugama/ majlis zikir tu sesat, bidaah ,haram..masuk isa..haha ini ker orang yang ngaku dia islam??

    BalasPadam
  23. Majlis Keramaian,majlis karaoke,majlis bersukan percampuran,majlis hiburan.Tak sesat.mustaqim.katenya untuk ketenangan, hiburan semasa.

    majlis zikir, majlis hancur hati menyebut kebesaran Allah,majlis selawat, majlis berpakaian meniru Nabi SAW, ops sesat>Rasulullah pun dituduh sesat>ahli sihir.apa yang dipeningkan sangat>kita memang sesat, tu yang solat setiap hati doa dalam surah fatehah.sampai hancur hati minta tuhan jalan yang lurus, jalan orang yang diberi nikmat ke atas mereka (Nabi2, Siddiqin, Syuhada, Sholehin)dan mereka sebaik2 kawan.

    Ingat kita di akhir zaman.Hendaklah banyak doa moga Allah anugerah kepada kita berjumpa dengan Ahli-Ahlinya di akhir zaman, Sabda Rasullullah SAW Likulli Qarnin Ahlahu>

    Imam Hanafi, Imam Maliki, Imam Syafie, Imam Hanbali semuanya Sufi, semuanya Waliullah
    Adakah Semuanya tunduk dengan pemerintah dan ulama2 sezaman dengan depa kah?bahkan mereka dihukum dan difitnah.Tetapi Kita mengakui kehebatan iman dan taqwa mereka>tetapi pada zamannya ada ramai yang tidak menyukai mereka termasuklah umara' dan ulama' pada ketika itu>

    Mintak solat hajat setiap malam, mohon Allah anugerahkan kita jalan atau thoifah yang benar2 mengikut Syariat dan Thariq Rasulullah SAW>analkan berserta Selawat sekurang2Nya seribu sehari.Amalkan sehingga menjadi darah daging.40 hari - 4 bulan 10 hari - bertahun2....Insyaalah bersama-sama orang yang Siddiqin Syuhada dan Solehin,amin@

    Peringatan hanya dituju khas kepada mereka yang benar2 ingin mencari jalan penyelamat dari kemelut di akhir zaman.

    Wallahu Warasuluhu Wa auliauhu Aklam..

    Alfaqir ilallah, alkhairuddin

    BalasPadam
  24. Takkan Orang yang sudah sesat nak sahkan benda yank hak.. kerajaan yang PRO-Dunia tidak akan ridho dengan peraturan Tuhan.. seperti berzikr, fana dengan keagongan Ilahi dan perkara yang menjauhkan kita dARI PERKARA YANG mengabdikan dunia.. Mereka itulah sesat sebenarnya, dalam hati mereka anggap merekalah yang betul dengan ashyik mereka dengan urusan dunia yang fana ini.. jauh dari perjalanan Tuhan, dan jauh dari kerasulan, kenabian yand kewalian, Summum ,Bukmun Umyun, fahum laa yarjioon, Wallahu alam

    BalasPadam
  25. bimillahirrahmanirrahimmm....
    saudaraku sekalian.....janganlah kita berpecah-belah.semoga kita semua dilindungi tipu daya dajjal yang memang hendak menjauhkan kita daripada Allah dan rasul.Jangan kita tersilap,jangan sampai Tuhan menjadikan kita,buta,tuli dan tertutup hidayah.Tariqat adalah jalan untuk mensucikan hati>mengapa??? kerana untuk mendapat Tuhan sekelian alam.Sebenarnya ada dikalangan saudara-saudara kita masih kurang arif tentang itu maka jadilah dia tidak tahu.Maka itu terpengaruhlah ia dan termakanlah ia dari fikiran orang yang tidak tahu juga.Saya bukanlah orang yang arif tentang itu tetapi saya percaya benda-benda yang ghaib sebagaimana kita wajib percaya yang ghaib.Bila saya membaca booklet diatas itu tidak semudah itu saya percayai dari sudut negatifnya>Saya menilai dari sudut positif>Mengapa??? sebab saya tahu saya kurang arif Allah dan Rasullah akan menunjukkan saya dengan rahmatnya.saudara2ku ingatlah banyak tipu daya ini datangnya dari yahudi.Orang islam juga di corak kepada wahbi misalnya.Mereka cukup takut kalau kita umat islam kuat dengan tasawuf>mereka cukup faham islam>mereka belajar bahsa Arab dan mendalaminya agar senang mereka nak turning umat islam.Jadi kadang memang saya banyak setuju dengan penulis-penulis diatas.Saya bukanlah ank murid Tn. syh Mahmud tetapi saya sangat memuliakan org2 yang dekat hatinya dengan Tuhan dan rasul atau org2 sufi.Jadi macamana solusinya bila terjadi perkara begini sebagaimana saudara kita yg menulis di ats meminta pandangan.Begini saudara......usahakan supaya kita ada rasa hamba.....Mudahan rasa hamba kita ni mendapat rahmat Tuhan dan Tuhanlah yang memberi kita pengetahuan yang mana benar dan mana salah.Contoh Ya Allah tuhan.....aku ni banyak tak tahu Engkau adalah Tuahan yang Maha mengetahui ....lindungilah aku dari tipudaya dajjal ynag menipu agar aku tidak silap menilai ilmu agar aku tidak menyalahkan yang benar aku takut ia menyebabkan aku jauh daari rahmatMu.Ampun maaf dari saya>Semoga kita mendapat rahmat Allh dan mendoakan saudara@kita yang lain .Yang memberi hidayah adalah Allah Tuhan sekelian alam.Salam dari saya

    BalasPadam
  26. Perkara kerohanian tidak boleh difaham dengan aqal, nafsu dan ilmu. Jika boleh dengan ilmu, sudah tentulah Imam Ghazali tidak mengaji dengan Yusuf Nasaji dan Sheikh Abdul Wahab Sya’rani tidak mengaji dengan Ali Khawas. Cukuplah mereka ini menjadi contoh.

    BalasPadam
  27. Tak Payah nak menegak kebenaran disini. Biar Allah sahaja yang ajar orang yang kurang ajar. Apa kuasa kita nak menegak kebenaran kpd orang lain. Kita dah "pass" ker dgn Allah swt dan dah pasti kita dah berjaya. Kalau rase tidak tak perlu lah nak soal orang lain punya iman...check iman sendiri dulu.

    BalasPadam
  28. salam...untuk pengetahun saudara2 sume...Syeikh Mahmud yang dikasihi telah kembali ke rahmatulllah pada 28/9/2012... Alfatihah..

    BalasPadam
  29. salam saya ada pengalaman semasa mmbuat kerja amal di madrasah nurul iman batu5,sik..saya sgt terkejut dgn amalan zikir mereka,smasa zikir mereka akn letak satu kitab yg mmpunyai gmbar tok ayah mereka,smbil menari2 seolah2 xsedar diri..apa yg sy lihat mereka tdak brcampur dgn msyarakat luar..malah surau mereka pn x dikunjngi oleh org2 kampung brdekatan..selama 2mggu saya menginap didlm kwsn madrasah itu byk itu sahaja yg pelik..benda2 lain waulahhualam..

    BalasPadam
  30. sy ada pnglman mmbuat kerja amal mmbina rumah seorg makcik di dlm kwsn madrasah nurul iman bt5,sik..kali pertama mndgr zikir mereka amat mngerikan..mreka mlakukan zikir sbyak 2x..slpas maghrib dan subuh..zikir akn dilakukan secara berdiri dan melompat2 seolah2 tidak sedar diri..satu kitab yg mmpnyai gambar tok ayah mereka akan diletakkn ditengah2 kwsn zikir trsebut..slma 2mggu dsana sy hnya melakukan solat disurau mereka sbyk 2x shja kerana kurang yakin dgn fahaman mreka.,dan mereka tdk bercampur dgn msyarakt luar..

    BalasPadam
  31. Adik bradik ak ad tinggal di langat...ak pn prnh sekolah kt bt 5..mak ayah ak org biasa je...camne ak leh skolah tu??sbb trikut akk angkat ak...ok dipendekkn crita ak sekejap skolah situ sbb ak takut tgok mkcik tua termuntah2 waktu zikir..n mak ak nk tukarkn ak skolah lain..tp kan best situ stiap lps solat kitorg akn brkumpul dn brzikir...waktu tu ak rs tenang je....ingat2 balik mmg best...yg ak x ley lupa dr bwah surau ak suka curi tengok pljr2 lelaki yg dok atas surau trlompat2 dan menjeri brzikir...dlm ati ak rs pelik gak...ak kn student bwu wktu tu..huhu...emm ditakdirkan disitulah ak brknln ngn seorg abg senior ni...dia ni bekas pljr situ...hensem giler weh.......ak tak tau la cmne leh sangkut ngn abg tuh....huahua.. (ak nakal sgt kot)
    time tu ak bwu 15taon...hak hak...lpas mak ak keluarkan ak dr sekolah tu...ak nangis gila2 kt mak ak mintk masukkn ak balik kt sekolah nurul iman..mak aku sampai pelik knp ank aku nih..??hehe...rupanya mak ak x tahu abg senior tu la yg suh ak masuk balik nurul iman...ak brhubung ngn abg tu melaluu fon.. (maklum la waktu tu ak dh pakai enset..ala 33sekupang tu..)
    Lepas tu mak ak still berkeras x bg ak masuk balik skolah tu....huhu fras giler....nasib la abg la rupanya sekampung ngn aku...(nm kmpg ak trpaksa dirahsiakn) so apa yg pelik sepanjg ak knl abg nih??? X de yg pelik cuma dia pn x brapa fhm nk terangkn kt ak mengenai nurul iman tu...ak pun x lama situ so ak pn mmg x brapa fhm...cuma yg ak still ingat kata2 abg tu kt aku...klu nurul iman sesat dh lama kena tutup kn??? Huhu......banyak la kenangan ak ngn abg tu....memula dia wat ak adik angkat...tp disebabkn dia kata ak ni comel sgt si tanpa segan sila dia lamar ak utk jd bakal zaujati dia...huhuhuhu...dia berjanji ngn ak tau yg dia akn tunggu sampai umur ak 18 n dia akn meminang ak....korg bygkan...seronoknya time tu...maklumla cinta pertama.....huhu dipendekkn crita kami x de jodoh...abg tuh blah cmtu je tanpa rasa brsalah kt aku...ak plak time tuh bqru 17tahun...gila ko separuh mati ak waktu tu...mcm org hilang nyawa dah....huhu kt sekolah baru ni ramai gak plajar lelaki suka ak...last2 jodoh ak ngn ustz nih...alhafiz...pakej...hehe...see ak dpt jauh lebih baik...tp laki ak ni bukn tarikat tp tabligh..tak pe la tabligh ke tarikat ak x kisah jnji syg ak seikhlas hti..so skrg ni ak pn dh dewasa..dh jd ibu pun...hehe....hasben ak afa ramai jgk kwn2 dia dr batu lima n terbaru yg mengejutkn kami salah seorg kwnnya brcerita pd abg ak yg apabila kita dh smpai satu tahap yg tingi...kita x prlu solat dah...pergh...husben ak terkezut beruk dengar pengakuan member dia nih...hoi x kn sampai x yah solat kot??? Sedangkn nabi pun brsolat.....terus airmuka kwn dia brubah....ntah laa...husben ak kata cm ada yg x kena ngn nurul iman.....ak plak...no komen sbb ak skrg dh jd org tabligh sbb hasben ak tabligh...so ak kna ikut hasben aku...muheeee.....mungkin ada hikmah yg besar ak x jadik kawen ngn abg senior yg ak cerita td...apapun Allah lebih mengetahui........

    BalasPadam
  32. kah kah kah byk pelawok2 anak haram kt sini pi ngaji sungguh2 moga xtelan ayak yg keroh last2 nk gelak kah kah kah.. semoga almarhum syeikh mahmud dirahmati allah..

    BalasPadam
  33. Huhu.. Panday ja..gambar yg tengah2 bulatqn msa zikir tu buku larhh.. Buku kata2 hikmah lpas solat. .ustaz letqk situ. .stu lagi yg kta smpy stu tahap tak pyah solat.. mna ada.. tokyqh sruh solat ssmpy mati.. Mndy ja..

    BalasPadam

Boring la layan komen anon... Hahaha...

SEGALA KOMEN ADALAH TANGGUNGJAWAB PENGKOMEN

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...