Cerita disebalik siaran live pemashuran nama calon | Cenangau Daunkari

Iklan Top

Rabu, Mac 25, 2009

Cerita disebalik siaran live pemashuran nama calon

بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ
Kalau semua mengikut perancangan, patutnya semua berjalan lancar. Kalau ikut rancangan asal, program tu dibat di Tapak Ceramahyang dekat dengan Petronas, tak jauh dari Simpang. Tapak yang berlangsung ceramah bersama 2 Tuan Guru, Nik Aziz dan Hj Hadi bersama MB Perak, Hj Nizar.

Tapak tu memang kita sewa khas untuk kegunaan PRK ni. Dengar cerita sewa tapak tu lebih 10K. Dengan bantuan kawan-kawan, Te@m IT berjaya dapatkan line Streamyx untuk tapak tu, sepatutnya siaran langsung dah takdak masalah.

Masalah sebenarnya bermula bila pihak polis tak bagi program tu dibuat kat situ. Memang Umno ni tak akan senang hati tengok PAS lebih sikit. Depa langsung tak rasa bersalah mempergunakan polis untuk menyusahkan PAS. Polis mengarahkan program tu kalau nak buat jugak kena pindah ke padang bola taman apa tah tak ingat. Tengah padang mana ada line streamyx.

Mungkin ada yang akan kata mungkin polis bertindak rasional untuk menjaga keselesaan orang ramai. Kalau kata ceramah menggangu keselesaan orang ramai, jangan buat langsung pilihanraya, biar Malaysia jadi negara komunis, haramkan langsung parti politik. Melalut pulak aku.

Sabung balik yang tadi. Masalah kedua, aku tak perasan yang tarikh pengumuman calon tu dah dipinda, diubah dari 26hb kepada 23hb. Memang aku belum pun mula cari line yang ada dekat-detak padang tu. Memang salah aku tapi nak buat macam mana memang aku terlepas pandang sungguh. Aku cuma perasan bila ada geng IT Pusat yang tanya "Jadi dak live pengumuman calon esok?"

Bila tersedar tu baru la kalut, mana tak kalut, malam tu aku ada kat kampung, 'cuti' 2 hari. Bila call boss terus dia bagi arahan suruh aku uruskan sampai dapat line streamyx. Jam pun dah dekat tengah malam, pagi esoknya la baru boleh mula 'line hunting'.

Esok paginya rata aku telefon. Tak kira la, sapa-sapa yang aku rasa boleh tolong semua aku call. Nak kena mintak tolong orang tempatan la, aku mana tau, tapak ceramah tu pun aku tak pasti lagi kat mana, tak pernah pi lagi.

Dekat pukui 5 petang baru dapat. Rasa lega sungguh. Aku terus confirm dengan geng IT Kelantan pasai depa yang akan kendalikan siaran langsung tu. Depa 'on the way' (OTW) dari Kelantan khas untuk tu.

Lepas 'Hi-Tea' dengan geng BlogNet@Perak aku terus pi cari rumah berkenaan. Jenuh jugak la cari baru jumpak. Rasa macam nak terduduk aku bila dengar tuan rumah tu bagitau kat rumah dia internet guna dail-up pre-paid. Gila apa nak buat 'video streaming' guna dail-up.

Kalut pulak 'huntuin line' lagi sekali. Akhirnya dapat satu rumah yang ada streamyx dekat dengan padang, lagi dekat dari rumah yang pertama. Masalahnya rumah tu rumah orang Umno. Lepas 'nego' dia setuju nak bagi dengan sejumlah sewa. Kalau nak kira memang mahal la sewa tu, bayar sewa sebulan streanyx dia pun tak banyak tu. Tapi live punya pasai lebih dari tu pun aku sanggup bagi.

Dalam dok seronok dah dapat line tu, tiba-tiba member Umno tu call, dia bagi tau bini dia tak bagi. Dengar tu aku dah semacam give up. Dah dekat nak maghrib dah. Syeikh yang tolong tu kata ada lagi satu rumah, masalahnya dia tak tau rumah member yang mana satu. Call handphone tak dapat. Masa tu aku dah 'angkat tangan', terus balik ke port BlogNet@Perak.

Tak lama kat port BlogNet@Perak Syeikh yang tolong cari line tu call, dia tanya "Modem ada dak?" Hai, lain macam bunyi, confirm line dah dapat, cable jumper pun dah siap tarik. Aku antara percaya dengan tak, terus call geng KTV, bagitau yang line streamyx dah confirm dapat dan suruh depa 'uruskan' selanjutnya.

Bila pikir balik, aku pun tak percaya aku usaha sampai tahap tu. Tapi bila mengenangkan reputasi PAS Perak aku bersyukur sangat usaha aku tu akhirnya diperkenan. Pulak tu aku rasa memang ramai yang mengharapkan ada siaran live pasai depa tak mampu nak turun Bukit Gantang.

Terima kasih kat semua yang berusaha tolong aku dapatkan line streamyx tu. Terima kasih jugak kat geng KTV yang kendalikan siaran tu, sanggup turun dari Kelantan khas untuk tu dan balik pulak ke Kelantan lepas habih program tu. Tah bila la Perak nak boleh ada Team IT macam tu aku pun tak tau, kalau tengok keadaan la ni, nampak gayanya lambat lagi laa...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...