Jangan main-main dengan orang PAS la ni | Cenangau Daunkari

Iklan Top

Rabu, Februari 11, 2009

Jangan main-main dengan orang PAS la ni

بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ
Aku petang tadi lepas online duduk lepak-lepak mengope kat gerai. Lepak ramai-ramai sambil bersembang. Takdak isu lain melainkan bersembang berkenaan keadaan politik Perak. Naik risau aku dengan member-member PAS kat situ. Masing-masing makin cengei.

Depa laa ni sembang dah tak kira sapa dah. Pantang jaa ada yang bagi 'bola tanggung' mesti depa libaih punya. Tak kira dah orang PAS ka orang Umno ka orang atas pagar ka. Tambah-tambah lagi kalau orang Umno.

Memang depa macam dok tunggu jaa orang Umno bukak mulut. Kadang-kadang depa saja jaa cucuk bagi orang Umno bukak mulut, pantang keluar sikit jaa kalimah, terus depa hentam.

Bila ada sorang dua orang PAS yang cuba nak konon nasihat depa supaya 'lembut' sikit, dengan orang tu pun depa sapu. Tak payah tunggu 'panglima' geng-geng OKU (geng tua-tua yang jalan pun tak berapa nak larat) pun macam keluar api dari mulut depa belasah.

Ada sekali tu depa cerita orang kuat Umno kat situ nak panggung kepala pun tak berani. Komen sikit jaa pasai gambar dalam surat khabar terus ada yang 'beasah'. Terus tunduk dia mengadap surat khabar. Nak panggung kepala pun tak berani. Tunggu sampai member tu blah baru cepat-cepat bangkit.

Malam sebelum tu masa program penerangan dengan semua ketua kampung dan JKKK seluruh Parit Buntar yang nak cerita perkembangan terkini di Perak pun macam tu jugak. Aku ada bersembang dengan geng Kuala Kurau. Depa pun kata depa tau tau sampai bila depa boleh tahan. Ada yang kata kalau ikut hati dah ramai yang 'makan pelempang'.

Depa-depa ni lagi laa, jenih yang banyak dosa masa dalam Umno dulu. Masa pilihanraya lepas-lepas pun jenuh kita bagi sabar depa ni. Memang masa dalam Umno dulu pun depa-depa ni kira samseng Umno kat Kuala Kurau tu. Depa siap kata "Tara muslimat pun berani lawan FRU, malu laa kalau kami penakut"

Aku tak boleh bayang laa kalau betui macam kabar angin yang aku dengar kata Timbalan Menteri Dalam Negeri dah sain surat nak tangkap Hj Nizar bawah ISA. Bukan laa aku doa tapi kalau jadi macam tu aku tak laa apa yang akan terjadi.

Aku rasa buat masa la ni Umno tak berani nak bertindak sampai tahap tu. Tapi pemimpin Umno ni bukan boleh kira. Depa ni jenis pegang mazhab 'Malaysia Boleh'. Depa nak takut apa pasai depa senang-senang boleh guna kuasa polis. Kuasa Sultan pun depa pernah guna. Tambah-tambah pulak Tok Mufti HARUSsani dok belah depa, lagi la depa boleh buat apa saja. Bukan aku kata tapi sejarahnya memang nampak macam tu.

Akku tau laa, aku rasa orang PAS la ni depa tak sarapan makan roti canai dah kut. Aku rasa laa ni depa-depa ni makan tebuan laa.. memang kalau dengar 'bahasa' depa aku pun risau.

Aku bukan laa nak bagi amaran cuma nak peringat. Mat Sabu pernah kata "Jangan cabar rakyat sampai aku pun tak boleh buat apa dah". Salahuddin Ayub pun baru ni ulang lagi kenyataan yang dia selalu sebut "Jangan cabar kuasa rakyat"

Kalau tara ketua pengarah DUN pun boleh baring tengah jalan pegang bendepa PAS masa demo kat Kuala Kangsar baru ni, aku tak berani nak sebut apa yang orang lain sanggup buat. Aku harap-harap sangat laa tak sampai tahap macam tu.

Aku teringat lagi masa pilihanraya tahun 1999 dulu. Masa tu aku kat Markaz Jalan Sekolah. Sorang pimpinan pun takdak masa tu. Mai sorang abang tu, dia kata nak cari YDP. Di kata dia nak mintak izin nak 'sapu'orang Umno. Dia kata dia baru keluar ja penjara dan PAS punya pasai dia tak takut nak masuk lagi.

Jenuh jugak laa aku bagi da sabar. Jenuh ligat kepala fikir macam mana nak suruh dia balik. Sampai laa aku cakap kat dia
"Sabar bang, kalau nak ikut hati panas saya pun tak tahan. Tapi kita kena ingat, jangan sampai sebab tindakan kita, PAS diistiharkan kalah walaupun dari segi undi kita menang."

Kejadian tu tahun 1999, aku rasa la ni orang-orang yang sama waktu dengan dia ni lagi ramai dok ada dalam PAS. Depa ni bukannya jenih berkira. Masa kat rumah MB baru ni pun aku jumpa sorang, dia siap bagitau dia dah 12 kali masuk lokap.

Aku bukan nak cabar tapi kalau Umno betui-betui nak try, silakan.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...